Microsoft heeft vandaag details bekendgemaakt over de Windows Marketplace voor Windows Mobile. Later dit jaar zal de softwarewinkel van Microsoft opengaan voor gebruikers. Net als Apple kiest Microsoft voor een verdeling 70/30, waarbij de ontwikkelaar 70% van de omzet krijgt. Google en Nokia hebben trouwens voor dezelfde verhouding gekozen bij betaalde applicaties die ze via hun toekomstige app stores gaan verkopen.
Er zijn nog twee andere overeenkomst tussen Apple en Microsoft: ontwikkelaars moeten $99 per jaar betalen om als ontwikkelaar geregistreerd te zijn en de laagste prijs in de shop wordt $0,99. Er zitten voor ontwikkelaars wel wat voorwaarden aan: zo mogen ze voor die $99 slechts vijf applicaties indienen, die Microsoft vervolgens gaat testen en promoten. Voor elke extra applicatie die een ontwikkelaar wil indienen moet $99 per stuk worden betaald. Het is niet toegestaan om applicaties op abonnementsbasis aan te bieden.
De winkel van Microsoft gaat van start zodra telefoons met Windows Mobile 6.5 in de winkel liggen. Klanten kunnen applicaties kopen met hun creditcard, net als in de Ovi-store van Nokia. Google heeft voor een andere oplossing gekozen: het eigen CheckOut-systeem. Bij RIM betaal je met PayPal en bij Apple via de iTunes Store met creditcard of tegoedbonnen. Microsoft overweegt nog om de inkomsten te delen met operators, maar zal voorlopig 70% aan de ontwikkelaars beschikbaar stellen.
Eigenlijk zijn de ontwikkelaars met de Microsoft-deal best goed af. Grote softwareportals zoals Pocketgear en Handango incasseren vaak wel 50% van de omzet.
Via: Washington Post
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Microsoft
Microsoft is, naast Apple en Google, een van de grootste techbedrijven ter wereld. Microsoft is vooral bekend van de Windows-pc's, maar ook van Office, de Internet Explorer- en Edge-browsers, Xbox en meer. Lees alles over Microsoft op je iPhone, iPad en Mac gebruiken. Microsoft heeft meerdere apps en diensten die voor Apple-gebruikers interessant zijn, zoals Office en Outlook. Hier zie je alles op een rijtje.

- Microsoft voor Apple-gebruikers
- Microsoft Office op iPhone en iPad
- Wanneer moet je betalen voor Office op de iPad?
- Office op de iPhone installeren
- Office op de iPad installeren
- Microsoft Office op je Mac gebruiken
- Windows op je Mac draaien: dit zijn de mogelijkheden
- iCloud voor Windows gebruiken
- Boot Camp: Windows op Mac
- WhatsApp voor Windows: zo werkt het
- Overstappen van Windows naar Mac
Toch mooi om te zien hoe Apple altijd een stapje voor loopt i.v.m. de concurrentie. Waar Microsoft nu al een hoop heeft “geleend” uit OSX, is nu dus ook de appstore aan de beurt:).
‘Maar’ 5 applicaties voor 99$? En voor elke bijkomstige App nog eens 99$?
Is dat niet een beetje teveel van het goede? Of is het bij Apple ook zoals hierboven vermeld? Ik dacht dat het maar een jaarlijks bedrag van 99$ was voor een jaarlang onbeperkt apps-creëren was?
Bedrijf met de meeste apps had geloof ik 230.
99 dollar per app, dat lijkt me sterk
Bestaat dat nog WindowMobile
[quote]Eigenlijk zijn de ontwikkelaars met de Microsoft-deal best goed af. Grote softwareportals zoals Pocketgear en Handango incasseren vaak wel 50% van de omzet.
[/quote]
En bij Apple mag je een oneindig aantal apps indienen voor 99$ per jaar..
@Dutch_Razor: en 30% van je omzet
met die limieten zorg je er voor dat je store niet volstroomt met onzin apps
Ehm..volgens mij niet. Hierdoor zorg je inderdaad wel dat de drempel hoger ligt, maar dit zal dan ook zeker voor minder variatie zorgen. En ook minder experimentele ideeen waarvan je niet zeker weet of je die $99 eruit krijgt 😉
@Robin:
hmm, soms zie ik ontwikkelaars die de eigenlijk maar 1 app hebben ontwikkelt, en daar vervolgens 20 versies van hebben hebben gemaakt [klok, met verschillende “frontjes”]. in plaats van 20 apps hadden ze de apps ook kunnen bundelen.
maar je hebt ook wel gelijk, een ontwikkelaar kan ook 5 onzin apps uitbrengen.
Waar is de optie ClickAndBuy?
Als Apple dit ook had gedaan dan hadden we niet van die achtelijke iFart applicaties gehad. Al moet ik zeggen dat deze contructie wel ‘anders’ had gekunt.
@Eric:
Dat werkt toch via de creditcard?
En wat is nou 99 dollar per app.. Bij 70% heb je bij een prijs van 99cent al na ongeveer 140 verkopen je 99 dollar terug verdient.. Je break-even wordt dus 140 Apps hoger, dat is niet zo veel hoor..
@Freek:
Toch is het wel opvallend dat op het moment dat Apple deze constructie begon, allerlei mensen over ze heen vielen dat $99 te duur was en de 70/30% verdeling diefstal (zonder te kijken wat het bij de andere stores was…)
Nu MS ditzelfde gaat doen, sterker nog, zelfs duurder is, zijn het dezelfde mensen die nu roepen dat het eigenlijk wel goedkoop is en zo terugverdiend?
Weer een mooi voorbeeld van de innovativiteit van Apple en hoe M$ (en anderen) dit voorbeeld haast exact kopieren… PLAGIAAT! M$ heeft er patent op. 🙁
Een bedrijf als M$ zou, met de ruime financiele middelen die het heeft, toch wel beter moeten kunnen. Maar ja, ze zijn er groot mee geworden, met kopieergedrag. Hoop dat ze er ook aan ten onder gaan, t.b.v. bijv. Apple of andere vernieuwende bedrijven. Vernieuwing zou moeten lonen, plagiaat eigenlijk niet.
In een ideale wereld zou de uitvinder inderdaad de meeste opbrengsten moeten innen maar dat is bijna nooit het geval. Ook Apple maakt zich schuldig aan het principe “beter goed afgekeken dan slecht bedacht”. Elk succesvol bedrijf heeft wel iets afgekeken. Smartphonea bestonden ook al veel langer voordat Apple er mee begon. Die engineers van Apple hebben het wiel echt niet zelf uitgevonden. Die hebben echt wel even gekeken naar Symbian, Nokia eb zelfs Windows Mobile. De kunst is om er je eigen draai aan te geven en het zo te maken dat het toch een uniek product is en dat kan Apple prima!