Reclame-aapje Miip duikt op in allerlei apps
Online advertenties staan bij de meeste mensen niet gelijk aan iets waar ze graag op klikken. Sterker nog, popups en reclamevideo’s zijn we liever kwijt dan rijk. Reclamebedrijf InMobi wil daarom online adverteren anders aanpakken: een schattig aapje moet het weer leuk maken om een reclame op je iPhone te zien verschijnen. De inbreuk op je privacy moet je in dat geval maar op de koop toenemen.
Om reclames weer leuk te maken, wil Miip namelijk heel wat van je weten. Het beestje volgt je van app naar app, kijkt wat je daar doet en laat vervolgens producten zien die je wellicht interesseren. In plaats van een reclameblok van bijvoorbeeld een vliegtuigmaatschappij, verschijnt er een tekstwolkje van Miip in beeld die voorstelt om een reis naar een zonnig eiland te overwegen.
Vertel Miip wat jij leuk vindt
InMobi hoopt hiermee dat naarmate de tijd verstrijkt – en Miip je keer op keer interessante voorstellen doet – je eerder geneigd bent om een Miip-bericht aan te tikken en dus de advertentie te bekijken. Zonder het Miip-platform te verlaten, kun je het product vervolgens aanschaffen. Misschien zorgt dit er uiteindelijk wel voor dat je Miip zelf gaat vertellen wat je leuk vindt.
Persoonsgerichte reclames zien we bijvoorbeeld met Facebook al jaren, maar door er een tekenfilmfiguurtje aan te koppelen gaat InMobi weer een stap verder met het opleuken van online reclames.
Miip: de nieuwe BonziBuddy?
Op het eerste gezicht doet Miip ons denken aan BonziBuddy op de desktop, toevallig ook een aap die dolgraag jouw digitale assistent wilde zijn, totdat de dienst in 2004 ophield met bestaan. Achter de vriendelijke glimlach van Bonzi ging adware schuil, die stiekem advertenties op webpagina’s plakte. Zover gaat Miip (nog) niet, maar het idee is wel hetzelfde: zorgen dat je de advertentietracker als een vriendje gaat zien, zodat je veel informatie over jezelf prijsgeeft. Hoe snoeziger het aapje, hoe meer kans dat mensen erin zullen trappen.
Lees ook: Facebook houdt bijna 700 gegevens van je in de gaten.
The New York Times schrijft dat Miip al een test van een half jaar doorstaan heeft met meer dan vijf miljoen gebruikers. Onder meer Spotify, Expedia en grote Amerikaanse bedrijven die anoniem wilden blijven, hebben al interesse getoond in Miip.
Op wie richt Miip zich nu echt?
In de promotievideo’s van Miip zien we volwassenen glimlachen bij het aangezicht van het blauwe diertje, maar als je naar de filmpjes kijkt en de manier waarop je aan Miip laat weten wat je leuk vindt, lijkt ons dat vooral een jonger publiek met de reclame-aap wegloopt. Spelenderwijs producten verkopen aan kinderen maakt Miip toch ineens wat minder onschuldig.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 1 reacties