Meer data voor minder: Nederlanders zijn minder geld kwijt aan hun mobiele bundels

Nederlandse providers verdienen steeds minder, omdat jij als consument steeds minder geld uitgeeft aan je mobiele abonnement. Er zijn meerdere factoren die de prijzen drukken.

Nederlanders betalen steeds minder aan mobiele providers. Dat is te danken aan toegenomen concurrentie, maar ook omdat we steeds minder kosten hoeven te maken buiten de bundel. Je profiteert er als consument van, omdat je meer geld overhoudt voor andere uitgaven.


iPhone-providers

Alles inbegrepen

Bij steeds meer mobiele abonnementen zijn sms’jes en belminuten onbeperkt inbegrepen. Daardoor gebeurt het minder vaak dat je kosten buiten de bundel maakt. Maar er zijn nog meer factoren die ervoor zorgen dat je steeds minder geld kwijt bent aan je provider. Tegenwoordig wordt bij databundels vaak de snelheid teruggeschroefd als je de afgesproken hoeveelheid data hebt verbruikt. Ook daardoor betaal je vrijwel nooit meer voor data buiten de bundel.

Verder speelt mee dat de roamingtarieven de afgelopen jaren omlaag zijn gegaan. De Nederlandse providers hebben daar op twee manieren last van: ze kunnen minder roamingkosten bij consumenten in rekening brengen en ze krijgen een lagere vergoeding van collega-operators in andere landen. Vanaf komende zomer kun je in de EU internetten voor tarieven zoals je in eigen land gewend bent.

Meer concurrentie door Tele2 en T-Mobile

Jarenlang was Nederland een land met drie grote providers: KPN, Vodafone en T-Mobile. Daar is in november 2015 verandering in gekomen toen Tele2 een eigen 4G-netwerk startte. Tele2 verdiende vorig jaar meer geld, terwijl de omzetten bij Vodafone en T-Mobile daalden. Laatstgenoemde zag afgelopen tijd het aantal klanten wel fors stijgen door ‘Unlimited’-aanbiedingen, maar de winst en de omzet daalden. Bij KPN was ook een (iets kleinere) daling in omzet te zien, waarschijnlijk omdat KPN minder afhankelijk is van de consumentenmarkt.

Volgens Telecompaper verdienden de mobiele providers in 2016 4,7 miljard euro en dat is 3,9% minder dan het jaar ervoor. Een jaar eerder hadden ze ook al te maken met een daling van 3,3% en daarvoor was het zelfs 7,5%. De onderzoekers denken dat de daling vooral veroorzaakt wordt door consumenten. Voor consumenten is het een gunstige ontwikkeling: je krijgt meer data voor hetzelfde geld en de providers zoeken naar mogelijkheden om zich te onderscheiden. Dat de tarieven soms sterk kunnen dalen is wel te zien bij T-Mobile: dat bedrijf bood vorig jaar nog een Unlimited-abonnement aan voor 90 euro per maand, maar heeft nu een soortgelijke bundel voor 35 euro per maand.

De verwachting is dan ook dat de omzet bij providers blijft dalen. Volgens Telecompaper proberen operators met all-in-bundels, grotere databundels en multi-play mensen over te halen om meer te besteden. Daardoor treedt wel enige verbetering op, maar het is onvoldoende om in de plus te eindigen. De vooruitzichten voor de providers zijn voorlopig niet erg gunstig, want vanaf juli 2017 valt alweer een andere inkomstenbron weg: dan vervallende retail-roamingtarieven in de EU. De providers hebben daar extra veel last van, omdat Nederlanders een reislustig volkje zijn. Er gaan meer Nederlanders naar Zuid-Europa op vakantie dan omgekeerd.

Als je wilt weten of jij een gunstiger abonnement zou kunnen krijgen dan je nu hebt, dan kun je daarvoor natuurlijk altijd terecht in onze sim only-vergelijker:

Bestel je via iCulture via de linkjes hierboven, dan steun je hiermee onze community. Bedankt!

Reacties: 16 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.