Mini-onderzoek: iPhone, iPod en Airport leveren meeste vragen en problemen op
Macworld heeft bekeken waar mensen op de Apple Support-pagina’s zoal over praten en kwam tot de conclusie dat drie producten de discussies domineren: iPhone, iPod en Airport. Over die specifieke producten worden veel meer vragen gesteld dan andere producten van Apple die ook massaal worden gebruikt, zoals de Mac en het besturingssysteem Mac OS X. Die zijn al langer op de markt en zouden dus minder vragen moeten oproepen, maar dat de ook al langer bestaande iPod en Airport zoveel vragen oproepen, is wel frappant.
Bij de tien meest populaire discussies op woensdagochtend had maar één onderwerp betrekking op Mac-software, terwijl er 3 iPhone-, 3 iPod- en 2 Airport-discussies liepen, plus nog eentje over iTunes. De langstlopende iPhone-discussie is er eentje over bellen in het buitenland (roaming), die zo lang werd dat hij moest worden gesloten. Bij de iPod-discussies is een onderwerp populair over het gebruiken van de iPod nano als harddisk. Op de supportpagina van Apple staan de iPhone en iPod ook prominent op de voorpagina, samen met de Mac.
Het ‘onderzoek’ van Macworld is overigens maar op een één waarneming gebaseerd, waaruit maar weer eens blijkt dat je uit minimale informatie blijkbaar ook nieuws kunt maken. Wat Macworld beter had kunnen doen, is kijken hoeveel berichten er de afgelopen maand of afgelopen twee weken aan een bepaald onderwerp zijn besteed. Zo roepen telefoon- en mailfuncties bij de iPhone veel meer vragen op dan muziek luisteren of zakelijk gebruik van de iPhone.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Hoe meer producten er verkocht worden, hoe meer vragen er komen. Lijkt mij wel logisch…
@Nib –
Die logica gaat niet op, dan zouden er namelijk ook meer vragen komen over de Mac’s..
Dat er veel vragen over Airport zijn lijkt me erg vanzelfsprekend, laat maar eens termen als DHCP of NAT vallen in de buurt van een gewone sterveling… 😉
Er zijn ook veel mensen die iPods kopen die geen enkel verstand van computers of techniek hebben. Maar dan bedoel ik ook echt geen enkel benul van de wereld om hun heen.
Huilen met de pet op.
@M1ch3l – Jaaa precies, daarom is gebruiksvriendelijkheid zo belangrijk…
Wat dacht je van Blue Tooth, dat blijft, of helemaal niet, of slechts zo af en toe een keertje werken, het lijkt mij dat Apple daar wel eens naar mag kijken en er wat aan gaan doen, zodat je gewoon normaal, zoals met bijna elke andere telefoon WEL kan, n.l. verbinding maken met andere foon’s of je iMAC/comp.