De Mobiel Bankieren-app van ING is niet alleen handig om snel je saldo te zien of om betalingen te verrichten vanaf je iPhone of iPad, maar kan straks ook worden ingezet voor bankzaken die je regelt vanaf de desktop via de Mijn ING-website. In plaats van de bekende TAN-codes kun je binnenkort ook betaalopdrachten goedkeuren met de Mobiel Bankieren-app. Dit blijkt uit de nieuwe voorwaarden van Mijn ING, waarover klanten een e-mail hebben ontvangen.
Mobiel Bankieren-app om betaalopdrachten goed te keuren
Als je momenteel gebruikmaakt van internetbankieren bij de ING, moet je elke betaalopdracht die je via de ING-website doet goedkeuren met een TAN-code. Je hebt hierdoor geen apart apparaatje nodig zoals bij de ABN AMRO of Rabobank, maar vult de gegeven TAN-code in om de opdracht te verzenden. Momenteel kan dat via een papieren TAN-lijst of via een code die je per sms of stemcomputer kunt ontvangen op je telefoon. Uit de nieuwe voorwaarden van Mijn ING blijkt dat er vanaf het najaar een optie bij komt. De Mobiel Bankieren-app wordt toegevoegd als autorisatiemiddel om betaalopdrachten die je doet via Mijn ING goed te keuren.
De functie wordt momenteel al getest bij enkele klanten. In onderstaande afbeelding is te zien hoe de functie gaat werken. De te versturen betaling verschijnt automatisch in beeld zodra je inlogt in de Mobiel Bankieren-app, waarna je alleen nog maar op goedkeuren hoeft te tikken om de opdracht te verzenden. Zodra de functie beschikbaar komt, laat de ING dit aan haar klanten weten. Over een precieze datum is nog niet gesproken, maar de nieuwe voorwaarden gelden in ieder geval vanaf 1 oktober 2016. Je kunt momenteel wel al (mobiele) iDEAL-betalingen verrichten met de Mobiel Bankieren-app. Ook bij andere banken, zoals de Rabobank en ABN AMRO is dit al enige tijd mogelijk.
ING Mobiel Bankieren kreeg recent nog de mogelijkheid om toekomstige afschrijvingen te kunnen bekijken. De nieuwe Kijk Vooruit-functie moet zeer binnenkort voor iedere gebruiker beschikbaar zijn, maar op dit moment is er al een groot aantal mensen met de Mobiel Bankieren-app waar deze mogelijkheid al ingeschakeld is. ‘Kijk Vooruit’ voorspelt welke betalingen er de komende 35 dagen aan zitten te komen. Vind je deze optie niet wenselijk, dan kun je dit zelf uitzetten in de instellingen.
Met dank aan lezer Jari voor de afbeelding!
- 2016 - 28 juli: We hebben nu ook screenshots en uitleg toegevoegd hoe de functie zal gaan werken.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
- AI gebruiken met de iPhone 3GS? Met deze app lukt het (11-04)
- WhatsApp verbetert oproepen op drie manieren: dit is nieuw (10-04)
- Eindelijk: 'Meta werkt aan Instagram-app voor iPad' (09-04)
- Apple brengt nieuwe Mac- en Vision Pro-app uit: dit kun je met de Immersive Video Utility (08-04)
Maak hier al een aantal weken gebruik van. En het werkt super!
Super goed! Mooi dat ING zo mee denkt met de klant, ik woon momenteel in Malta en heb dus een Maltees nummer, nu moet ik dus rondlopen met de TAN lijst. Als het straks via de app kan is dat dus veel prettiger!
Kan je dan uitleggen hoe dit werkt?
@Pokemon master: Nogal ver van huis om Pokémon te vangen, niet?
Edit: niet goed gelezen, haha
On topic: TAN-codes via SMS was al heel fijn, nu wordt het nóg beter! Geweldig van ING.
Ik zou het ook wel fijn vinden als je dan meerdere transacties per keer kan doen. Nu moet je volgens mij steeds per transactie je pincode intoetsen en weer een nieuwe transactie starten.
Uit oogpunt van veiligheid kan ik me hier iets bij voorstellen, maar dat moet toch handiger kunnen?
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je op de site een QR code te zien krijgt die je vervolgens met de app kan scannen. Een soortgelijke functie zit namelijk al in de app om snel een betaling aan een ande te doen.
Ik kan me zo voorstellen dat deze methode doorgetrokken wordt.
Ik gebruik deze functie nu ook al een aantal weken.
off topic:
Hoe is de beleving van de ING-App?
Ik ben aan het rondkijken voor een andere bank namelijk.
Wil weg van de Rabobank (onveilige app, arrogant personeel) namelijk en zou graag de beleving willen pijlen van de app’s van andere banken voordat ik overstap.
@Gerrit-kjeld: Ik kan over andere apps niets zeggen omdat ik ze niet gebruik.
Ik vind de ing app en de manier van online bankieren simpel en doeltreffend. Geen aparte apparaatjes etc. Gewoon een sms met tancode en nu dus via de app.
Betalen met vingerafdruk en ook als je met je teleffon via ideal betaald wordt je app geactiveerd en betaal je met je (vinger) app.
wat ik altijd hoor en zelf beleef is dat alles bij de ING prettiger werkt + de App werkt uitstekent
Ik heb ook ING maar de app nog nooit gebruikt zelfs sms code niet.
Ik vind dat en niet alleen ING veel te veel gaat hangen op een mobiel.
Zolang de accu’s van telefoons niet bijv. een week mee kunnen, lees soms geen dag met druk gebruik.
Kan je dus in de problemen komen als de foon leeg raakt.
Navigatie, betalen etc…. Alles maar over de telefoon en gebruiken lekker de accu.
Of wat als de telefoon eens stuk gaat, in broekzak of door vallen, de kans dat je een desktop laat vallen of kapot stoot veel kleiner.
Het voelt als dat thuis je internet plat ligt en de provider zegt stuur maar een mailtje of zoek even op internet.
@Phantom: Dan stappen we gewoon ff achter de pc.
Wat doe jij als je je boodschappen wilt afrekenen en er is net wat afgeschreven waardoor je niet genoeg op je rekening heb staan. 😉
Heb m’n hele leven nog nooit de telefoon dood zonder accu gehad. Gewoon elke avond aan de lader.
@Phantom: Als….als….als, gebruik vanaf het begin de app, en er is nog nooit iets “als…” gebeurd. Bovendien je telefoon en je computer kunnen naast elkaar gebruikt worden.
Ik heb gewoon altijd genoeg op mijn rekening staan.
En in mijn werk gebruik ik de telefoon veel, qua bellen en internet dus kan zeker leeg zijn.
Ik kan gewoon mijn betalingen autoriseren via mijn 5 cijferige code of mijn vingerafdruk op mijn iPhone 6 Plus!!!
Ik zat te wachten op de eerste met deze reactie, nog best snel eigenlijk.
En tuurlijk stap ik achter de desktop.
Maar wat ik uit dit artikel begrijp word je telefoon je tan code, dus je telefoon erbij nodig toch?
Ik ben een van de proefkonijnen voor deze nieuwe manier van goedkeuren van betalingen. Ik vind het heel gemakkelijk al scheelt het qua tijd niet zo heel veel met het ontvangen van een Sms en dan een code invullen op de pc. Nu je vinger op de homeknop en klaar is Kees. De verwerking is razendsnel en je ziet je pc scherm snel verspringen als je akkoord bent gegaan. Van mij mag het dus worden ingevoerd
@Willem de Ruiter: Ik ook en deel deze mening
@Phantom: Als de hemel naar beneden valt hebben we allemaal een blauwe hoed!
@Phantom: Of je krijgt een virus/malware waardoor je computer niet meer goed werkt, start niet meer op. Het is een als als als mogelijkheid die kan gebeuren. Mijn mobile houd het trouwens bij veel gebruik 2 dagen vol en bij weinig 3 tot 3,5 dag. Voordeel van een Plus denk ik dan maar.
Telefoon kan vallen, daarvoor bestaan oplossingen zoals een leren hoes/bumber en een glass protector, hierdoor is de kans een stuk kleiner dat de mobile stuk zal gaan.
We gaan gewoon verder in de tijd, het is verstandig om niet te blijven hangen in je oude gewoonte en daar aan vast te klampen. Waar ik het wel mee eens ben is dat je altijd genoeg geld op je bank moet hebben en rekening houden met je uitgaves.
Heb bovendien nooit een tancoden lijst gehad en altijd via de mobile gedaan dat het nu via een beveiligde app gaat ipv een sms lijkt me alleen maar veiliger.
De ING app is ideaal en wordt steeds beter. Volgens mij is het de makkelijkste en meest klantvriendelijke app van alle banken. Het leuke is dat je verbeteringen en ideeën voor de app ook via de app kunt doorgeven. Dat heb ik een aantal keren gedaan. In het begin zat de spaarrekening niet in de app en dat leek me (natuurlijk) handig. Ik heb het doorgegeven en kreeg al snel persoonlijk bericht dat het inderdaad gebeurde. Ook betalen via iDEAL ging eerst nog niet door de app. Als je op je iPhone iets via een website kocht en via iDEAL wilde betalen, kreeg je de website van je bank en moest je daar voor iDEAL dan weer inloggen. Dat vond ik lastig en onlogisch en heb toen gevraagd dit direct in de app te integreren. Ook dat hebben ze toen snel gedaan.
Voor oudere mensen is de app ook ideaal. Mijn moeder (van 88!) betaalde eerst haar rekeningen op haar iMac. Nu doet ze dat op de iPad. In haar stoel en heel makkelijk. Bevalt prima.
Wat ik aan de goedkeuring van betaling (in ING website) niet helemaal begrijp: krijg je dan op je iPhone een bericht dat je via de ING app op je iPhone de betaling moet goedkeuren ipv de tancode te gebruiken?
Handiger zou zijn als de ING een app voor MacOS zou maken, die op dezelfde manier werkt als op iOS. Dat is makkelijker. Je hebt niet alle instel- en zoekmogelijkheden die je op de website van mobiel bankieren hebt, maar die heb je meestal ook niet nodig.
Hallo ING, bye bye Rabo 😏
Jaaaaaa. Ik heb een keer goed gegokt.
Komt vandaag de nieuwe app uit, en??
Op de pc krijg heen QR code die je moet scannen met je telefoon voor authenticatie.
Was ook de meest logische optie.