Mobiele advertenties: Apple iAd pakt marktaandeel van Google

Apple's marktaandeel in mobiele advertenties groeit van 0 naar 21%, zo voorspelt IDC. Google's marktaandeel daalde zelfs. Door de komst van iAd heeft mobiel adverteren meer aandacht gekregen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

iad appleApple pakt marktaandeel af van Google, zo voorspelt onderzoeksbedrijf IDC. Het gaat daarbij om de markt voor mobiele advertenties, waar Google vorig jaar nog een marktaandeel van 27% had. Dat daalt dit jaar naar 21%, heeft IDC berekend. Apple’s marktaandel groeit juist van 0 naar 21%. Het gaat om cijfers voor de Amerikaanse markt voor mobiele advertenties. Die markt zal dit jaar meer dan verdubbelen naar bijna $500 miljoen. Vorig jaar was Apple nog niet actief in mobiele advertenties, maar door de aankoop van Quattro Wireless in januari en de lancering van iAd in juli neemt Apple’s belang in deze markt snel toe. Microsoft verliest marktaandeel: ze gaan van 10 naar 7%.


Ook met Yahoo en Nokia gaat het niet al te best: Yahoo zakt van 12 naar 9% en Nokia zinkt nog verder weg van 5 naar 2%. Nokia wilde niet reageren, maar een woordvoerder van Yahoo zei tegen Bloomberg dat zijn bedrijf vertrouwen heeft in de gekozen strategie en de blik naar voren heeft gericht. Tegelijk proberen ook andere partijen een puntje van de taart mee te pakken. Ericsson kondigde met AdMarket op 22 september een eigen mobiel reclamenetwerk aan. En BlackBerry-maker RIM is nog op zoek naar een mobiel reclamenetwerk dat ze kunnen overnemen. Google is overigens niet zo onder de indruk van het verlies aan marktaandeel, want de total markt groeit sneller dan het bedrijf van andere markten gewend is. In vergelijking met vorig jaar verdienen ze meer, maar ze krijgen een kleiner deel van de taart.

mobiele adsToch is het niet alleen Apple die mooie groeicijfers laat zien. Kleine spelers zoals Jumptap (van 10 naar 13%) en Millennial Media (van 9 naar 11%) profiteren mee van de groei. De markt is dus nog niet verdeeld.

Informatie

Laatst bijgewerkt
27 september 2010 om 20:45
Onderwerpen
, ,
Categorie
Apple

Reacties: 9 reacties

  1. Wij in Nederland zien nog geen enkele iAd….

  2. Ik zag er wel 1, alleen hij ging weg na ongv 3 seconde en toen zag ik alleen maar een leeg vak

  3. De conclusie is totaal niet logisch; als Apple namelijk nieuwe add-views maakt, en ze niet inneemt. Ja dan kan apple gewoon een nieuwe share maken. En als je het dan weer normaliseert op 100%, ja, dan gaan de anderen naar beneden. Met andere woorden: met percentages kun je weinig zeggen wat er is gebeurt, je moet absolute nummers hebben!

  4. Oeh slecht nieuws voor Google (als dit werkelijk gaat gebeuren)

  5. Er is niet zoveel aan de hand.. De taart is gewoon groter geworden.

  6. Ik heb er ook nog geeneen gezien

  7. Dan mogen ze wel is gaan beginnen

  8. Wanneer zouden er iads in NL en BE komen?

  9. Origineel geplaatst door Ralph
    Wij in Nederland zien nog geen enkele iAd….

    Houden zo.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.