Bij mobiele advertenties gaat het er vaak om, dat zoveel mogelijk mensen op een linkje klikken. Je zou misschien denken dat iPhone- en Android-gebruikers de meest fanatieke klikkers zijn, maar dat blijkt niet het geval. Uit gegevens van Smaato blijkt dat Symbian-bezitters veel vaker op mobiele advertenties klikken. Dat kan eraan liggen dat ze qua aantallen veruit in de meerderheid zijn. Maar in statistieken voor mobiel internetgebruik scoort Symbian gemiddeld veel lager dan iPhone en Android. Als je de gemiddelde CTR (click through rate) voor alle mobiele platformen op 100 zet, blijkt Symbian met 161 bovengemiddeld te scoren. De iPhone en iPod touch scoren ook bovengemiddeld. Wil je iets verkopen, dan kun je beter niet op Blackberry en Palm richten en eigenlijk ook niet op Android, want daar wordt opmerkelijk weinig geklikt.
Smaato vermoedt dat de hogere doorklikratio’s bij Symbian te maken hebben met het hoge aantal toestellen in zich ontwikkelende markten. De CTR blijkt in de VS echter ook bovengemiddeld hoog te liggen, terwijl Nokia daar nauwelijks een voet aan de grond krijgt. Misschien ligt het gewoon aan de populatie van Smaato: terwijl bedrijven als Flurry vooral iPhone en Android bestuderen, staat er op de telefoons die Smaato in de gaten houdt in 46,2% van de gevallen Symbian OS. RIM staat met 20,6% op de tweede plaats met daarachter 17,8% voor de iPhone.
Misschien moet je om op te vallen op de iPhone als adverteerder iets meer uit de kast trekken. Bijvoorbeeld wat Medialets heeft gedaan bij het nieuwe album van de band Vampire Weekend. Deze advertentie ziet eruit als een gewone banner, maar als je erop klikt om het te vergroten krijg je een interactieve videoclip te zien. Door de iPhone te schudden wijzig je hoe de video eruit ziet.
De adverentie is hieronder te zien:
Via: TechCrunch
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 7 reacties