Reacties voor: ‘Mobiele websites maken is een drama voor webdesigners’

Het maken van mobiele websites is een drama voor ontwikkelaars. Er zijn zoveel schermformaten en browsers, dat het onmogelijk is om overal rekening mee te houden. Ontwerper Jeffrey Zeldman vergelijkt de situatie met de browseroorlogen uit de jaren 90, toen er ook nog geen standaardisatie was.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 29 reacties

  1. Responsive webdesign is vooralsnog de enige serieuze optie wat mij betreft. Het is wat meer werk qua CSS, maar levert wel de mooiste resultaten op.

  2. goed stuk! herkenbaar op veel punten… “lang leve android”

  3. Wat is het verschil met de duizenden verschillende pc’s met verschillende resoluties en webbrowsers?

  4. Heeft dus niets te maken met android, dit is hoe de website word aangeleverd en niet te zien is.

    Ik denk dat het voordeliger en gebruiks vriendelijker is om gewoon een app te maken.

  5. @Remco: De meeste desktop browsers houden zich inmiddels grotendeels aan de standaard (op bekende uitzonderingen na, maar daar kun je rekening mee houden)

    Op mobiel gebied zijn er nog geen echte standaarden en ondersteund ieder z’n eigen dingen. Dus dat is (voorlopig) iets “uitdagender” om voor te ontwerpen 🙂

  6. De browsers hebben anders gewoon webkit als render pakket, dus of het nu een iphone is (waar elke browser webkit gebruikt), of android (waar de de std browser ook webkit gebruikt) of een Mac (die voor Safari ook webkit gebruikt) is, ze behandelen de site op dezelfde manier.

    Het enige waar je rekening moet houden is de resolutie, maar dat is op normale PC’s niet anders. Daarnaast is de grafische rekenkracht wat minder en de internetsnelheid is lager (tegenwoordig ook niet meer…), maar dat is niet iets wat bij mobieltjes enorm uit een loopt….

  7. Gewoon in html5 bouwen.. Browsers moeten zich toch aanpassen aan de websites niet andersom? De weg past zich toch ook niet aan als opeens iemand met een 5 meter brede auto komt?

  8. Simpele oplossing: ontwikkel – alsjeblieft!!! – géén mobiele websites.

    Alsof we weer terug zijn in de WAP-tijd.

    Kom op zeg; het is bijna 2012.
    Die mobiele telefoons zijn best in staat een goede website weer te geven, die helemaal niet mobiel hoeft te zijn.

  9. Origineel geplaatst door Remco
    De browsers hebben anders gewoon webkit als render pakket, dus of het nu een iphone is (waar elke browser webkit gebruikt), of android (waar de de std browser ook webkit gebruikt) of een Mac (die voor Safari ook webkit gebruikt) is, ze behandelen de site op dezelfde manier.Het enige waar je rekening moet houden is de resolutie, maar dat is op normale PC’s niet anders. Daarnaast is de grafische rekenkracht wat minder en de internetsnelheid is lager (tegenwoordig ook niet meer…), maar dat is niet iets wat bij mobieltjes enorm uit een loopt….

    Uit mijn eigen ervaring lijkt de resolutie juist het probleem te zijn. Op een PC wordt elke pixel 1 op 1 gemapt waardoor je gewoon de daadwerkelijke resolutie en het formaat van de website krijgt. Heb jij een groter scherm met een hogere resolutie dan ziet de website er gewoon naar verhouding kleiner uit. Een mobiel apparaat zorgt er vaak automatisch voor dat alles beeldvullend is voor het apparaat. of daar nou de resolutie te hoog of te laag voor is.

    Heb laatst toevallig zitten spelen op de iPad en was toch verbaasd dat als je een website in tumult hype voor portrait ipad maakt en vervolgens op de ipad deze landscape bekijkt dat dat er significante kwaliteitsverlaging is.

  10. Origineel geplaatst door Remco
    De browsers hebben anders gewoon webkit als render pakket, dus of het nu een iphone is (waar elke browser webkit gebruikt), of android (waar de de std browser ook webkit gebruikt) of een Mac (die voor Safari ook webkit gebruikt) is, ze behandelen de site op dezelfde manier.Het enige waar je rekening moet houden is de resolutie, maar dat is op normale PC’s niet anders. Daarnaast is de grafische rekenkracht wat minder en de internetsnelheid is lager (tegenwoordig ook niet meer…), maar dat is niet iets wat bij mobieltjes enorm uit een loopt….

    Schermresolutie op pc’s hoef je niet zo veel rekening mee te houden. de meeste mensen zitten inmiddels wel boven de 1024×768 resolutie, dus ik zie vaak dat site’s op ongeveer die resolutie worden gemaakt. (soms ook 920 px breed) Dan is het schermvullend op zo’n scherm, en op een Full HD scherm is het mooi gecentreerd. Heb nog nooit een daadwerkelijke (niet opgerekte) full HD website gezien.

    Op mobieltjes on the other hand is de resolutie zeer bepalend, omdat het allemaal maar zo klein is. Als jij dus als webdesigner te grote knoppen maakt, dan ziet het er super lelijk uit op kleine schermen en vice versa.

    Origineel geplaatst door Jasper
    Gewoon in html5 bouwen.. Browsers moeten zich toch aanpassen aan de websites niet andersom? De weg past zich toch ook niet aan als opeens iemand met een 5 meter brede auto komt?

    Nee, niet echt. De webdesigners hebben de taak om een “weg” te bouwen waarop zoveel mogelijk soorten auto’s kunnen rijden. Zodat het bedrijf waarvoor ze werken zo veel mogelijk aandacht krijgt. Dat is hun WERK.

  11. jQuery mobile + klein switcher mechanisme = basta!

    Ik ben bezig met een PHP framework dat jQuery mobile gebruikt en automatisch code om kan zetten in jQuery Mobile code, dankzij het gebruik van functies. Dus of het mogelijk is…ja, en nog makkelijk ook. De mensen die daarover zitten te zeuren moeten zich eens gaan verdiepen in mobiele websites.. Bovendien hebben de meeste moderne softwares al een mogelijkheid om een mobiel thema te gebruiken, óf als add-on óf standaard in het pakket.

  12. Origineel geplaatst door Rogier Colijn
    …Nee, niet echt. De webdesigners hebben de taak om een “weg” te bouwen waarop zoveel mogelijk soorten auto’s kunnen rijden. …

    Nee, niet echt.
    Het is exact andersom.

    Vrijwel elke auto wordt gebouwd om op zoveel mogelijk verschillende soorten wegen te kunnen rijden. Zand, grint, kinderkopjes, asfalt, ijs, rots. In feite maakt het bitter weinig uit. Vooruit komen doe je altijd wel.

    Dat we dan zo verwend zijn, dat we het liefst op fluisterstil, biljard-laken-glad, asfalt willen rijden is weer een ander verhaal.

  13. Het valt allemaal wel mee, HTML5 en CSS3 maken het al makkelijk, zeker sinds de gradients overal worden ondersteund (zelfs ie9) dan heb je daar geen plaatjes meer nodig.
    Heb je wel plaatjes nodig, dan upload je ze groot en scale je ze omlaag via JS (pixels in elkaar drukken) werkt perfect op een mobiel scherm. De designer moet gewoon op een ruimere resolutie gaan werken! 😉

  14. Ik ben het wel eens met Floepert, zeker met CSS3 is het een stuk makkelijker. Toevallig heeft de uitgeverij van Zeldman enkele (goede) boeken over mobiele websites: http://www.abookapart.com/products/

  15. Leuk dat gepraat met HTML5 en CSS3, maar hebben jullie ook aan de blackberry’s gedacht? Deze hebben nog vaak hun javascript uit staan ook.. #fail

  16. Gewoon een dtd strict volgen, en zorgen dat je html daarvoor valid is. Tot nu toe nog geen problemen gezien met dergelijke sites. Browsers geven die dingen over het algemeen goed weer, zonder dat je een speciale mobiele site hoeft te hebben.

  17. Mobiele websites ontwerpen is nog steeds niet half zo rot als rekening houden met gedrochten als Internet Explorer. Ik maak relatief veel websites en loop telkens weer tegen de afwijkende afhandeling van dit Micorsoft gedrocht aan. Afgelopen weekend ook weer. Een pagina die perfect (en identiek) wordt weergegeven in Firefox, Safari, Opera en Google Chrome (en dan ook van al die browsers in 2 verschillende versies) en blijkt dan onder Internet Explorer compleet verminkt te worden weergegeven. Zucht…

  18. Origineel geplaatst door Floepert
    Het valt allemaal wel mee, HTML5 en CSS3 maken het al makkelijk, zeker sinds de gradients overal worden ondersteund (zelfs ie9) dan heb je daar geen plaatjes meer nodig. Heb je wel plaatjes nodig, dan upload je ze groot en scale je ze omlaag via JS (pixels in elkaar drukken) werkt perfect op een mobiel scherm. De designer moet gewoon op een ruimere resolutie gaan werken!

    Je hebt ‘t over HTML5 en CSS3, maar een plaatje ga je, geheel overbodig, met JS scalen?

  19. @Chantal: Helemaal mee eens “Responsive webdesign”! Maak 1 site die geschikt is voor zowel web als mobiel. Iets meer werk maar drama wil ik het niet noemen.. Is juist veel beter geworden!

  20. @Remco: Resolutie is niet relevant, bij een website stel je de afstand van de zijkanten in en de rest daartussen kun je variabel maken.
    De verschillende browsers is wel een probleem omdat IE bijv al tussen versie 6 en 7 een verschillende codetaal gebruikte, waardoor sommige codes niet meer werkten bij versie 7

  21. @dvd: Dat doe je dynamisch en alleen als je een plaatje nodig hebt. Immers praktisch elke (android) telefoon heeft een andere resolutie. Vaste kaders gebruiken kan er weleens voor zorgen dat je site uit elkaar valt en dus doe je dat via javascript. Deze moet je dus afvangen tijdens de eerste keer laden van de site en dan de elementen schalen.

    Uiteraard kan je ook alles via canvas en svg elementen gaan maken, maar daar houd iedere webdevelopers lievelings browser niet van..

    Maar daarnaast, als iedereen gewoon een iphone heeft is het een stuk simpeler 🙂

  22. Zit de mobiele gebruiker op alle functies te wachten van een website? Zit de mobiele gebruiker altijd op een stabiele verbinding? Beide is nee. Daarom moet je altijd nadenken over wat de juiste stap is voor betreffende product. Denk ook aan gebruikers van niet zulke slimme telefoons als de doelgroep dat gebruikt. Ik ben pro mobile first: design je site in de eerste plaats voor mobiel en target grotete schermen. Mobiel wordt of is de centrale architectuur.

  23. Origineel geplaatst door Karel-Wilem
    Simpele oplossing: ontwikkel – alsjeblieft!!! – géén mobiele websites.Alsof we weer terug zijn in de WAP-tijd.Kom op zeg; het is bijna 2012. Die mobiele telefoons zijn best in staat een goede website weer te geven, die helemaal niet mobiel hoeft te zijn.

    Dat jij nog een onbeperkt dataplan hebt, betekent niet dat heel Nederland dit heeft. Mobiele websites besparen flink veel data en zijn natuurlijk veel beter bedienbaar op een mobiel scherm dan een website gericht op een 11-30 inch scherm.

  24. @Karel-Wilem: Dat jij geen behoefte hebt aan mobiele websites hoeft niet te betekenen dat niemand daar gebruik van mag maken.
    Ik zelf heb een grote hekel aan ontbrekende gedeeltes door Flash of het constant inzoomen op content omdat websites zich niet aanpassen aan verschillende apparaten. Nu is de wereld toch aan het overstappen op HTML5 maar dan nog, sommige content begint sloom te worden.

  25. Responsive webdesign is key, als je dit goed toepast zal je website op bijna alle devices goed weergeven.

  26. @Rick Kerkhof: Je hebt gelijk. Er zijn zoveel “standaard” HTML/jQuery oplossingen voor het maken van mobiele sites.

    Of:
    – je bouwt een app (klant trekt de portemonnee)
    – of je bouwt een web-app (klant wil een simpele aangepaste website voor mobiel).

    @stardust: non sense – Jij hebt dus overal en altijd een wifi netwerk tot je beschikking? Of heb je een ongelimiteerd internet abonnement? ; Mobiele sites zijn light-weight, zorgen voor weinig dataverbruik en snelle laadtijden op een mobiel.

  27. Als je gebruik maakt van het WordPress CMS, dan is WPTouch misschien een optie. Het is in feite een compleet nieuw theme, die de look&feel op smartphones/tablets op eigenzinnige wijze vormgeeft. Maar is wel een snel en redelijk goedkoop alternatief.

  28. Ik heb zelf als ammateur een bende mobiele sites in een portaal. Het was niet simpel om een site voor iedereen leesbaar te maken. Als ik de kwaliteit bekeek was het niet spectaculair. Ondertussen zijn er wel enkele goede licht gebouwen aanraakvriendelijke sites.
    iphonclub is mobiel vriendelijk maar echte pareltjes http://m.tijd.be of http://m.demorgen.be

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.