Tijdens het afgelopen Cross Media Café in Hilversum over Mobiele Media, waar we uitgebreid verslag van hebben gedaan, werden er heel wat cijfers bekend gemaakt door grote partijen over het gebruik van mobiel internet in Nederland. Ilse Media meldde bijvoorbeeld dat de mobiele website van nu.nl in september 2008 7 miljoen pageviews genereerde. In december 2008 is dit toegenomen naar 20 miljoen views (700.000 unieke bezoekers).
Hoeveel websites houden rekening met deze snel groeiende groep mobiele gebruikers?
Van de 20 best bezochte websites van Nederland hebben er 14 een mobiele website. Google, Live, Hyves, Msn en YouTube sturen de mobiele gebruiker meteen door naar de mobiele versie wanneer ze de website opvragen. Het is opmerkelijk dat de e-commerce websites Neck.nl en Vistaprint.nl geen mobiele website hebben. Daarbij kun je je afvragen of de gebruiker klaar is om via zijn mobiele telefoon producten te bestellen. Bol.com heeft wel een mobiele versie van hun website, maar dat wordt niet direct duidelijk wanneer je naar bol.com surft.
Ook zijn er geen mobiele sites van de Rabobank en de Postbank/ING waarbij je kunt internetbankieren. Wanneer je op de normale website van één van de banken inlogt en je rekening raadpleegt lukt dit echter wel in de mobiele browser. Waarom dan geen aangepaste mobiele versie?
Van de websites die een mobiele versie hebben, worden er vaak verschillende soorten adressen gebruikt die naar de mobiele website leiden. Er is dus geen eenduidig gebruik van een mobiele url. De ene keer wordt er http://m.website.com gebruikt, de andere keer http://mobiel.website.com of http://website.com/m.
Buienradar en de Telegraaf gebruiken het ‘officiële’ domein buienradar.mobi en telegraaf.mobi.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 14 reacties