Hoe lang moet Apple oudere toestellen blijven updaten?
Zodra Apple een nieuwe versie van iOS aankondigt, zitten we vol spanning te wachten: mogen alle iPhone-bezitters straks de update installeren, of vallen er een paar oudere toestellen af? Die vraag is actueler dan ooit, nu een groep gebruikers Apple heeft aangeklaagd omdat iOS 9 hun iPhone 4S traag heeft gemaakt. Dat riep bij ons op de redactie de vraag op: hoe lang moet Apple nog toestel-updates blijven uitbrengen voor oudere iPhones?
Voordeel: altijd de nieuwste functies
Apple staat erom bekend dat ze oudere toestellen lang blijven ondersteunen. De iPhone 4S uit 2011 kan ruim vier jaar na verschijning nog steeds geüpdatet worden naar iOS 9. Je profiteert met een ouder toestel nog mee van bijna alle verbeteringen. Vaak is er maar een handjevol functies die je niet kunt gebruiken, maar dat heeft meestal te maken met technische beperkingen.
Bij updates wordt vaak de vergelijking gemaakt met Android, waarbij toestellen maar gedurende 2 of 3 jaar updates krijgen. Maar die vergelijking is vaak niet helemaal eerlijk. Apple kan updates namelijk meteen beschikbaar stellen en heeft te maken met een beperkt aantal eigen toestellen, terwijl Android-gebruikers afhankelijk zijn van de aanpassingen die fabrikanten voor hun specifieke toestel moeten doen. Daardoor duurt het soms wel maanden (of meer dan een jaar) voordat er een update uitkomt. Reden genoeg voor fabrikanten om updates voor oudere toestellen op een gegeven moment maar achterwege te laten. Bij de iPhone is de situatie anders.
Zou Apple geen updates uitbrengen voor de oudere toestellen, dan zou dat tot kritiek leiden: Apple zou de toestellen opzettelijk laten verouderen door ze geen updates meer te geven. Gebruikers van oudere toestellen willen niet het gevoel hebben dat ze niet meer mee mogen doen.
Negatief: je toestel wordt er traag van
Hoe je het ook wendt of keert: de iPhone 4S is een toestel van vijf jaar geleden, met specs die destijds tot de top behoorden, maar tegenwoordig zijn ingehaald door de technische ontwikkelingen. Dat is dan ook de reden voor de ruim 100 Amerikanen om Apple voor de rechter te slepen. De toestellen zouden na de update naar iOS 9 onbruikbaar zijn geworden.
Daar kunnen we ons wel iets bij voorstellen. Apple zou bij iOS 9 juist extra moeite hebben gestoken om oudere toestellen weer wat sneller en energiezuiniger te maken, maar er zijn grenzen aan wat haalbaar is. De batterij van zo’n ouder toestel zal na die vijf jaar al meer dan 1.000 oplaadcycli hebben doorlopen en functioneert daardoor niet zo goed meer. En met een software-update kun je de hoeveelheid RAM ook niet zomaar even upgraden. De iPhone 4S-gebruikers klagen dan ook dat de iOS 9-update de prestaties, reactiesnelheid van het touchscreen en de performance van apps heeft verminderd. Apple zou op de hoogte zijn van die problemen, maar heeft de update toch vrijgegeven, beweren de klagers.
Natuurlijk wordt dit in de aanklacht nog eens wat extra aangedikt, door te zeggen dat Apple moedwillig oudere toestellen trager maakt, waardoor mensen wel gedwongen worden om een nieuw toestel te kopen. Bovendien zit je daarbij vast in Apple’s ecosysteem, waardoor mensen wel gedwongen zijn om weer een nieuwe iPhone te kopen. Als je overstapt naar Android zul je eerder gekochte apps en accessoires namelijk weer opnieuw moeten aanschaffen. Allemaal goed voor de portemonnee van Apple, maar minder goed voor de portemonnee en het gebruiksplezier van de iPhone 4S-bezitters.
De oplossing: downgraden altijd mogelijk
Hoe had Apple het dan moeten aanpakken? Wij hebben wel wat ideeën:
- Apple had gebruikers vooraf moeten waarschuwen voor mogelijke problemen. De publieke beta van iOS 9 was al vroegtijdig beschikbaar voor iedereen, dus Apple had al genoeg ervaringscijfers kunnen hebben om te weten of de update wel of niet aan te raden is.
- Apple moet bezitters van oudere toestellen altijd de mogelijkheid geven om te downgraden naar een oudere versie van iOS. Nu is het zo, dat Apple al na een paar dagen of weken de mogelijkheid om te downgraden blokkeert. Zo kun je momenteel al niet meer terug naar iOS 9.1, omdat Apple deze versie niet langer signeert, waardoor het installeren niet meer lukt. De mooiste oplossing zou zijn als Apple je de vrijheid geeft om zelf te bepalen welke iOS-versie je wilt gebruiken. Je kunt dan naar eigen keuze upgraden en weer downgraden.
Toch is het eindeloos upgraden en downgraden voor Apple geen aantrekkelijk vooruitzicht. Ten eerste omdat ze daarmee jailbreakers in de kaart spelen. Die zijn immers afhankelijk van jailbreakmethoden die alleen voor bepaalde iOS-versies afhankelijk zijn, waarin bepaalde lekken nog niet waren gedicht. Dat geeft ook meteen de tweede reden aan waarom Apple niet wil dat je eindeloos kunt downgraden: Apple heeft er belang bij dat iedereen zoveel mogelijk op de nieuwste iOS-versie zit. Dat staat niet alleen goed in de statistieken, maar zorgt er ook voor dat iOS als besturingssysteem veiliger is. Voor Apple en externe ontwikkelaars is het ook beter als iedereen naar iOS 9 gaat, want ze hoeven hun apps dan niet aan te passen aan stokoude versies van iOS, maar kunnen zich volledig focussen op de mogelijkheden van het nieuwste iOS.
Compromis: één iOS-versie terug
Er is wel een tussenoplossing mogelijk, al vragen we ons af of Apple daar wél warm voor loopt: geef gebruikers van oudere iPhones de mogelijkheid om altijd één iOS-versie terug te gaan. Bij de iPhone 4S zou dat betekenen dat je nog iOS 8 kunt installeren. Apple zou ervoor kunnen zorgen dat iOS 8.x alsnog gesigneerd wordt als je met een ouder toestel probeert te downgraden. Zo geef je gebruikers de keuze en is Apple af van het gezeur.
Wie weet een nog betere oplossing, waar zowel Apple als de gebruikers blij van worden? We horen het graag in de reacties!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 67 reacties