Hmm, terwijl een dienst zoals SoundCloud juist nog wel in mp3 formaat streamt, althans op de desktop site. En betekend dit nu dat Fraunhofer mp3 open sourced?
Dat zou wel goed zijn, want ik heb nog behoorlijk wat mp3’tjes die ik niet wens om te zetten naar aac, mede omdat ze al een lage bitrate hebben…
Max
Dit artikel staat vol met feitelijke onjuistheden. Zo heeft het Fraunhofer Instituut nooit zelf een CD ripper uitgebracht. In plaats daarvan hebben zij een encoder ontwikkeld die (onder andere PCM/WAV) audio om kon zetten naar MP3. Deze beta is opgepikt door een van de grootste internet piraten aller tijden, die via zijn werk toegang had tot de nieuwste CD’s nog voordat ze op de markt verschenen. Voor geïnteresseerden, lees het boek How Music Got Free van Stephen Witt eens!
Kazaa, Napster, Limewire, dat waren geen sites maar heuze applicaties die je moest installeren. Misschien bedoelde je te verwijzen naar Audio Galaxy? Dit werkte met een webapp en een applicatie die je optioneel op je desktop kon installeren.
Tenslotte, het patent op de achterliggende techniek van MP3 is verlopen, logisch natuurlijk dat het Fraunhofer Instituut hun andere codec AAC (waar ze wel nog geld aan verdienen) naar voren schuift als vervanger. Ja, dit codec presteert inderdaad beter op eenzelfde bitrate, maar lang niet het populairste ;).
Het eerste bedrijf wat met datacompressie kwam voor muziek was toch echt Sony. Zij liepen in de jaren 90 echt voorop met de door hun, eind jaren 80, bedachte MiniDisc. Minidisc is de voorloper van MP3 en Klinkt nog steeds beter (in de hoogste kwaliteit) dan MP3. Dit lag mede door de Hi End hardware en Sony had toen een naam hoog te houden en stelde als eis dat MD net zo goed moest klinken als de eveneens door hun bedachte CD.
Later kwam het MD systeem ook naar de PC maar Sony was te laat MP3 was al doorgebroken en gratis!.
En om die reden hang ik de iPhone aan de autoradio om op af te spelen. Heb ik ook nog eens toegang tot al m’n verschillende playlists of kan ik Spotify opstarten.
Jules
De toekomst is 24 bit 192 khz met losless compressie..
bernhard
Wat een vaag en oppervlakkig artikel.
Als je wat wilt uitleggen, geef dan ook aan waar de verschillen tussen beide liggen.
Waarom zou AAC beter zijn dan (omdat het van Apple is?)?
Ik geloof daar niet veel van, en denk dat Max een beter punt maakt met zijn reactie.
@Marc: Correctie, de minidisc en de CD was niet alleen van Sony. maar ook voor meer dan de helft van ons Nederlandse Philips, Ik vind het slecht dat je dit als Nederlander niet weet (of althans niet benoemt). Daarbij is het wel zo dat het juist hetJapanse Sony was die een bepaald niveau van kwaliteitseisen stelden voor apparatuur van de MD die strikter waren dan voor de CD, dit is een van de redenen dat de MD nooit door het brede publiek massaal is omarmt zoals met de Audio CD het geval was. MD was/is ook moeilijker te rippen dan een CD, mede door het verschil in het opslaan van geluid. (PCM vs. Atrac).
Toch jammer want op een standaard minidisk (van 6,4 cm breed/lang) kon oorspronkelijk toen die op de markt kwam 60 minuten aan audio, terwijl de veel grotere cd (12 cm ø) toen nog beperkt was tot 74 minuten.
Later is door verbetering in productie technieken van beide formaten, het mogelijk geworden om cd’s van eerst 75 minuten, toen 80 en weer veel later 85-90 minuten op een cd te zetten. Met overburn was het zelfs mogelijk om op sommige CD-r’s zelf 99 minuten te zetten. De minidisc kon uiteindelijk met verbeteringen tot 80 minuten audio bevatten.
Daarbij is met name in het DJ- en amateurradio-circuit de MD wel gemeengoed geworden omdat in een koffer, met meerdere releases/mixtapes de kleinere minidisc het dus won van de cd, want je hoefde immers minder voorzichtig om te gaan met de MD omdat die in tegenstelling tot de cd al in een permanente cartridge zat. Ik heb zelf in de jaren ’90 ook veel met minidisc gewerkt, ook al bleef het wel echt een niche product.. Het feit dat je met 4 MD’s (naast elkaar gelegd ongeveer even groot als het oppervlak van 1 CD) bijna evenveel muziek kon mee nemen als op 4 normale CD’s was toen echt kicken.
Kees
In het begin kon je het inderdaad niet vinden in iTunes, toen was er nog helemaal geen iTunes Store, die is er sinds 2003 in de USA. Dus als je het niet zelf geript of gedownload had, stond het er niet in…
en als je het niet in iTunes kon vinden (of er niet voor wilde betalen), dan downloadde je de nummers zelf.
Wout2morrow
De echte muziekliefhebbers kiezen liever voor lossless formaten, waarvan Apple ook een eigen variant ondersteunt.
👍
Netjes geformuleerd. Godzijdank niet dat gruwelijke scheldwoord gebruikt dat vaak wordt misbruikt om mensen aan te duiden die muziek willen kunnen horen zoals door de makers bedoeld (ipv een slap aftreksel om wat opslagruimte of bandbreedte te besparen met psychoakoestiek 🤢 als pseudowetenschappelijke drogreden).
Hoop idd dat op niet al te lange termijn lossless (de)compressie eindelijk de standaard wordt, ook in webradio, bluetooth en iTunes Store.
MP3 vervangen door AAC is imho niets meer dan een héél bescheiden stapje in de juiste richting.
Apple’s ‘eigen’ lossless formaat ALAC is trouwens al een tijdje niet meer zo heel eigen, want al meer dan 5 jaar open source en royalty-free! Zou dus prima ook door derden, bv als bluetooth codec, gebruikt kunnen worden 🤔
Pinkel
Ik hoop dat men nu eens echt naar 24bit losless gaat kijken,want dit is pas echt de oplossing!
Je benaderd perfect het vinyl maar dan zonder gekraak🤘🏻
Niels
Wat is dan die lossless variant van Apple?
Niels
@Marc: de CD is mede ontwikkeld door Philips… niet alle credits aan Sony geven.
Rob
@Marc: minidisc is een medium en geen audio format. Minidisc gebruikt compressie ATRAC, welke inderdaad iets beter gewaardeerd werd dan MP3. MP3 (MPEG-1) en ATRAC zijn beiden in 1989 ingediend als standaard. Dus Sony was niet eerder met audio format. Zelfde tijd als minidisc had Philips DAT recorders die MP3 variant gebruikte.
Sony heeft zelfs eigen ATRAC standaard om zeep geholpen door standaard te goed af te schermen voor eigen producten.
Ik heb nog flash muziek speler van Sony met ATRAC gehad. Ik was niet blij toen ze in eens stopte met Sony music store omdat ze niet op kon tegen Apple iPods. Weg investering.
Demi
@Niels: Mijn ouders hadden in 1984!! Reeds al een cd speler en kregen via familie in de platenmaatschappijen cd’s toegespeeld.
Dat merk was een Magnavox cd speler ofwel Philips….
Rob
@Niels: c@Max: fraunhover is inderdaad gestopt met licentie programma op mp3 omdat hun laatste mp3 patent in april 2017 (20 jaar na hun laatste MP3 licentie) verlopen is. Ze leveren nog steeds support bij verzoek, maar kunnen geen geld meer via licenties vragen omdat de patenten verlopen zijn.
Artikel geeft volledig verkeerde indruk.
Iemand die een beetje goed muziek wil luisteren, gebruikt al jaren geen MP3 meer.
De betere muziek sites zoals HDtracks, PledgeMusic en Bandcamp leveren hun downloads voor hetzelfde geld ook in FLAC of wav. De high end spelers van Astell & Kern en andere merken, hebben dan ook een behoorlijk vlucht genomen.
Dennis
Heb ik net Spotify opgezegd een tijdje geleden en al mijn muziek weer aan downloaden/rippen op mijn nas in mp3, wat voor mij meer dan prima kwaliteit is.
Nou ja misschien dan maar als klaar ben alles omzetten na aac dan.
Sven
Origineel geplaatst door GEOrge Cramer
Iemand die een beetje goed muziek wil luisteren, gebruikt al jaren geen MP3 meer.
De betere muziek sites zoals HDtracks, PledgeMusic en Bandcamp leveren hun downloads voor hetzelfde geld ook in FLAC of wav. De high end spelers van Astell & Kern en andere merken, hebben dan ook een behoorlijk vlucht genomen.
Ik gebruik onderweg nog steeds MP3 en ik hou zeker van goede muziek! Onderweg is het verschil tussen MP3 en lossless nauwelijks hoorbaar en ‘t scheelt een hoop MB’s op je telefoon. Ik heb inmiddels al een dikke 120GB aan muziek op m’n iPhone staan in 160kbps MP3; had liever 320kbps gehad, maar ‘t is altijd een uitruil tussen kwantiteit en kwaliteit. En voor die spelers van Astell & Kern mag je wel even flink in de buidel tasten. Dit terwijl ik vermoed (en ook vooral hoop) dat we binnenkort alles in lossless formaat kunnen streamen. En ik denk dat de markt voor Astell & Kern-spelers dan een stuk beperkter gaat worden, zo niet inzakt.
Daniel
@bernhard:
AAC is niet van Apple.
Apple heeft daar geen centen in zitten en heeft bovendien niet aan deze techniek meegewerkt.
Apple heeft, net zoals o.a. Sony voor AAC als standaard gekozen, vanwege de meer geavanceerde compressietechniek. Hierdoor nemen bestanden van dezelfde geluidskwaliteit 20% minder ruimte in beslag t.o.v. mp3. Dit biedt voordelen voor hun eigen servers(40 miljoen tracks), data verkeer en het opslagmedium(iPods en iPhones).
Hmm, terwijl een dienst zoals SoundCloud juist nog wel in mp3 formaat streamt, althans op de desktop site. En betekend dit nu dat Fraunhofer mp3 open sourced?
Dat zou wel goed zijn, want ik heb nog behoorlijk wat mp3’tjes die ik niet wens om te zetten naar aac, mede omdat ze al een lage bitrate hebben…
Dit artikel staat vol met feitelijke onjuistheden. Zo heeft het Fraunhofer Instituut nooit zelf een CD ripper uitgebracht. In plaats daarvan hebben zij een encoder ontwikkeld die (onder andere PCM/WAV) audio om kon zetten naar MP3. Deze beta is opgepikt door een van de grootste internet piraten aller tijden, die via zijn werk toegang had tot de nieuwste CD’s nog voordat ze op de markt verschenen. Voor geïnteresseerden, lees het boek How Music Got Free van Stephen Witt eens!
Kazaa, Napster, Limewire, dat waren geen sites maar heuze applicaties die je moest installeren. Misschien bedoelde je te verwijzen naar Audio Galaxy? Dit werkte met een webapp en een applicatie die je optioneel op je desktop kon installeren.
Tenslotte, het patent op de achterliggende techniek van MP3 is verlopen, logisch natuurlijk dat het Fraunhofer Instituut hun andere codec AAC (waar ze wel nog geld aan verdienen) naar voren schuift als vervanger. Ja, dit codec presteert inderdaad beter op eenzelfde bitrate, maar lang niet het populairste ;).
@Max: Goed uitgelegd!
not all heroes wear capes!
@Max: Zeer goede toevoeging. Complimenten
Mijn autoradio speelt geen aac.
Het eerste bedrijf wat met datacompressie kwam voor muziek was toch echt Sony. Zij liepen in de jaren 90 echt voorop met de door hun, eind jaren 80, bedachte MiniDisc. Minidisc is de voorloper van MP3 en Klinkt nog steeds beter (in de hoogste kwaliteit) dan MP3. Dit lag mede door de Hi End hardware en Sony had toen een naam hoog te houden en stelde als eis dat MD net zo goed moest klinken als de eveneens door hun bedachte CD.
Later kwam het MD systeem ook naar de PC maar Sony was te laat MP3 was al doorgebroken en gratis!.
En om die reden hang ik de iPhone aan de autoradio om op af te spelen. Heb ik ook nog eens toegang tot al m’n verschillende playlists of kan ik Spotify opstarten.
De toekomst is 24 bit 192 khz met losless compressie..
Wat een vaag en oppervlakkig artikel.
Als je wat wilt uitleggen, geef dan ook aan waar de verschillen tussen beide liggen.
Waarom zou AAC beter zijn dan (omdat het van Apple is?)?
Ik geloof daar niet veel van, en denk dat Max een beter punt maakt met zijn reactie.
Tis allemaal toekomstmuziek
@Marc: Correctie, de minidisc en de CD was niet alleen van Sony. maar ook voor meer dan de helft van ons Nederlandse Philips, Ik vind het slecht dat je dit als Nederlander niet weet (of althans niet benoemt). Daarbij is het wel zo dat het juist hetJapanse Sony was die een bepaald niveau van kwaliteitseisen stelden voor apparatuur van de MD die strikter waren dan voor de CD, dit is een van de redenen dat de MD nooit door het brede publiek massaal is omarmt zoals met de Audio CD het geval was. MD was/is ook moeilijker te rippen dan een CD, mede door het verschil in het opslaan van geluid. (PCM vs. Atrac).
Toch jammer want op een standaard minidisk (van 6,4 cm breed/lang) kon oorspronkelijk toen die op de markt kwam 60 minuten aan audio, terwijl de veel grotere cd (12 cm ø) toen nog beperkt was tot 74 minuten.
Later is door verbetering in productie technieken van beide formaten, het mogelijk geworden om cd’s van eerst 75 minuten, toen 80 en weer veel later 85-90 minuten op een cd te zetten. Met overburn was het zelfs mogelijk om op sommige CD-r’s zelf 99 minuten te zetten. De minidisc kon uiteindelijk met verbeteringen tot 80 minuten audio bevatten.
Daarbij is met name in het DJ- en amateurradio-circuit de MD wel gemeengoed geworden omdat in een koffer, met meerdere releases/mixtapes de kleinere minidisc het dus won van de cd, want je hoefde immers minder voorzichtig om te gaan met de MD omdat die in tegenstelling tot de cd al in een permanente cartridge zat. Ik heb zelf in de jaren ’90 ook veel met minidisc gewerkt, ook al bleef het wel echt een niche product.. Het feit dat je met 4 MD’s (naast elkaar gelegd ongeveer even groot als het oppervlak van 1 CD) bijna evenveel muziek kon mee nemen als op 4 normale CD’s was toen echt kicken.
In het begin kon je het inderdaad niet vinden in iTunes, toen was er nog helemaal geen iTunes Store, die is er sinds 2003 in de USA. Dus als je het niet zelf geript of gedownload had, stond het er niet in…
👍
Netjes geformuleerd. Godzijdank niet dat gruwelijke scheldwoord gebruikt dat vaak wordt misbruikt om mensen aan te duiden die muziek willen kunnen horen zoals door de makers bedoeld (ipv een slap aftreksel om wat opslagruimte of bandbreedte te besparen met psychoakoestiek 🤢 als pseudowetenschappelijke drogreden).
Hoop idd dat op niet al te lange termijn lossless (de)compressie eindelijk de standaard wordt, ook in webradio, bluetooth en iTunes Store.
MP3 vervangen door AAC is imho niets meer dan een héél bescheiden stapje in de juiste richting.
Apple’s ‘eigen’ lossless formaat ALAC is trouwens al een tijdje niet meer zo heel eigen, want al meer dan 5 jaar open source en royalty-free! Zou dus prima ook door derden, bv als bluetooth codec, gebruikt kunnen worden 🤔
Ik hoop dat men nu eens echt naar 24bit losless gaat kijken,want dit is pas echt de oplossing!
Je benaderd perfect het vinyl maar dan zonder gekraak🤘🏻
Wat is dan die lossless variant van Apple?
@Marc: de CD is mede ontwikkeld door Philips… niet alle credits aan Sony geven.
@Marc: minidisc is een medium en geen audio format. Minidisc gebruikt compressie ATRAC, welke inderdaad iets beter gewaardeerd werd dan MP3. MP3 (MPEG-1) en ATRAC zijn beiden in 1989 ingediend als standaard. Dus Sony was niet eerder met audio format. Zelfde tijd als minidisc had Philips DAT recorders die MP3 variant gebruikte.
Sony heeft zelfs eigen ATRAC standaard om zeep geholpen door standaard te goed af te schermen voor eigen producten.
Ik heb nog flash muziek speler van Sony met ATRAC gehad. Ik was niet blij toen ze in eens stopte met Sony music store omdat ze niet op kon tegen Apple iPods. Weg investering.
@Niels: Mijn ouders hadden in 1984!! Reeds al een cd speler en kregen via familie in de platenmaatschappijen cd’s toegespeeld.
Dat merk was een Magnavox cd speler ofwel Philips….
@Niels: c@Max: fraunhover is inderdaad gestopt met licentie programma op mp3 omdat hun laatste mp3 patent in april 2017 (20 jaar na hun laatste MP3 licentie) verlopen is. Ze leveren nog steeds support bij verzoek, maar kunnen geen geld meer via licenties vragen omdat de patenten verlopen zijn.
Artikel geeft volledig verkeerde indruk.
@Niels: ALAC (Apple Lossless Audio Codec)
Iemand die een beetje goed muziek wil luisteren, gebruikt al jaren geen MP3 meer.
De betere muziek sites zoals HDtracks, PledgeMusic en Bandcamp leveren hun downloads voor hetzelfde geld ook in FLAC of wav. De high end spelers van Astell & Kern en andere merken, hebben dan ook een behoorlijk vlucht genomen.
Heb ik net Spotify opgezegd een tijdje geleden en al mijn muziek weer aan downloaden/rippen op mijn nas in mp3, wat voor mij meer dan prima kwaliteit is.
Nou ja misschien dan maar als klaar ben alles omzetten na aac dan.
Ik gebruik onderweg nog steeds MP3 en ik hou zeker van goede muziek! Onderweg is het verschil tussen MP3 en lossless nauwelijks hoorbaar en ‘t scheelt een hoop MB’s op je telefoon. Ik heb inmiddels al een dikke 120GB aan muziek op m’n iPhone staan in 160kbps MP3; had liever 320kbps gehad, maar ‘t is altijd een uitruil tussen kwantiteit en kwaliteit. En voor die spelers van Astell & Kern mag je wel even flink in de buidel tasten. Dit terwijl ik vermoed (en ook vooral hoop) dat we binnenkort alles in lossless formaat kunnen streamen. En ik denk dat de markt voor Astell & Kern-spelers dan een stuk beperkter gaat worden, zo niet inzakt.
@bernhard:
AAC is niet van Apple.
Apple heeft daar geen centen in zitten en heeft bovendien niet aan deze techniek meegewerkt.
Apple heeft, net zoals o.a. Sony voor AAC als standaard gekozen, vanwege de meer geavanceerde compressietechniek. Hierdoor nemen bestanden van dezelfde geluidskwaliteit 20% minder ruimte in beslag t.o.v. mp3. Dit biedt voordelen voor hun eigen servers(40 miljoen tracks), data verkeer en het opslagmedium(iPods en iPhones).