In drie jaar tijd een app bouwen en daarna verkopen voor $800 miljoen, het is de droom van bijna elke appontwikkelaar. Musical.ly laat zien dat het nog steeds mogelijk is om met een app schrikbarend rijk te worden. Maar je moet wel geluk hebben en precies de juiste doelgroep kiezen.
Musical.ly is 1 miljard waard
Musical.ly is bijzonder, omdat het de eerste Chinese sociale app is die ook in Europa en de VS een gigantisch succes werd. Bovendien is het vrijwel de enige video-app die niet in handen is van giganten zoals Facebook en Google. Het laat ook zien dat de makers de doelgroep goed hadden gekozen: heel jonge gebruikers, die waarschijnlijk te jong zijn om sociale media en berichtenapps te mogen gebruiken van hun ouders. Maar een liedje playbacken mag wel en is bovendien leuk om te doen.
Drie jaar geleden werd Musical.ly opgericht in Shanghai. Nu staat de app in de etalage en blijkt het (eveneens Chinese) mediabedrijf Jinri Toutiao bereid om er tussen de $800 miljoen en $1 miljard voor te betalen. Hetzelfde bedrijf nam vorig jaar Flipagram over, dat zich ook op dezelfde doelgroep richt. Er zijn wel meer apps die in een paar jaar tijd erg succesvol werden, zoals Instagram en WhatsApp. Maar ze zijn bijna allemaal in de VS ontstaan. Musical.ly is een buitenbeentje.
Overigens is de rek er bij Musical.ly wel een beetje uit. Als je in Google Trends kijkt, dan blijkt de echte piek in de zomer van 2016 te zijn geweest, doen we een artikel over de Musical.ly-hype onder tieners publiceerden.
Een aantal stats over het aantal gebruikers:
- 290 miljoen gebruikers wereldwijd
- waarvan 3 miljoen accounts in Nederland
- wereldwijd 60 miljoen maandelijks actieve gebruikers
De meerderheid daarvan is begonnen in de eerste twee jaar. Daarna lukte het niet om verder uit te breiden naar andere doelgroepen. Maar desondanks is Musical.ly een van de grootste appsuccessen van de afgelopen jaren. Alleen Niantic wist met Pokémon Go een nóg grotere hit te scoren.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties