Terwijl Steve Jobs ons in een open brief wijsmaakte dat hij de kerst eindelijk eens rustig in familiekring had kunnen doorbrengen, blijkt hij toch met z’n werk bezig te zijn geweest. Op kerstavond haalde Steve via de telefoon Sony Music over om DRM-vrije muziek te verkopen.
Een paar dagen later kon collega Phil Schiller trots aankondigen dat het complete iTunes-muziekaanbod volledig DRM-vrij wordt en dat er een variabele prijsstelling komt. In de New York Times staat een interessant artikel over de gebeurtenissen die achter de schermen van de muziekindustrie hebben plaatsgevonden.
Daarbij blijkt dat Apple (en met name Steve) geen gemakkelijke in de onderhandelingen is. De muziekmaatschappijen zijn bang voor de macht van Apple, met name het feit dat Apple de muziek van een bepaald label bij conflicten zonder pardon uit de iTunes Store kan halen. Ook als er geen conflicten zijn, laat Apple z’n invloed gelden: de muzieknummers die in iTunes worden aangeprezen hebben grote invloed op de verkoopcijfers. Uit de gratie vallen bij Apple betekent nogal wat. Toch zijn de muziekmaatschappijen niet zielig: ze krijgen nog steeds het leeuwendeel van de 99 cent die een standaard muzieknummer op dit moment nog kost.
Via: New York Times
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 3 reacties