T-Mobile heeft een trend gezet door weer aansluitkosten te berekenen bij een iPhone-abonnement. Maar T-Mobile was de beroerdste niet: een korting van 50% kon er best vanaf. KPN heeft nu aangekondigd dat ze net als vroeger weer aansluitkosten gaan berekenen. De maatregel zou er iets mee te maken hebben, dat de inkomsten in de mobiele markt dalen omdat de markt verzadigd volwassen is geworden. En mogelijk heeft het ook iets te maken met hét makkelijkste zwarte schaap van dit moment: de kwakkelende economie.
Maar volgens de drie topmannen van de grootste operators, T-Mobile, Vodafone en KPN, zit de Nederlandse telecomsector niet in het slop. Dat zeiden ze op het evenement Telecom Time, dat gisteren in de Jaarbeurs in Utrecht werd gehouden. “Mensen blijven gewoon bellen”, aldus Niek-Jan van Damme van T-Mobile. Maar KPN gaat ziet toch wel beren op de weg en wil er iets aan doen: “Je ziet de winstgevendheid afnemen en daarom pakken we bij KPN onze paradigma’s aan. Concreet betekent dit dat we aansluitkosten weer bij de klant in rekening gaan brengen. Wij verwachten dit binnen nu en 3 maanden te doen”, zei Marco Visser, directeur KPN Mobile.
Gaan de andere operators het ook doen? Vodafone gelooft niet dat KPN de plannen doorzet. Jeroen Hoencamp, Director Enterprise Business Unit Vodafone NL reageerde: “Vorig jaar bij Telecom Time zei Marco Visser ook al aansluitkosten te gaan berekenen. Vervolgens hoorden we er niets meer over.” Maar Hoencamp hoopt wel dat KPN de plannen nu doorzet. Waarschijnlijk om zelf ook weer aansluitkosten te kunnen rekenen.
De aansluitkosten voor mobiele telefoonabonnementen zijn nooit helemaal verdwenen. Wel is het zo dat ze vaak niet werden berekend door één of ander voortdurend geldig actietarief. De kosten zijn gewoonlijk rond de 50 euro.
Via: TeleCom Update en Connexie
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 23 reacties