Nederlanders: 94% tevreden over mobiel bankieren

De meeste Nederlanders doen hun bankzaken tegenwoordig via internet. Daarnaast maakt 66 procent gebruik van mobiel bankieren op de smartphone en daar zijn ze heel content mee. Maar liefst 94 procent van de Nederlanders is tevreden over mobiel bankieren.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Dit zijn in het kort de cijfers:

  • 94% van de Nederlanders doet aan internetbankieren
  • 88% is tevreden over internetbankideren
  • 66% van de Nederlanders bankiert mobiel
  • 94% is tevreden over mobiel bankieren

Het blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond onder ruim 14.000 Nederlanders. De consumenten zijn in het algemeen tevreden over hun bank. Alle banken scoren een voldoende, met als uitschieters RegioBank (9,3) en ING (6,7). Dat klanten minder tevreden over ING zijn heeft te maken met het verdwijnen van de TAN-codes, waarmee klanten vroeger betaalopdrachten moesten bevestigen. Dit gebeurt nu via de app voor mobiel bankieren. Volgens de deelnemers aan het onderzoek dwingt ING klanten om mobiel te bankieren. Als alternatief biedt ING een scanner, maar klanten moeten vaak lang wachten tot ze die krijgen.


Misschien kan de bank met de oranje leeuw het rapportcijfer de komende maanden nog wat opvijzelen met de komst van ING’s Apple Pay.

De Consumentenbond vroeg de deelnemers naar hun mening over service, kosten, persoonlijk contact en bankieren via internet en mobiel. Het minst tevreden waren de deelnemers over de kosten: een derde vindt de kosten te hoog, terwijl we in Nederland toch vrij lage tarieven hebben in vergelijking met andere landen. De ondervraagden vinden het vooral vervelend dat de kosten maar blijven stijgen, terwijl ze steeds meer zelf moeten doen.

Mobiel bevestigen ING

Klantgerichtheid kan beter
Ook de service en klachtgerichtheid bij de drie grote banken kan beter: één op de tien klanten is daar ontevreden of zeer ontevreden over. Ze hebben het gevoel dat eigenbelang en winst maken belangrijker zijn dan service aan klanten. Alleen Knab kreeg van alle klanten een voldoende op klantgerichtheid.

De volledige cijferlijst van de banken is hier te bekijken.

De Consumentenbond keek alleen naar de bekende banken die in Nederland actief zijn. Er zijn geen beoordelingen meegenomen over de ‘nieuwe’ banken bunq en Moneyou, omdat er onvoldoende deelnemers waren. Ondertussen gebeurt er elders in Europa ook van alles, zoals de opkomst van nieuwe digitale banken. Zo meldt N26 vandaag dat het bedrijf nu 3,5 miljoen klanten in 24 Europese landen heeft en plannen heeft om naar nieuwe markten zoals de VS en Brazilië uit te breiden. Ondertussen zien ze in Duitsland de komst van deze nieuwe aanbieders met angst tegemoet. Er zijn steeds meer traditionele banken die betalingen van nieuwkomers zoals N26 en Fidor blokkeren, omdat er te veel met de rekeningen zou worden gefraudeerd. De Duitsers weigeren ook betalingen van bunq.

Reacties: 13 reacties

  1. Zijn meestal de oudere die niet meegaan in het ontwikkelen van technologie, die blijven hangen…

    En de mensen die het doen zouden het juist makkelijker moeten vinden, weet nog toen ik van ING naar SNS overstapte dat ik het blij was om van die TAN-codes af te zijn. Ik ben echter toch weer terug gegaan naar de ING en komt met betalingen nu op hetzelfde neer

  2. Ben helemaal blij met Apple Pay bij ING. TAN codes heb ik nooit gebruikt sinds mobiel bankieren mogelijk is via een app.
    Kennelijk heeft de ING als vooruitstrevende bank qua nieuwe technologie een ouder klantenbestand.
    Waarom nog via de website van de ING een betaling verrichten als het via een app veiliger en makkelijker kan?

  3. Ik wil niet muggenziften maar staat er niet dat 94% gebruik maakt van internetbankieren en 88% is daar tevreden over? Kop is derhalve niet correct….

  4. Origineel geplaatst door MLVC
    Ik wil niet muggenziften maar staat er niet dat 94% gebruik maakt van internetbankieren en 88% is daar tevreden over? Kop is derhalve niet correct….

    Dit zijn in het kort de cijfers:

    94% van de Nederlanders doet aan internetbankieren

    88% is tevreden over internetbankideren

    66% van de Nederlanders bankiert mobiel

    94% is tevreden over mobiel bankieren

    Wellicht laatste regel over het hoofd gezien? 🤗

  5. @Ade: And the answer is more coffee lol

  6. @Anoniem: Gelukkig schrijf je meestal. Ik ben 60 jaar (in jouw doelgroep behoor ik vast tot de ouderen) gebruik al jaren internetbankieren van ING, Apple Pay met mijn Apple Watch via Bunq en sinds kort via ING en ben blij met alle nieuwe ontwikkelingen. Inloggen bij “mijn ING” doe ik bijna nooit. 100% tevreden gebruiker dus.

  7. Origineel geplaatst door MLVC
    Ik wil niet muggenziften maar staat er niet dat 94% gebruik maakt van internetbankieren en 88% is daar tevreden over? Kop is derhalve niet correct….

    Van alle mensen gebruikt 94% internetbankieren, van die 94% die bankiert via het internet is 88% tevreden daarover.

    Is het context hoe het beschreven wordt.

  8. En op die gelinkte website kun je ook de kosten van de banken vergelijken. En als je daar kijkt blijken de banken die hoog scoren op kosten ook in de meeste gevallen de duurste. Dit onderzoek is dus puur beleving en gaat de vooral over de onderbuik.

    Ik vond die TAN-codes nogal een gedoe, zeker in de tijd van de papier lijstjes. Maar altijd nog beter dan die e.dentifier van ABNAMRO of vergelijkbare dingen van andere banken die je nooit bij je hebt. Maar ook hier speelt de onderbuik. Die houd niet van verandering en blijft liever bij het oude, ook al is dat omslachtiger. En dat er bij die introductie ook weerstand was is allang vergeten.

    Maar ik ben helemaal 🙂 met  Pay. Blij met me overtap naar ING. 👍

  9. Gegoochel met cijfertjes. Verleden weer een totaal rapport op NOS van ING. Hierin bleek dat meer en deel van de ouderen boven de 68 geen gebruik maakt en zelfs 12 % die nooit via internet enige bank zaken regelt.

  10. Origineel geplaatst door Ed
    @Anoniem: Gelukkig schrijf je meestal. Ik ben 60 jaar (in jouw doelgroep behoor ik vast tot de ouderen) gebruik al jaren internetbankieren van ING, Apple Pay met mijn Apple Watch via Bunq en sinds kort via ING en ben blij met alle nieuwe ontwikkelingen. Inloggen bij “mijn ING” doe ik bijna nooit. 100% tevreden gebruiker dus.

    Ik ben iets jonger, maar wij de ouderen… ? Menigeen had het levenslicht nog niet gezien toen wij eind zeventiger jaren al experimenteerden met een TRS80 computer… En in 1994 Internet al opgingen via een telnet verbinding…

  11. Nou ik heb eigenlijk nooit wat met internet bankieren gedaan vond ik niks tan codes en veel gedoe hele pc op starten updates goed draaien kijken is t veilig met slotje ik had de overschrijfkaart al 10 op de bus gegooid, en dat deed ik dus ook in combi met girofoon en machtigingen .
    Nou doe ik bijna alles via de app, heb internet bankieren lkkr overgeslagen .
    Apple pay is ook plezierig.

  12. @Toine: haha zo is dat 👍🏻

  13. Wel bizar dat nieuwe banken nu keihard geblokt worden zogenaamd omdat er veel fraude mee zou zijn. Fraude en witwassen gebeurde al honderden jaren via traditionele banken en maar nu worden de fintech bedrijven dus gepakt. Interessante tijden.