Nederlanders en hun iPhone: vaak tweedehands of van de zaak, trouw aan het merk

Deloitte deed onderzoek naar de Nederlandse smartphone-bezitters en wat blijkt? De iPhone-gebruikers blijken loyaal aan het merk, krijgen het toestel vaak van de baas maar zijn ook tevreden met een tweedehandsje.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Dat iPhone-bezitters tevreden zijn over hun smartphone, horen we regelmatig van Apple. De iPhone staat constant bovenaan in de Amerikaanse tevredenheidsonderzoeken. Maar hoe zit dat in Nederland? Deloitte heeft er onderzoek naar gedaan en kan het bevestigen: Nederlanders met een iPhone zijn tevredener dan eigenaren van smartphones van andere merken. Ook opvallend: er lopen in Nederland meer mensen met een tweedehands iPhone rond dan met een nieuwe.

Nederlandse iPhone-gebruikers: tevreden met tweedehandsje

Het is een flink rapport met heel wat grafieken en cijfers dat Deloitte heeft opgeleverd. Je leest erin hoeveel Nederlanders tegenwoordig sim only hebben (42%), waarom ze voor een bepaalde provider kiezen (prijs) en hoeveel Nederlanders een smartphone hebben (87%). Het bezit van smartphones onder 55-plussers groeit het snelst, maar ze gebruiken het toestel het minst.

Net Promotor Score Deloitte

De tevredenheid over het toestel heeft Deloitte als volgt berekend: ze telden het aantal mensen op dat het merk aanraadt en trokken daar vanaf het aantal mensen dat hetzelfde merk afraadt. Bij Apple ligt deze Net Promotor Score op voorsprong het hoogste, terwijl eigenaren van een LG het minst tevreden zijn.

Tweedehands bezit onder Nederlandse smartphonegebruikers

Vaker een tweedehandsje
We weten al dat iPhones lang meegaan en dat ze vaak meermaals van eigenaar wisselen. Het onderzoek bevestigt dat: bij de tweedehands toestellen die in Nederland in gebruik zijn gaat het in 38 procent van de gevallen om een iPhone, bij 37 procent om een Samsung en bij 26 procent om een ander merk. Bij de nieuwe toestellen is Apple echter minder goed vertegenwoordigd: daar is 41 procent een Samsung, 24 procent een iPhone en de rest bestaat uit andere merken. Deloitte ondervroeg hiervoor 2836 Nederlanders met een telefoon of smartphone.

iPhone-bezit en loyaliteit

Trouw aan het merk
Interessant is ook de vraag in hoeverre mensen trouw aan het merk zijn, of makkkelijk overstappen naar een concurrerend merk. Ook daarmee blijkt het goed te zitten bij de Nederlandse iPhone-bezitters. Apple geniet de hoogste loyaliteit onder haar Nederlandse klanten en kon ook relatief veel overstappers van andere merken binnenhalen, met name van Samsung. Ondertussen pakte ook Huawei klanten van Samsung af, maar er waren ook relatief veel mensen die van HTC en Nokia (ja, ze zijn er nog!) overstapten naar Samsung. Hiervoor werden 2848 mensen ondervraagd.

Zakelijke telefoons

Zakelijk doet Apple het trouwens ook goed: bij toestellen die door de werkgever worden betaald is in 47% van de gevallen sprake van een iPhone. Samsung volgt op ruime afstand met 30% en tot onze verbazing loopt 17% rond met een Nokia. Zouden daar ook nog mensen met een Nokia 3310 of 6310i tussen zitten, twee populaire modellen die niet stuk te krijgen waren?

Apple: nieuw model

En wie rennen er het fanatiekst naar de winkel als er een nieuw toestel wordt aangekondigd? Juist ja, de iPhone-bezitters. Maar liefst 42% van de Nederlandse iPhone-bezitters is geneigd om meteen naar de winkel te gaan als er een nieuw model is dat ze bevalt. Bij andere merken wachten mensen vaker tot het toestel aan vervanging toe is.

Revisiegeschiedenis:

  • 2016 - 14 november: Omschrijving bij kopen van nieuwste model aangepast.

Reacties: 11 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.