De veiling van mobiele frequenties kan ervoor zorgen dat we straks met compleet nieuwe telecomoperators gaan bellen en internetten. Het Agentschap Telecom heeft bekendgemaakt dat er aan de geplande multiband frequentieveiling vijf marktpartijen meedoen. De partijen gaan vanaf 31 oktober bieden op vergunningen, die 17 jaar geldig zijn. Hoe lang de veiling duurt, is afhankelijk van het biedproces. Biedingen vinden plaats via internet.
Het Agentschap heeft niet bekendgemaakt welke partijen meedoen om de veiling niet te verstoren, maar ze geven wel aan dat er ‘enkele nieuwe toetreders’ meedoen. Van de drie gereserveerde vergunningen zijn er twee specifiek voor nieuwkomers gereserveerd. Het idee daarachter is dat de telecommarkt een nieuwe impuls krijgt. Tijdens de veiling zullen de frequenties in de 800, 900, 1800, 1900, 2100 en 2600 MHz-band worden verdeeld. De 4G-versie van de iPad werkt op de 700 en 2100 MHz-band, maar buiten de VS wordt de 1800 MHz-band veel gebruikt voor 4G.
De 1800 MHz-band wordt bijvoorbeeld ook gebruikt bij de pas opgerichte Britse internetaanbieder Everything Everywhere. Dat heeft geleid tot speculaties dat de volgende generatie iPhone ook 4G op een frequentie van 1800 MHz gaat ondersteunen. In Nederland zullen waarschijnlijk de 1800 MHz-band en de 800 MHz-band (voorheen gebruikt voor analoge tv) voor 4G gebruikt worden. De frequenties 900, 1900 en 2100 MHz worden waarschijnlijk gebruikt voor 3G en GSM. De huidige licenties lopen in februari 2013 af. Bestaande partijen als KPN, Vodafone en T-Mobile zullen dus moeten meebieden om te zorgen dat ze als telecomprovider hun netwerken kunnen blijven gebruiken.
In 2010 werd ook al een frequentieveiling georganiseerd. Toen deden KPN, Vodafone en T-Mobile mee, met als nieuwkomers Ziggo en Tele2. Verrassende nieuwe partijen hoeven we waarschijnlijk niet te verwachten. Door het grote aantal frequenties en de lange geldigheidsduur is dit de belangrijkste veiling van telecomfrequenties ooit.
NS meldde in mei al, dat nieuwe frequenties voor mobiele telefonie vertragingen op het spoor zullen veroorzaken. Ook regionale vervoerders zijn bang dat machinisten en dienstleiding van de treinen niet kunnen communiceren. De partijen zijn bang dat “nieuwe technologieën” het treinverkeer verstoren en acht de kans dat de veiligheid in het geding komt “zeer hoog en reëel”.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 9 reacties