Nederlandse iPhone-bezitters zoeken vaker hulp bij provider
Nederlanders zoeken steeds meer hulp bij het instellen van hun smartphone. Dat blijkt uit cijfers van Qelp, een bedrijf dat online hulptools voor operators ontwikkelt en alle operators behalve Vodafone als klant heeft. De iPhone 4 en iPhone 5 staan samen met de Samsung Galaxy S III in de top drie van toestellen die de meeste hulpvragen oproepen. Ook voor de iPad komen heel wat hulpverzoeken bezig. In december kregen mobiele operators meer dan 735.000 verzoeken voor hulp binnen, een stijging van 120 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. In totaal zal het aantal verzoeken inclusief Vodafone op 1 miljoen liggen.
De meest populaire toestellen leveren ook de meeste vragen op. Het gaat daarbij vooral om internetinstellingen (30%) en e-mail, MMS- en Wi-Fi-instellingen (15%). Over het gebruik van apps (10%), software-updates (10%) en troubleshooting (10%) komen wat minder vragen binnen.
De gebruikers zijn het minst geïnteresseerd in het omzetten van contracten, handleidingen, simlock verwijderen, dataroaming en spraak- en sms-diensten, want deze onderwerpen zijn elk maar goed voor 5% van de vragen. Dat de iPhone zoveel vragen oproept zou je eigenlijk niet verwachten: alles is redelijk intuïtief en bij het insteken van een simkaartje werkt alles meteen. Ook opvallend is dat de iPhone 4 en iPhone 5 wel in de top 3 voorkomen, maar de iPhone 4S niet.
Dat mensen bij problemen met hun netwerk aankloppen bij de provider is eigenlijk ook wel logisch. Bij problemen met de batterij of loszittende knopjes ga je sneller op gebruikersforums kijken.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 12 reacties