De rechtbank in Amsterdam heeft bepaald dat Apple de iPhone 6 Plus van een vrouw compleet moet vergoeden. Haar toestel ging in de garantieperiode kapot en Apple wilde haar een refurbished model aanbieden.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 35 reacties
Wim van Driel
En terecht! Het zou misschien anders zijn als ze de keuze kreeg refurbished èn het verschil met nieuw toestel vergoed. Of gewoon geld terug zodat ze zelf een nieuw toestel kan aanschaffen. Snap niet dat Apple hier zo’n issue van gemaakt heeft.
Niels
Dat is toch logisch? Je betaald de volle mep, en vervolgens krijg je ‘oude meuk’ terug.
Nieuw gekocht? Dan moet je ook een nieuwe krijgen klaar!
Robert
Je moet Apple eerst nog zover zien te krijgen dat ze überhaupt het toestel willen vervangen. Ik heb een iPhone 6s die vanaf begin af aan een battery health van 95% heeft gehad, regelmatig uitvalt bij 30% battery power en sowieso willekeurige batterijpercentages aangeeft. Volgens Apple Store Haarlem valt dit allemaal binnen de “marges”.
Niels
Wel wat overdreven om hier een zaak van te maken. Die refurbished toestellen zijn voorzien van een hagelnieuwe behuizing en gecontroleerde componenten uit eerder teruggebrachte toestellen.
Fixdeman
Wat een onzin. Als je een refurbished toestel ontvangt blijf je de garantie houden. Mocht daar ook iets mis mee zijn, behoud je gewoon t recht op vervanging. Niets anders dus wanneer je een ‘echte’ nieuwe zou ontvangen.
Yoshi1983
huh? Met die theorie kunnen ze dus die toestellen ook als nieuw verkopen! Je wilt gewoon een nieuw toestel en niet 1 waarvan je niet weet hoe de onderdelen door een ander gebruikt zijn!
Hart
Tuurlijk heeft die vrouw gelijk en is het terecht dat ze een nieuwe afdwingt.
Belachelijk dat Apple zo’n arrogante huiding hierin heeft. Ze verdienen kapitalen, maar bij een defect krijg je een oud gerepareerd toestel. Met een mooi toverwoord “refurbished”, oftewel we hebben nog gebruikte troep, effe oppoetsen en wat nieuwe onderdeeltjes erop, en proberen maar weer.
Apple loopt al jaren te zeuren over hun garantie. Liefst geen, of anders maximaal een jaar. Ook heeft Brussel 2 jaar moeten afdwingen.
Staat Apple niet achter hun product ?
Mooi en duur spul en een fabrikant die flink wil cashen, en niet achter hun gebruiker wil staan.
Apple ga je schamen !!!
Henk
Ik vind het helemaal terecht dat ze een volledig nieuw toestel krijgt en geen in elkaar geflanst tweedehands product. De consumenten rechten zijn hier gewoon heel duidelijk over een apparaten kapot en niet meer te repareren dan volgt een nieuw apparaat en geen tweedehandse die wel nog even gerepareerd kon worden.
Apple moest zich schamen om zo met zijn klanten om te gaan. Een vervangend toestel betekend niet een toestel dat is opgebouwd uit onderdelen van diverse defecte toestellen. Mooi president geschept voor vele toekomstige situaties.
René
Origineel geplaatst door Niels
Wel wat overdreven om hier een zaak van te maken. Die refurbished toestellen zijn voorzien van een hagelnieuwe behuizing en gecontroleerde componenten uit eerder teruggebrachte toestellen.
Zou jij dan de volle mep betalen voor een refurbished model?
Origineel geplaatst door Fixdeman
Wat een onzin. Als je een refurbished toestel ontvangt blijf je de garantie houden. Mocht daar ook iets mis mee zijn, behoud je gewoon t recht op vervanging. Niets anders dus wanneer je een ‘echte’ nieuwe zou ontvangen.
Volgens de letters van de wet heb je dan gewoon recht op een nieuw exemplaar of geld terug wat terecht is btw.
Refurbished verkoopt apple onder de originele prijzen…
Louis
Volgens de letters van de wet heb je dan gewoon recht op een nieuw exemplaar of geld terug wat terecht is btw.
Niet helemaal. Volgens mij zegt de wet niks over geld terug geven. Maar inderdaad wel een nieuw exemplaar, mits reparatie geen optie is.
Ik denk dat Apple gepoogd heeft te beargumenteren dat het aanbieden van een refurbished model hetzelfde is als reparatie (je eindigt beide met een gerepareerde telefoon).
Rik
Waarom heeft iedereen het over een refurbished iPhone. Apple verkoopt deze alleen via de website in sommige landen.
Als je iPhone bij de Genius Bar vervangen moet worden, krijg je een remanufactured iPhone. Dat is totaal iets anders.
Marcel
Ik heb mijn toestel ook kunnen omruilen voor een nieuwe.
En gewoon bij een tmobile winkel.
Mijn scherm zat los en ze deden eerst wel wat moeilijk natuurlijk.
Na 5 min. gingen ze een nieuw doosje pakken en opgelost.
Jop
Origineel geplaatst door Fixdeman
Wat een onzin. Als je een refurbished toestel ontvangt blijf je de garantie houden. Mocht daar ook iets mis mee zijn, behoud je gewoon t recht op vervanging. Niets anders dus wanneer je een ‘echte’ nieuwe zou ontvangen.
Als er niks anders is dan een echte nieuwe, waarom geeft Apple die niet meteen dan?
draugminaion
Vraag me toch een beetje af of het verschil tussen refurbished en nieuw niet 99% psychlogisch is. Zeg maar bijgeloof. Ze werken hetzelfde, zien er hetzelfde uit en garantie loopt tot dezelfde datum.
draugminaion
Origineel geplaatst door Fixdeman
Wat een onzin. Als je een refurbished toestel ontvangt blijf je de garantie houden. Mocht daar ook iets mis mee zijn, behoud je gewoon t recht op vervanging. Niets anders dus wanneer je een ‘echte’ nieuwe zou ontvangen.
Origineel geplaatst door Jop
Als er niks anders is dan een echte nieuwe, waarom geeft Apple die niet meteen dan?
Prima werkende onderdelen die al in nederland zijn gebruiken om een identiek werkende telefoon te maken/herstellen is misschien wel milieuvriendelijker dan een nieuwe uit China invliegen.
Beter voor het milieu is iets waar Apple mee probeert te scoren.
Danny
Goed gedaan mevrouw
zo hoort het ook …
Marc
En terecht. Apple verkoopt die producten voor zeer hoge prijzen, dus stellen klanten ook zeer hoge eisen!
Evad1st
Knap dat die mevrouw wel doorzette (maar die had schijnbaar wel geld om een zaak aan te spannen) ik zit hier met een iPad, die bijna niet aan het opladen te krijgen is (in de garantieperiode mee teruggewenst, maar nul op het rekest) en een DOA oplader die gewoon niet vervangen werd door Apple … Maar ja ik heb de centen niet voor een rechtszaak 🙁
draugminaion
Origineel geplaatst door Fixdeman
Wat een onzin. Als je een refurbished toestel ontvangt blijf je de garantie houden. Mocht daar ook iets mis mee zijn, behoud je gewoon t recht op vervanging. Niets anders dus wanneer je een ‘echte’ nieuwe zou ontvangen.
Origineel geplaatst door Jop
Als er niks anders is dan een echte nieuwe, waarom geeft Apple die niet meteen dan?
Origineel geplaatst door Marc
En terecht. Apple verkoopt die producten voor zeer hoge prijzen, dus stellen klanten ook zeer hoge eisen!
En refurbished voldoet niet aan dezelfe eisen?
Is er meer aan de hand dan een vaag gevoel dat het vast goedkoper is voor Apple en dus noodzakelijkerwijs slechter voor de klant?
Edwin
Als een toestel defect is binnen de garantietermijn is dan niet de enige voorwaarde dat deze gerepareerd wordt en weer goed functioneert?
Een aantal jaren terug werd het toestel toch ook nog gewoon opengemaakt defecte onderdeel vervangen en weer dicht?
Ik vindt het zelfs wat vreemd dat je verwacht dat een gebruikt toestel wordt vervangen door een compleet nieuwe.
Op het moment dat ik een nieuwe auto koop en na 8 maanden start deze niet meer ……
Dennis
Het ligt er aan hoe snel die vervangen moet worden, gebeurt dut binnen een half jaar vind ik van wel.
Als die echter na een half jaar kapot van niet mee eens, een refurbisbed is een prima toestel dan.
Timoow
Die vrouw leverde een toestel in van 8 maanden oud, dat toestel kwam niet vers uit de verpakking. Ik vind dus dat ze niet automatisch recht heeft op een nieuw toestel. Refurbished vind ik helemaal geen gekke optie in dat geval.
Wim
@Evad1st: Er is een recovery mode, die kun je aanzetten door de button en de aan/uit knop tegelijk in te drukken als hij onder spanning staat. Je Moet ze wel beide 20-30 seconden ingedrukt houden, todat een kabeltje met I-Tunes verschijnt. Dit helpt vaak bij oplaad problemen. Recovery mode duurt 15 minuten, en daarna gaat ie gewoon door met opladen.
Fixdeman
Origineel geplaatst door Fixdeman
Wat een onzin. Als je een refurbished toestel ontvangt blijf je de garantie houden. Mocht daar ook iets mis mee zijn, behoud je gewoon t recht op vervanging. Niets anders dus wanneer je een ‘echte’ nieuwe zou ontvangen.
Origineel geplaatst door Jop
Als er niks anders is dan een echte nieuwe, waarom geeft Apple die niet meteen dan?
Omdat deze toestellen in feite wel gerepareerd kunnen worden. Alleen kiest Apple er niet voor jou te laten wachten totdat exact jouw toestel ergens in China is gedemonteerd en er een nieuw toestel van fabriceert, maar om je direct een gerepareerde, volledig gecontroleerd toestel te geven. Sneller voor jou en inderdaad milieuvriendelijker.
Rza
@Timoow: Mee eens! Ik met een 2,5 weekoud toestel kreeg geen nieuwe maar een refurbished Iphone >_<
Rutger
Wel goed om te realiseren dat het specifiek om de situatie gaat waarbij Apple ook de verkopende partij is. Alleen dan is er een koopovereenkomst met Apple en geldt dit verhaal over non-conformiteit.
Als je het toestel bij bijvoorbeeld MediaMarkt koopt en je klopt rechtstreeks bij Apple aan dan kunnen ze nog steeds een refurbished toestel geven. In dat geval maak je namelijk alleen aanspraak op de fabrieksgarantie waar allerlei beperkingen in kunnen staan. MediaMarkt zou je in dat geval een nieuw toestel moeten geven of geld terug. Met hen heb je dan immers een koopovereenkomst gesloten. Zij moeten als leverancier zorgen voor een deugdelijk product.
Stranger
@Fixdeman: Ik ben een groot Apple fan, maar in dit geval is het niet meer dan terecht dat deze vrouw een nieuwe krijgt. Onze wetten zijn duidelijk. Een fabrikant als Apple moet zich schamen met zulke dure producten. Ze zijn duurzaam en van hoogwaardige kwaliteit. Dan moet je er ook 200% achter staan en niet iemand afschepen met een refurb model. Is niet hetzelfde! Garantie loopt dan nog wel volgens Apple voorwaarden nog vier maanden door, maar bij een compleet nieuwe telefoon beginnen we weer bij dag 1. Dus 12 maanden bij Apple, totaal 24 maanden volgens onze consumentenwetgeving. Dan ook nog te bedenken de flinke marges die ze erop zetten.
WimKees
Origineel geplaatst door Timoow
Die vrouw leverde een toestel in van 8 maanden oud, dat toestel kwam niet vers uit de verpakking. Ik vind dus dat ze niet automatisch recht heeft op een nieuw toestel. Refurbished vind ik helemaal geen gekke optie in dat geval.
Mee eens. Ik maak uit het verhaal op dat de iPhone 8 maanden goed heeft gewerkt. Niet ondenkbaar dat er gebruikssporen op zaten.
Tevilnelg
Sommigen hier doen zo alsof gereviseerde toestellen vies en minderwaardig zijn, terwijl dat grote onzin is. Met gereviseerde toestellen is helemaal niets mis. Apple legt naar mijn ervaring de lat behoorlijk hoog en onderdelen die slijtagegevoelig zijn, worden sowieso al vervangen (behuizing, batterij, glasscherm). Optisch merk je het verschil niet eens en alle onderdelen worden individueel gecontroleerd of vervangen.
Om de vraag van iemand te beantwoorden: ja, ik zou dat geld ook voor een gereviseerd toestel uitgeven, want een individuele controle voor een massaproduct is dat zeker wel waard. Daarnaast heb je nog steeds recht op garantie, de volledige termijn.
Dit is pure decadentie en hebberigheid en belast ook nog eens onnodig het milieu. Ik hoop dat Apple hier in beroep gaat, want wat mij betreft heb je als consument met deze dienst genoegen te nemen. De wet stelt namelijk ook dat de verkoper de gelegenheid moet krijgen om het gebrek te herstellen. Ik vind dat een gereviseerd toestel aan deze eis voldoet.
Kbm
Ik was maar wat blij dat ik na een jaar zonder morren ‘zomaar’ een nieuwe meekreeg van Apple (Amsterdam)
Ben sowieso (mazzel?) áltijd goed en snel geholpen! Laatst ook m’n 4 jaar oude macbookpro retina scherm (tweede keer!) gratis vervangen. Eerst dode pixels, daarna problemen met de coating. Zelfs mn mac oplader is vervangen (binnen de garantie) voor een nieuw exemplaar.
Ik vind refurbished best oke. Het voelde gewoon als een nieuwe telefoon 😉
Fixdeman
Origineel geplaatst door Stranger @Fixdeman: Garantie loopt dan nog wel volgens Apple voorwaarden nog vier maanden door, maar bij een compleet nieuwe telefoon beginnen we weer bij dag 1. Dus 12 maanden bij Apple, totaal 24 maanden volgens onze consumentenwetgeving. Dan ook nog te bedenken de flinke marges die ze erop zetten.
Onjuist. Ook bij vervanging van het toestel door een compleet nieuwe iPhone gaat je garantie niet opeens opnieuw in. Die blijft gewoon hetzelfde als op de aankoopbon. Dat is gewoon verzonnen en staat ook zéker niet in de wet.
De reden dat Apple hierdoor steeds ‘arrogant’ wordt genoemd, komt door zijn gebruikers. Die zijn te verwend, juist door de altijd hoge service van Apple. Kijk eens naar ieder ander Electronic merk en kom erachter dat je daar sowieso veel meer moeite moet doen om sowieso vervanging te krijgen..
Evad1st
Origineel geplaatst door Wim @Evad1st: Er is een recovery mode, die kun je aanzetten door de button en de aan/uit knop tegelijk in te drukken als hij onder spanning staat. Je Moet ze wel beide 20-30 seconden ingedrukt houden, todat een kabeltje met I-Tunes verschijnt. Dit helpt vaak bij oplaad problemen. Recovery mode duurt 15 minuten, en daarna gaat ie gewoon door met opladen.
Nou dat is het probleem niet, het is een mechanisch probleem aan de connector van de iPad zelf (diverse kabels geven hetzelfde resultaat) na heel veel friemelen en een beetje eruit en er weer in doet hij het eindelijk 🙁
Evad1st
Origineel geplaatst door Tevilnelg Sommigen hier doen zo alsof gereviseerde toestellen vies en minderwaardig zijn, terwijl dat grote onzin is. Met gereviseerde toestellen is helemaal niets mis. Apple legt naar mijn ervaring de lat behoorlijk hoog en onderdelen die slijtagegevoelig zijn, worden sowieso al vervangen (behuizing, batterij, glasscherm). Optisch merk je het verschil niet eens en alle onderdelen worden individueel gecontroleerd of vervangen.
Om de vraag van iemand te beantwoorden: ja, ik zou dat geld ook voor een gereviseerd toestel uitgeven, want een individuele controle voor een massaproduct is dat zeker wel waard. Daarnaast heb je nog steeds recht op garantie, de volledige termijn.
Dit is pure decadentie en hebberigheid en belast ook nog eens onnodig het milieu. Ik hoop dat Apple hier in beroep gaat, want wat mij betreft heb je als consument met deze dienst genoegen te nemen. De wet stelt namelijk ook dat de verkoper de gelegenheid moet krijgen om het gebrek te herstellen. Ik vind dat een gereviseerd toestel aan deze eis voldoet.
Wat een onzin opmerking mbt decadentie en milieubelasting: Apple verkoopt ook gewoon refurbished toestellen dus dat maakt niets uit.
Apple doet uit gemak (voor zichzelf en de klant, want direct opgelost), dit aanbod, en zou eigenlijk tegen die mevrouw moeten mededelen dat hij dan opgestuurd gaat worden voor reparatie, en dat gaat wel even duren, dat zit Apple 100% binnen de wettelijke bepalingen, en als mevrouw dan kiest om het apparaat een paar weken (neem ik aan) kwijt te zijn, is het haar keus.
En terecht! Het zou misschien anders zijn als ze de keuze kreeg refurbished èn het verschil met nieuw toestel vergoed. Of gewoon geld terug zodat ze zelf een nieuw toestel kan aanschaffen. Snap niet dat Apple hier zo’n issue van gemaakt heeft.
Dat is toch logisch? Je betaald de volle mep, en vervolgens krijg je ‘oude meuk’ terug.
Nieuw gekocht? Dan moet je ook een nieuwe krijgen klaar!
Je moet Apple eerst nog zover zien te krijgen dat ze überhaupt het toestel willen vervangen. Ik heb een iPhone 6s die vanaf begin af aan een battery health van 95% heeft gehad, regelmatig uitvalt bij 30% battery power en sowieso willekeurige batterijpercentages aangeeft. Volgens Apple Store Haarlem valt dit allemaal binnen de “marges”.
Wel wat overdreven om hier een zaak van te maken. Die refurbished toestellen zijn voorzien van een hagelnieuwe behuizing en gecontroleerde componenten uit eerder teruggebrachte toestellen.
Wat een onzin. Als je een refurbished toestel ontvangt blijf je de garantie houden. Mocht daar ook iets mis mee zijn, behoud je gewoon t recht op vervanging. Niets anders dus wanneer je een ‘echte’ nieuwe zou ontvangen.
huh? Met die theorie kunnen ze dus die toestellen ook als nieuw verkopen! Je wilt gewoon een nieuw toestel en niet 1 waarvan je niet weet hoe de onderdelen door een ander gebruikt zijn!
Tuurlijk heeft die vrouw gelijk en is het terecht dat ze een nieuwe afdwingt.
Belachelijk dat Apple zo’n arrogante huiding hierin heeft. Ze verdienen kapitalen, maar bij een defect krijg je een oud gerepareerd toestel. Met een mooi toverwoord “refurbished”, oftewel we hebben nog gebruikte troep, effe oppoetsen en wat nieuwe onderdeeltjes erop, en proberen maar weer.
Apple loopt al jaren te zeuren over hun garantie. Liefst geen, of anders maximaal een jaar. Ook heeft Brussel 2 jaar moeten afdwingen.
Staat Apple niet achter hun product ?
Mooi en duur spul en een fabrikant die flink wil cashen, en niet achter hun gebruiker wil staan.
Apple ga je schamen !!!
Ik vind het helemaal terecht dat ze een volledig nieuw toestel krijgt en geen in elkaar geflanst tweedehands product. De consumenten rechten zijn hier gewoon heel duidelijk over een apparaten kapot en niet meer te repareren dan volgt een nieuw apparaat en geen tweedehandse die wel nog even gerepareerd kon worden.
Apple moest zich schamen om zo met zijn klanten om te gaan. Een vervangend toestel betekend niet een toestel dat is opgebouwd uit onderdelen van diverse defecte toestellen. Mooi president geschept voor vele toekomstige situaties.
Zou jij dan de volle mep betalen voor een refurbished model?
@Niels: Wat een slap gel. l !
Volgens de letters van de wet heb je dan gewoon recht op een nieuw exemplaar of geld terug wat terecht is btw.
Refurbished verkoopt apple onder de originele prijzen…
Niet helemaal. Volgens mij zegt de wet niks over geld terug geven. Maar inderdaad wel een nieuw exemplaar, mits reparatie geen optie is.
Ik denk dat Apple gepoogd heeft te beargumenteren dat het aanbieden van een refurbished model hetzelfde is als reparatie (je eindigt beide met een gerepareerde telefoon).
Waarom heeft iedereen het over een refurbished iPhone. Apple verkoopt deze alleen via de website in sommige landen.
Als je iPhone bij de Genius Bar vervangen moet worden, krijg je een remanufactured iPhone. Dat is totaal iets anders.
Ik heb mijn toestel ook kunnen omruilen voor een nieuwe.
En gewoon bij een tmobile winkel.
Mijn scherm zat los en ze deden eerst wel wat moeilijk natuurlijk.
Na 5 min. gingen ze een nieuw doosje pakken en opgelost.
Als er niks anders is dan een echte nieuwe, waarom geeft Apple die niet meteen dan?
Vraag me toch een beetje af of het verschil tussen refurbished en nieuw niet 99% psychlogisch is. Zeg maar bijgeloof. Ze werken hetzelfde, zien er hetzelfde uit en garantie loopt tot dezelfde datum.
Prima werkende onderdelen die al in nederland zijn gebruiken om een identiek werkende telefoon te maken/herstellen is misschien wel milieuvriendelijker dan een nieuwe uit China invliegen.
Beter voor het milieu is iets waar Apple mee probeert te scoren.
Goed gedaan mevrouw
zo hoort het ook …
En terecht. Apple verkoopt die producten voor zeer hoge prijzen, dus stellen klanten ook zeer hoge eisen!
Knap dat die mevrouw wel doorzette (maar die had schijnbaar wel geld om een zaak aan te spannen) ik zit hier met een iPad, die bijna niet aan het opladen te krijgen is (in de garantieperiode mee teruggewenst, maar nul op het rekest) en een DOA oplader die gewoon niet vervangen werd door Apple … Maar ja ik heb de centen niet voor een rechtszaak 🙁
En refurbished voldoet niet aan dezelfe eisen?
Is er meer aan de hand dan een vaag gevoel dat het vast goedkoper is voor Apple en dus noodzakelijkerwijs slechter voor de klant?
Als een toestel defect is binnen de garantietermijn is dan niet de enige voorwaarde dat deze gerepareerd wordt en weer goed functioneert?
Een aantal jaren terug werd het toestel toch ook nog gewoon opengemaakt defecte onderdeel vervangen en weer dicht?
Ik vindt het zelfs wat vreemd dat je verwacht dat een gebruikt toestel wordt vervangen door een compleet nieuwe.
Op het moment dat ik een nieuwe auto koop en na 8 maanden start deze niet meer ……
Het ligt er aan hoe snel die vervangen moet worden, gebeurt dut binnen een half jaar vind ik van wel.
Als die echter na een half jaar kapot van niet mee eens, een refurbisbed is een prima toestel dan.
Die vrouw leverde een toestel in van 8 maanden oud, dat toestel kwam niet vers uit de verpakking. Ik vind dus dat ze niet automatisch recht heeft op een nieuw toestel. Refurbished vind ik helemaal geen gekke optie in dat geval.
@Evad1st: Er is een recovery mode, die kun je aanzetten door de button en de aan/uit knop tegelijk in te drukken als hij onder spanning staat. Je Moet ze wel beide 20-30 seconden ingedrukt houden, todat een kabeltje met I-Tunes verschijnt. Dit helpt vaak bij oplaad problemen. Recovery mode duurt 15 minuten, en daarna gaat ie gewoon door met opladen.
Omdat deze toestellen in feite wel gerepareerd kunnen worden. Alleen kiest Apple er niet voor jou te laten wachten totdat exact jouw toestel ergens in China is gedemonteerd en er een nieuw toestel van fabriceert, maar om je direct een gerepareerde, volledig gecontroleerd toestel te geven. Sneller voor jou en inderdaad milieuvriendelijker.
@Timoow: Mee eens! Ik met een 2,5 weekoud toestel kreeg geen nieuwe maar een refurbished Iphone >_<
Wel goed om te realiseren dat het specifiek om de situatie gaat waarbij Apple ook de verkopende partij is. Alleen dan is er een koopovereenkomst met Apple en geldt dit verhaal over non-conformiteit.
Als je het toestel bij bijvoorbeeld MediaMarkt koopt en je klopt rechtstreeks bij Apple aan dan kunnen ze nog steeds een refurbished toestel geven. In dat geval maak je namelijk alleen aanspraak op de fabrieksgarantie waar allerlei beperkingen in kunnen staan. MediaMarkt zou je in dat geval een nieuw toestel moeten geven of geld terug. Met hen heb je dan immers een koopovereenkomst gesloten. Zij moeten als leverancier zorgen voor een deugdelijk product.
@Fixdeman: Ik ben een groot Apple fan, maar in dit geval is het niet meer dan terecht dat deze vrouw een nieuwe krijgt. Onze wetten zijn duidelijk. Een fabrikant als Apple moet zich schamen met zulke dure producten. Ze zijn duurzaam en van hoogwaardige kwaliteit. Dan moet je er ook 200% achter staan en niet iemand afschepen met een refurb model. Is niet hetzelfde! Garantie loopt dan nog wel volgens Apple voorwaarden nog vier maanden door, maar bij een compleet nieuwe telefoon beginnen we weer bij dag 1. Dus 12 maanden bij Apple, totaal 24 maanden volgens onze consumentenwetgeving. Dan ook nog te bedenken de flinke marges die ze erop zetten.
Mee eens. Ik maak uit het verhaal op dat de iPhone 8 maanden goed heeft gewerkt. Niet ondenkbaar dat er gebruikssporen op zaten.
Sommigen hier doen zo alsof gereviseerde toestellen vies en minderwaardig zijn, terwijl dat grote onzin is. Met gereviseerde toestellen is helemaal niets mis. Apple legt naar mijn ervaring de lat behoorlijk hoog en onderdelen die slijtagegevoelig zijn, worden sowieso al vervangen (behuizing, batterij, glasscherm). Optisch merk je het verschil niet eens en alle onderdelen worden individueel gecontroleerd of vervangen.
Om de vraag van iemand te beantwoorden: ja, ik zou dat geld ook voor een gereviseerd toestel uitgeven, want een individuele controle voor een massaproduct is dat zeker wel waard. Daarnaast heb je nog steeds recht op garantie, de volledige termijn.
Dit is pure decadentie en hebberigheid en belast ook nog eens onnodig het milieu. Ik hoop dat Apple hier in beroep gaat, want wat mij betreft heb je als consument met deze dienst genoegen te nemen. De wet stelt namelijk ook dat de verkoper de gelegenheid moet krijgen om het gebrek te herstellen. Ik vind dat een gereviseerd toestel aan deze eis voldoet.
Ik was maar wat blij dat ik na een jaar zonder morren ‘zomaar’ een nieuwe meekreeg van Apple (Amsterdam)
Ben sowieso (mazzel?) áltijd goed en snel geholpen! Laatst ook m’n 4 jaar oude macbookpro retina scherm (tweede keer!) gratis vervangen. Eerst dode pixels, daarna problemen met de coating. Zelfs mn mac oplader is vervangen (binnen de garantie) voor een nieuw exemplaar.
Ik vind refurbished best oke. Het voelde gewoon als een nieuwe telefoon 😉
Onjuist. Ook bij vervanging van het toestel door een compleet nieuwe iPhone gaat je garantie niet opeens opnieuw in. Die blijft gewoon hetzelfde als op de aankoopbon. Dat is gewoon verzonnen en staat ook zéker niet in de wet.
De reden dat Apple hierdoor steeds ‘arrogant’ wordt genoemd, komt door zijn gebruikers. Die zijn te verwend, juist door de altijd hoge service van Apple. Kijk eens naar ieder ander Electronic merk en kom erachter dat je daar sowieso veel meer moeite moet doen om sowieso vervanging te krijgen..
Nou dat is het probleem niet, het is een mechanisch probleem aan de connector van de iPad zelf (diverse kabels geven hetzelfde resultaat) na heel veel friemelen en een beetje eruit en er weer in doet hij het eindelijk 🙁
Wat een onzin opmerking mbt decadentie en milieubelasting: Apple verkoopt ook gewoon refurbished toestellen dus dat maakt niets uit.
Apple doet uit gemak (voor zichzelf en de klant, want direct opgelost), dit aanbod, en zou eigenlijk tegen die mevrouw moeten mededelen dat hij dan opgestuurd gaat worden voor reparatie, en dat gaat wel even duren, dat zit Apple 100% binnen de wettelijke bepalingen, en als mevrouw dan kiest om het apparaat een paar weken (neem ik aan) kwijt te zijn, is het haar keus.