Nederlandse uitgevers hebben hoop op iPad gevestigd
Wereldwijd zijn er inmiddels meer dan drie miljoen iPads verkocht en later deze maand is ‘ie ook in Nederland verkrijgbaar. Nederlandse uitgevers staan te trappelen om van oorsprong gedrukte media op de iPad uit te gaan brengen. Toch is dat niet zo eenvoudig als het klinkt. Veel uitgevers worstelen nog met de verdienmodellen, omdat extra’s bieden zorgt voor hogere productiekosten. Bovendien weet men nog niet wat de klant wil en verwacht.
Aan enthousiasme ontbreekt het niet bij de uitgevers. Apple’s ‘magische’ apparaat betekent immers een extra inkomstenbron en dat is in tijden van dalende oplagecijfers en verkopen een positief vooruitzicht. Uitgevers prijzen de iPad voornamelijk om de makkelijke aanraakbediening en de mogelijkheid om snel te betalen. Ook de ingebouwde winkel voor e-books (iBooks Store) en applicaties (App Store) wordt door velen beschouwd als pluspunt van het apparaat.
NRC Handelsblad is de eerste met een eigen iPad-applicatie. Gebruikers hebben de keuze uit een dageditie (€0,79) en abonnementen, die een derde goedkoper zijn dan de papieren krant. NRC heeft inmiddels 13.000 digitale abonnees die de krant kunnen lezen op een pc, e-reader, mobiel of iPad. Speciaal voor de digitale editie komen er nog extra’s, zoals pagina’s kunnen toespitsen op persoonlijke voorkeuren, zo onthult NRC’s chef internetteam Christian ten Hoope. Ook wordt gedacht aan een hoger publicatieritme, vergelijkbaar met nieuwswebsites die alleen digitaal publiceren.
Ook de Telegraaf en tijdschriftenconcern Sanoma, bekend van onder andere Autovisie, Privé en nieuwssite Nu.nl, komen deze maand nog met specifieke iPad-applicaties. Voor de Telegraaf komt er een gratis applicatie én eentje waarmee je tegen betaling de hele krant krijgt voorgeschoteld. Applicaties voor de tijdschriften Autovisie, Vrouw en Privé volgen later. Voor de bladen Autoweek en Viva komen er ook iPad-apps. Nieuwssite NU.nl, dat al een eigen iPhone-applicatie heeft, krijgt ook zijn eigen iPad-applicatie. Evenals de iPhone-versie zal deze ook ontwikkeld worden door het Groningse bedrijf Peperzaken. In juni publiceerden we al de eerste screenshots van deze nieuwe applicatie.
Dit najaar maakt NDC-VBK, uitgever van Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant, de stap naar de iPad. Afgelopen maand verkocht Dagblad van het Noorden al een partijtje iPads. We vroegen ons toen al af waarom een krant dat doet, terwijl er behalve de eigen iPhone-applicatie geen digitaal formaat van de krant beschikbaar is. Ook boekenuitgever Kok-Ten Have, eveneens onderdeel van NDC-VBK, wil non-fictie boeken naar de iPad brengen, naar eigen zeggen voor “extra ondersteuning en verdieping”. De uitgever stelt wel no-nonsense en kwaliteit voor snel en flashy.
Tot slot werkt ook Hachette, uitgever van Elle en Quote, aan een eigen iPad-applicatie. Hiervoor werkt men samen met het Zaanse ict-bedrijf WoodWing, dat ook de iPad-applicatie voor het Amerikaanse Time en Sports Illustrated maakt. Toch zijn er ook nog uitgevers die iets terughoudender zijn en niet meteen speciale apps gaan maken. Wegener, uitgever van regionale dagbladen, is zo’n uitgever. Wegener beschouwt de iPad als een belangrijk uitgeefplatform, maar vindt ook dat applicaties voor een speciale doelgroep, zoals diens autosite Autotrack, meer zin hebben dan die voor een (te) algemene doelgroep.
Bron: Dagblad van het Noorden, 6 juli 2010
Met dank aan Frederik voor het insturen van deze tip
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 32 reacties