Netflix is van plan om komend jaar 7 miljard dollar uit te geven aan tv-series en loopt daarmee riant voor op Apple, die slechts 1 miljard dollar heeft uitgetrokken voor content. Echte concurrentie is er daardoor nog niet.
Netflix geeft 7 miljard dollar uit
Is dat nou veel, de $1 miljard die Apple uitgeeft aan eigen tv-series en -shows? Het is maar hoe je het bekijkt, want Netflix is van plan om in 2018 maar liefst 7 miljard dollar uit te geven aan tv-series. Het maakt wel duidelijk dat Apple nog niet aan het aanbod kan tippen en nog lang geen serieuze concurrent is.
Veel meer series
Netflix biedt dan ook veel meer series, waarvan een aantal die je echt gezien moet hebben. Bij de series op Apple Music kun je daar nog niet echt van spreken. Eind 2017 zal Netflix meer dan 1.000 uur originele content hebben uitgebracht. Het bedrag van 7 miljard dollar werd genoemd door Netflix Chief Content Officer Ted Sarandos, in gesprek met Variety. Het grootste deel wordt trouwens besteed aan het licenseren bestaande content en niet aan unieke eigen content. Sarandos denkt dat het nog wel een paar jaar zal duren totdat de verhouding tussen eigen en gekochte shows 50/50 zal zijn.
67 dollar per klant
Netflix heeft er geen moeite mee om geld uit te geven om de abonnees tevreden te houden. Zo betaalden ze onlangs meer dan 100 miljoen dollar om twee specials rond Jerry Seinfeld te kunnen uitzenden. Ze kaapten onlangs ook Shonda Rimes weg, die bij Disney verantwoordelijk was voor hitshows zoals Scandal en How To Get Away With Murder. Als je het omrekent geeft Netflix aan de naar schatting 104 miljoen abonnees dus $67 per klant uit. Ze betalen rond een tientje per maand, dus ongeveer de helft van je abonnement gaat naar nieuwe content.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 16 reacties