Voorheen kon je via een in-app aankoop op je iPhone of iPad abonnee worden van Netflix. Maar die mogelijkheid heeft de streaming aanbieder nu weggehaald. Vanaf eind november begon Netflix al voorzichtig met het intrekken van de mogelijkheid, zo liet het bedrijf weten. Uiteindelijk zal het wereldwijd in geen enkel land meer mogelijk zijn om je via de app te abonneren. Netflix heeft er een logische reden voor: het voorkomt dat ze 15 tot 30 procent moeten afdragen aan Apple.
Mensen die al wel abonnee zijn geworden via de in-app aankoop kunnen gewoon blijven kijken. Zodra je echter voor minimaal een maand opzegt en je weer opnieuw wilt abonneren, kan dat alleen nog maar via het web. Daarna kun je via de iOS-app inloggen en krijg je gewoon alle opties. Voor sommige mensen kan het een tegenvallertje zijn, want als je iTunes-kaarten met korting gebruikte voor je Netflix-abonnement betaalde je met gemak 15% tot 20% minder dan de reguliere prijs.
Apple rekent normaal 30% voor in-app aankopen. Bij langlopende abonnementen kan dit zakken naar 15% maar voor bedrijven zoals Netflix betekent het nog steeds een flinke hap uit de omzet. Vandaar dat andere streaming media-aanbieders zoals Spotify duurder zijn als je je via de app abonneert. Je betaalt €12,99 in plaats van de gebruikelijke prijs van €9,99.
Er zijn mensen die vinden dat Apple onterecht kosten in rekening brengt voor content die ze niet zelf hoeven te hosten of te produceren. Tegelijk maakt Apple wel kosten voor het optuigen en in de lucht houden van iTunes en de App Store, dus het is niet raar dat ze er een vergoeding voor in rekening brengen.
Concurrentie van Apple
Mogelijk speelt Netflix met deze verandering ook in op een andere ontwikkeling die voor 2019 in de startblokken staat: Apple zou van plan zijn om begin volgend jaar een eigen streaming videodienst met Apple tv-shows aan te kondigen. Het is nog de vraag hoe Apple dit gaat aanbieden. Op zich heeft Apple een voorsprong door de dienst net als Apple Music op elk iOS-toestel standaard mee te leveren. Maar niet iedereen zal bereid zijn om voor nóg een extra dienst €10 per maand te betalen. Eén van de mogelijkheden is dat Apple de (vrij brave) content gratis beschikbaar gaat stellen, als extra service voor klanten.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Game over voor Mythic Quest: langlopende Apple TV+ serie stopt plotseling (maar met een nieuw einde) (15-04)
- Weekend kijktips: Doctor Who, Friends & Neighbors, Black Mirror en meer (12-04)
- Apple TV+ vanaf nu via Amazon Prime Video af te sluiten in Nederland (met een flinke korting) (09-04)
- Wanneer werkt Apple Intelligence in het Nederlands? Dit is wat we nu weten (07-04)
- Weekend kijktips: Number One on the Call Sheet, Banger, The Operative en meer (05-04)
Op zich een slimme stap van Netflix of ze moeten net als Spotify extra laten betalen als je via de app een abonnement wilt afsluiten, dan is de keuze bij de gebruiker.
De streamingdienst van Apple zal wel weer op zich laten wachten dan zal het wel, zoals het artikel meld, wel erg braaf worden
Heel begrijpelijk.
Ik snap dat Apple graag die 15% wil, maar Netflix is nu zo groot/bekend, dat mensen ongeacht iTunes billing, toch wel een Netflix abo zullen nemen.
Wordt interessant om te zien of meerdere bedrijven Netflix zullen volgen
Wanneer je je abonnement via iTunes hebt opgezegd en weer wilt activeren, dan kan dat ook buiten de Netflix-app om, in de App Store, waar je al je lopende en beëindigde abonnement kunt beheren.
Zo heb ik twee weken geleden m’n abonnement weer kunnen activeren en zelfs een nieuwe gratis proefmaand gekregen.
Ik dacht dat het verplicht was als je via je eigen website een abonnement aankon schaffen je dit ook via de Apple purchase moest implementeren.
Ik vind 30% afdracht van de in-app aankopen veel te veel. Apple loopt lekker binnen, want zoveel kost het optuigen en instandhouden van de App Store natuurlijk lang niet.
In een eigen televisiedienst/kanaal/streaming app van Apple heb ik weinig vertrouwen. Ze zijn jaren te laat. Ze hadden Netflix moeten kopen toen het nog een rammelende verzameling oude films en series was. Nu halen ze het nooit meer in.
Ik heb mijn abonnement via VPN in Turkije afgesloten. Daardoor betaal ik 4,99 TRY (€0,84) per week voor het goedkoopste abonnement. Gewoon Nederlandse content.
Maar je hebt dan wel minder titels beschikbaar! Qua content is Turkije een stuk minder!
Had m’n abonnement ook via iTunes lopen ivm de interessante kortingen die je voorheen kreeg op opwaardeerkaarten. Maar die kortingen zijn ook niet meer zo groot, 25% extra tegoed kom je nooit meer tegen.
Wilde onlangs m’n abonnement wijzigen naar een 4K abonnement maar kon in iTunes al niks meer wijzigen. Volgens de Netflix website kon je idd je abonnementsvorm niet meer wijzigen als je via iTunes betaald. Je moet je abonnement stopzetten en pas wanneer de facturatie via Netflix gaat kan je je abonnement aanpassen.
Ik snap het ook wel. Zelfs 15% is echt een hele hap uit je omzet en natuurlijk moet Apple de Appstore in de lucht houden en bijhouden. Maar eerlijk gezegd is de cut die Apple krijgt altijd wel bizar hoog geweest. Het is niet voor niets dat het diensten gedeelte steeds belangrijker wordt voor Apple en inmiddels al meer omzet genereert dan bijvoorbeeld de complete Mac divisie. Reken maar dat de marges ook een stuk hoger zijn. Oftewel Apple zit echt wel geramd de komende 10 jaar. Instortende iPhone cijfers of niet (hoewel dat ook zeer onwaarschijnlijk gaat zijn). Aandeel is een koopje in mijn ogen nu.
@Fgeer: Content is gebaseerd op locatie van kijken.
Ik kan met een Turks abonnement dus alles bekijken wat je met een Nederlands abonnement ook kunt zien.
Percentage voor Apple lijkt me logisch. Als je iets verkoopt via een winkel pakt de winkel zijn marge. Overigens valt 15% in het niet bij de gemiddelde percentages die een gewone retail winkel pakt, tot wel 50%.