Afgelopen maart vroeg de Europese Commissie alle streamingdiensten om de bandbreedte te verminderen, zodat mensen probleemloos vanuit huis konden werken. Apple TV+, Netflix, Amazon Prime Video en andere diensten voldeden aan dat verzoek en zorgden ervoor dat er gemiddeld 25% minder data werd verstookt door videokijkers. Het moest voorkomen dat netwerken van providers dichtslibden, waardoor je tijdens het videobellen met collega’s alleen nog maar blokjes te zien kreeg. In plaats van HD-beelden kreeg je bij Netflix een lagere kwaliteit te zien. “We are making a commitment to temporarily switch all traffic in the EU to standard definition by default”, verklaarde Netflix. Je kon het nog wel handmatig aanpassen.
Netflix heeft nu de streamingkwaliteit weer teruggezet naar 4K HDR en een bitrate tot 15 Mb/s, indien van toepassing. Het gaat om een langzame uitrol in alle Europese landen. Momenteel kunnen onder andere kijkers in Denemarken, Noorwegen en Duitsland weer genieten van een betere beeldkwaliteit.
Netflix zegt samen te werken met providers om de capaciteit weer geleidelijk op te voeren. “Als de condities verbeteren zullen we de beperkingen opheffen”, belooft het bedrijf. Ook Apple heeft inmiddels de kwaliteit weer teruggezet naar 4K, waar dit van toepassing is. Het lijkt erop dat Apple de afgelopen weken wat drastischer maatregelen had genomen: de beelden zagen er soms wat blokkerig uit en waren in een zichtbare lagere resolutie.
Heb jij de afgelopen dagen iets gemerkt aan de streamingkwaliteit van Netflix?
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
- Game over voor Mythic Quest: langlopende Apple TV+ serie stopt plotseling (maar met een nieuw einde) (15-04)
- Weekend kijktips: Doctor Who, Friends & Neighbors, Black Mirror en meer (12-04)
- Apple TV+ vanaf nu via Amazon Prime Video af te sluiten in Nederland (met een flinke korting) (09-04)
- Wanneer werkt Apple Intelligence in het Nederlands? Dit is wat we nu weten (07-04)
Tijdens de laatste factuurperiode heb ik wel meer gekeken, maar duidelijk minder “verbruikt”. 172 GB ipv de normale 200 à 250 GB per maand.
Eindelijk, ik vond het met momenten storend slecht.
We zijn ook veel te goed gewoon hé…
@Ben: Ik heb er echt helemaal niks van gemerkt, op dat 4K alleen weg was. Maar dat was toch niet bij elke film of serie.
Maar verder was alles bij gewoon even scherp als altijd, al keek ik alleen in de avond niet overdag.
@Dennis: Ik zie dagelijks met momenten de compressie, grotere vlakken van dezelfde kleur en ruis.
Of er is iets mis met mijn internet…
@Ben: Kan uiteraard allemaal verschillende factoren zijn, op mijn LG oled tv en Ziggo’s internet 50/5 bleef alles gewoon prima met Netflix.
Ik heb ook mijn eigen router de ziggo functioneert alleen als doorgeef Luik, dus ook niet helemaal de standaard setup.
Niets van gemerkt. Fijn dat we ook zo iets hebben kunnen bijdragen
Ik merkte het goed bij de serie Ozark vooral in de donkere momenten die veel voorkomen in Ozark.
Je zag dan echt super lelijke blokken