Update 14 oktober 2022: Netflix Basic with Ads gaat 6,99 dollar kosten in de Verenigde Staten, omgerekend zo’n 7 euro per maand. In totaal komt het abonnement in 12 landen beschikbaar, maar niet in Nederland en België. Wel op de lijst staan Australië, Brazilië, Canada, Duitsland, Frankrijk, Italië, Japan, Mexico, Spanje, Zuid-Korea en het Verenigd Koninkrijk. De advertenties duren tussen de 15 en 30 seconden en per uur zal niet meer dan vier tot vijf minuten aan reclame te zien zijn. Netflix neemt de stap om abonnees terug te winnen. Door gestegen kosten en meer concurrentie haken veel abonnees af.
Er zitten wat beperkingen aan het nieuwe Netflix Basic-abonnement. Zo is de beeldkwaliteit maximaal 720p en kun je niet offline downloaden. “In short, Basic with Ads is everything people love about Netflix, at a lower price, with a few ads in-between”, zo kondigde Netflix-topman Greg Peters het aan. De reclames zijn voorafgaand en tijdens de films te zien.
Basic with Ads zal dus niet alle content van Netflix bevatten. Volgens het bedrijf komt dit door licentieconflicten, die in de toekomst nog opgelost kunnen worden. Netflix spreekt van “a limited number of movies and TV shows” die niet te zien zullen zijn. Om welke content het gaat wilde Netflix niet zeggen, maar het zou gaan om een percentage tussen de 5 en 10 procent van het totale aanbod. Dit varieert per regio.
Netflix noemde de nieuwe bundel ook “an exciting opportunity for advertisers” omdat ze een divers publiek kunnen bereiken. Daaronder vallen ook jongere kijkers die in toenemende mate geen lineaire tv meer kijken.
Eerder lekte al uit dat Neflix tussen de $7 en $9 zou willen vragen voor de goedkopere bundel met reclame en dat in 2023 een bredere uitrol zou zijn gepland. Ook bleek al uit code van de iOS-app dat het downloaden van films en series voor offline kijken zou worden geblokkeerd. Dit blijkt nu inderdaad het geval. Met het blokkeren van offline downloads zou Netflix nog meer onderscheid aan willen brengen tussen de standaard bundels en die met reclame. De reclames in Netflix zijn niet over te slaan, zo bleek eveneens uit de code. De bedieningsknoppen, bijvoorbeeld voor het pauzeren, zijn tijdens reclames niet beschikbaar. De reclames zijn afgestemd op je voorkeuren. Bij het abonneren moet je enkele vragen beantwoorden over je interesses, zodat het aanbod van reclames erop kan worden afgestemd.
Netflix is niet de enige streamingdienst die binnenkort reclames gaat invoeren. Vanaf december gaat ook Disney+ een bundel met reclames aanbieden, al wordt deze niet goedkoper. Disney kiest voor een andere aanpak: de huidige prijs wordt de bundel met reclame. Wil je geen advertenties, dan moet je dus upgraden naar een duurdere versie.
Hieronder volgt ons oorspronkelijke artikel van 20 april 2022.
Netflix met reclame
Er komen steeds meer streaming videodiensten bij. Zo zijn de afgelopen maanden in Nederland de diensten Viaplay, HBO Max en CineMember toegevoegd aan het toch wel ruime aanbod. Geen wonder dat Netflix voor het eerst in tien jaar abonnees is kwijtgeraakt. Het blijkt uit de financiële cijfers die Netflix zelf presenteerde.
Gebruikers lopen weg door prijsverhogingen
In het eerste kwartaal van 2022 liepen per saldo 200.000 abonnees weg, terwijl het bedrijf zelf juist verwachtte dat er 2,5 miljoen abonnees bij zouden komen. Die doelstelling werd bij lange niet gehaald. Door Rusland te boycotten raakte Netflix 700.000 abonnees kwijt, terwijl in de VS en Canada 600.000 klanten hun lidmaatschap opzegden vanwege recente prijsstijgingen.
De inkomsten zijn ook danig ingezakt en Netflix zegt dat dit te wijten is aan huishoudens die hun wachtwoord delen. Ongeveer 222 miljoen betalende huishoudens zouden hun Netflix-bundel delen met anderen en nog eens 100 miljoen huishoudens kijken wel, maar betalen niet. Er lopen in een paar landen als proeven om het delen van wachtwoorden in te dammen, onder andere door extra te betalen voor het delen van je account. Het gaat daarbij om Chili, Costa Rica en Peru.
Een recente toevoeging: Netflix Games.
Netflix ziet reclames nu toch wel zitten
Een andere manier om de niet-betalende kijkers toch als klant te krijgen, is wellicht om een goedkopere bundel met reclame aan te beiden. Netflix is daar lang tegenstander van geweest en beweerde dat er nooit reclame op het platform te zien zou zijn. Maar onder de huidige omstandigheden wil het bedrijf toch van standpunt veranderen. Netflix-topman Reed Hastings zegt dat hij “quite open [is] to offering even lower prices with advertising, as a consumer choice”.
Lupin, een populaire serie op Netflix.
De komende twee jaar gaat Netflix het idee onderzoeken. Hastigs gaf toe dat een bundel met reclame een grote koerswijziging is voor Netflix. Hij denkt echter dat reclame zin heeft voor consumenten die een lagere prijs willen en in ruil daarvoor reclames tolereren. Een andere optie die Netflix overweegt is live sport aanbieden. Ook dit is iets wat Netflix eerder weigerde, maar nu wel ziet zitten. Apple is onlangs begonnen met het uitzenden van live honkbalwedstrijden op de vrijdagavond via Apple TV+ in een beperkt aantal landen. Netflix-topman Ted Sarandos zegt nu: “I’m not saying that we’ll never do sports but we’ll have to see a path to growing a big revenue stream and a great profit stream with it”. In de VS bieden concurrenten Hulu, Peacock en HBO Max allemaal de mogelijkheid om minder te betalen in ruil voor advertenties. Zelfs Disney+ denkt erover een goedkopere bundel met reclame te gaan aanbieden.
Apple TV+ zal daar waarschijnlijk niet aan meedoen en blijven vasthouden aan de eigen strategie: kwalitatief goede films en series voor een vaste prijs.
- 2022 - 14 oktober: Artikel bijgewerkt nu Netflix Basic with Ads officieel is aangekondigd.
- 2022 - 18 augustus: Artikel bijgewerkt met nieuwe info over Netflix met reclame en downloads voor offline kijken.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 42 reacties