De promofilmpjes laten zien wat er nog meer op Netflix te beleven is. Ze worden getoond tussen afleveringen in, als je zit te wachten op de volgende aflevering. Netflix heeft bevestigd dat het om een test gaat, voor bij een “klein percentage” van de kijkers. Toch wordt op sociale media boos gereageerd: betalende gebruikers zien het als gewone reclame, ook al gaat het om de promotie van eigen Netflix-shows. Het druist volgens veel mensen in tegen de belofte dat je op Netflix reclamevrij kunt kijken. Netflix ziet dat anders: het zou gaan om ‘aanbevelingen’, niet om reclame.
Het gaat bij de promo’s niet alleen om Netflix Originals, maar om allerlei series en films die je zouden kunnen interesseren. Gebruikers vinden dat je de promo’s zou moeten kunnen skippen. Het is niet zeker of Netflix het daadwerkelijk gaat invoeren, maar tot nu toe lijkt het bij de gebruikers nog geen overweldigend succes.
Netflix test gedurende het jaar allerlei nieuwe functies. Zo werd er onlangs nog getest met een duurder Ultra-abonnement, dat dezelfde voorwaarden heeft als het huidige Premium-abonnement. In Nederland betaal je daarvoor nog steeds €13,99 maar door verschillende prijzen voor Ultra te laten zien wilde Netflix onderzoeken of mensen ook bereid waren om €17,99 te betalen. Een ander experiment liep wat minder goed af: Netflix wilde kinderen belonen voor het kijken van zoveel mogelijk tv-series, maar dat viel bij ouders niet in goede aarde.
Aanbevelingen of reclame?
Netflix voerde een aantal jaren geleden al video-previews in: als je de app opstart krijg je al bewegende beelden te zien van bepaalde series. Volgens het bedrijf gingen gebruikers daardoor veel sneller kijken en waren ze minder tijd kwijt met bladeren, op zoek naar iets leuks. Sindsdien zoekt Netflix meer manieren om ‘aanbevelingen’ te doen. Volgens Netflix kunnen kijkers de promofilmpjes die nu worden getoond gewoon skippen, al lijken de klagers op sociale media de ‘Continue’-knop nog niet te hebben gevonden.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 19 reacties