De promofilmpjes laten zien wat er nog meer op Netflix te beleven is. Ze worden getoond tussen afleveringen in, als je zit te wachten op de volgende aflevering. Netflix heeft bevestigd dat het om een test gaat, voor bij een “klein percentage” van de kijkers. Toch wordt op sociale media boos gereageerd: betalende gebruikers zien het als gewone reclame, ook al gaat het om de promotie van eigen Netflix-shows. Het druist volgens veel mensen in tegen de belofte dat je op Netflix reclamevrij kunt kijken. Netflix ziet dat anders: het zou gaan om ‘aanbevelingen’, niet om reclame.
Het gaat bij de promo’s niet alleen om Netflix Originals, maar om allerlei series en films die je zouden kunnen interesseren. Gebruikers vinden dat je de promo’s zou moeten kunnen skippen. Het is niet zeker of Netflix het daadwerkelijk gaat invoeren, maar tot nu toe lijkt het bij de gebruikers nog geen overweldigend succes.
Netflix test gedurende het jaar allerlei nieuwe functies. Zo werd er onlangs nog getest met een duurder Ultra-abonnement, dat dezelfde voorwaarden heeft als het huidige Premium-abonnement. In Nederland betaal je daarvoor nog steeds €13,99 maar door verschillende prijzen voor Ultra te laten zien wilde Netflix onderzoeken of mensen ook bereid waren om €17,99 te betalen. Een ander experiment liep wat minder goed af: Netflix wilde kinderen belonen voor het kijken van zoveel mogelijk tv-series, maar dat viel bij ouders niet in goede aarde.
Aanbevelingen of reclame?
Netflix voerde een aantal jaren geleden al video-previews in: als je de app opstart krijg je al bewegende beelden te zien van bepaalde series. Volgens het bedrijf gingen gebruikers daardoor veel sneller kijken en waren ze minder tijd kwijt met bladeren, op zoek naar iets leuks. Sindsdien zoekt Netflix meer manieren om ‘aanbevelingen’ te doen. Volgens Netflix kunnen kijkers de promofilmpjes die nu worden getoond gewoon skippen, al lijken de klagers op sociale media de ‘Continue’-knop nog niet te hebben gevonden.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
- Game over voor Mythic Quest: langlopende Apple TV+ serie stopt plotseling (maar met een nieuw einde) (15-04)
- Weekend kijktips: Doctor Who, Friends & Neighbors, Black Mirror en meer (12-04)
- Apple TV+ vanaf nu via Amazon Prime Video af te sluiten in Nederland (met een flinke korting) (09-04)
- Wanneer werkt Apple Intelligence in het Nederlands? Dit is wat we nu weten (07-04)
Dat is dus wel degelijk reclame. Wellicht geschikt voor een gratis versie van Netflix.
Had Netflix in UK, maar hier in NL is content aanvod bedroevend. Tesamen met automatisch afspelende trailers en deze “promo” filmpjes ben ik klaar met Netflix en heb ik mijn abo opgezegd.
Netflix kan toch gewoon een knop toevoegen in de instellingen waarmee je zelf kiest of je deze optie aan of uit wilt?
Ik heb een abonnement op Videoland, ik vind de series voor mij en m’n vrouw interessanter. Reclame of promo tussendoor zou voor mij wel een optie zijn om te stoppen.
@Vincent: Idd. Je wordt snel gek van onderbrekingen.
Dat was nou juist een vd redenen van het cable cutten !
Amazon Prime heeft die hinderlijke promo’s allang, met aanzienlijk verhoogd volume. Uiterst irritant.
nog niet gemerkt maar lijkt mij wel irritant, dus hopelijk gaat niet door.
Dit wordt helemaal niet tussendoor gepresenteerd, alleen aan het einde van de film tijdens de credits of tijdens de credits van een aflevering van een serie gedurende die 15 á 20 seconden wat je normaal hebt voor je naar de volgende aflevering gaat.
Persoonlijk vind ik dat mensen zich behoorlijk kunnen aanstellen en zie dit ook niet echt als reclame.
“Betekenis reclame:
Reclame is een vorm van communicatie met het doel potentiële klanten over te halen tot aanschaf van producten en diensten.”
Dat is hier dus helemaal niet het geval en Netflix wil alleen bevorderen in het suggereren van films/series die je zouden kunnen interesseren.
Volgens mij zijn alle reclames aanbevelingen…. Ik beveel chocomel, Rabobank, Black&Decker enz.. aan
Als je dan niet kunt skippen zijn dit gewoon reclames welke je ongevraagd door de strot geduwd krijgt. Volgende stap is tussen twee afleveringen een reclameblok… de daarop volgende iedere 10 minuten een blok van 8 minuten… Tja men moet geld verdienen…
Als dit zo gaat gebeuren…. Bey Bey Netflix
Dan kunnen ze er net zo goed mee stoppen. Dan schakelt iedereen ‘t natuurlijk uit! Geen slimme suggestie dus, lijkt me.
@Vincent: heb je dan ook je normale tv abbo opgezegd? Veel onderbrekingen, hardere reclame, content wat ook niet heel boeiend is, je bent afhankelijk van de tijd , veel herhalingen en je moet een week wachten tot de volgende aflevering van je favo serie.
Dat lijkt me niet erg zinvol. Dan schakelt iedereen het meteen uit, denk je niet?
Wat een gezeur. Naast dat ’t fijn zal zijn om het zelf uit te kunnen zetten vind ik het wel een mooie toevoeging. Normaal ben ik lang aan het zoeken wat ik wil gaan kijken. Als het goede aanbevelingen zijn lijkt mij het ideaal.
Ik zou meteen weer terug gaan naar nieuwsgroepen voor het downloaden van mijn series. (zodra ik merk dat ze het gaan toepassen bij mijn netflix abo)
als het me te veel gaat irriteren zeg ik mijn abonnement wel op.
Betalen en dan nog reclames moeten kijken, het is belachelijk.
Ik heb dit zelf liever niet. Maar ik ga m’n abo er niet voor opzeggen. Schijnbaar val ik niet onder de testgroep want ik heb er nog niks van gemerkt. Gelukkig 😊
Het valt allemaal best mee, ik vind reclames erg irritant, maar hier heb ik geen moeite mee. Bovendien kan ik al de volgende aflevering gelijk selecteren op mijn nvidia shield Netflix app, tijdens de promo.
Juist, jij snapt het.
Ik vind het fijn om aanbevelingen te krijgen.
Als dat inderdaad gebeurd in die paar seconden, who cares.
MAAR, dat vind ik, en daarom ben ik van mening dat die knop zinvol is.
Als anderen het niet willen en liever telkens dezelfde credits horen.
Prima, zet je de knop voor aanbevelingen uit.
Als dit inderdaad anders werkt, dat je nog is een aantal seconden extra moet wachten voor de volgende aflevering begint, dan zou ik dat niet willen.
Nu we het hier toch over hebben, geen idee of het er is, de mogelijkheid om de tijd aan te passen voordat de volgende aflevering word afgespeeld.
Tja, ik heb mijn eigen voorkeuren en wensen, en snap best dat anderen het er niet mee eens zijn, maar daarom is het zo mooi als een mens daarin een keuze krijgt!
Stukje customer choice, dat is toch prachtig, iedereen vrij om te kiezen en naar eigen behoefte in te delen. 🙂
Ik wil niet weer die afstandsbediening willen zoeken. Ik wil gewoon verder kijken. Verder snap ik de nieuwe ultra versie niet? Is toch gewoon een prijs verhoging? Ultra heeft namelijk de functies van het oude 4K abbo en 4K is gedownscaled!!
Netflix lijkt te groot te worden. Ook hun content leveranciers hebben hier last van. Hierdoor komt Disney ook met een eigen dienst. Dat betekent over een paar jaar geen Disney meer op Netflix! (Is nu al minder aan het worden) denk dus niet alleen aan Mickey mouse. Maar ook StarWars en Marvel films!