Netflix wil de original content die ze produceren gaan aanpassen voor mobiel gebruik. Dat vertelde Netflix’ chief product officer Neil Hunt op een bijeenkomst voor journalisten in San Francisco. Het houdt in dat de oorspronkelijke film of serie wordt aangepast voor mobiele kijkers. Netflix gaat het de komende jaren testen.
Netflix-series aangepast voor mobiel
Het plan is daarbij niet om speciale series te maken voor mobiele kijkers, maar om bestaande series aan te passen. “Het is niet ondenkbaar dat je een masterkopie neemt een een andere cut maakt voor mobiel”, vertelde Hunt. Tot nu toe zijn Netflix’ series op alle platformen hetzelfde.
Zo’n mobiele versie bevat scenes die op een klein schermpje goed zichtbaar zijn. Andere shots met meer detail worden dan achterwege gelaten, omdat er niets van over blijft als je ze op een smartphone bekijkt.
Mobile HDR
Nog een andere interessante ontwikkeling is dat Netflix samen met Dolby werkt aan ‘Iron Fist’. Deze serie zal standaard worden geschoten in HDR, waarbij je dus een groter dynamisch bereik aan kleuren te zien krijgt. HDR komt het best tot z’n recht op een groot scherm, maar volgens Netflix-topman Hunt is HDR ook voor kleinere schermen geschikt. De eerste smartphones met HDR-scherm zijn inmiddels aangekondigd, waaronder de LG G6. Dit is de eerste telefoon die gebruik maakt Dolby Vision HDR 10.
Netflix is nu een jaar wereldwijd te kijken, behalve in China. In de VS en Canada wordt Netflix nog veelal op tv’s gekeken, maar in Aziatische landen zoals India kijken de meeste gebruikers op een mobiel apparaat. Vandaar dat Netflix kansen ziet.
Netflix wil naar Hollywood
Netflix staat erom bekend dat ze veel originele series hebben, die ze aankopen of laten produceren. In 2017 zal meer dan duizend uur aan originele series te zien zijn, bijna twee keer zoveel als in 2016. Toch wil Netflix méér: ze zien nieuwe kansen in de filmindustrie van Hollywood, net als Apple. Later dit jaar kunnen we kijken naar de film ‘Bright’ met Will Smith. Netflix zou het voor $90 miljoen hebben aangekocht.
In 2017 wil Netflix maar liefst 30 films uitbrengen in meerdere genres. Zo tekenden ze een paar weken geleden het contract voor de nieuwe film ‘The Irishman’ met Robert de Niro. In deze maffiafilm van Martin Scorsese worden de nadagen en de mysterieuze verdwijning van vakbondsleider Jimmy Hoffa verteld. De film werd al in 2008 aangekondigd en komt bijna tien jaar later eindelijk op het digitale doek. In mei komt de comedy ‘War Machine’ met Bratt Pitt en Oscar-winnares Tilda Swinton uit.
Dit jaar zou Netflix van plan zijn om meer dan $6 miljard uit te geven aan tv-show en films om de bijna 100 miljoen betalende gebruikers tevreden te houden. Zo zijn ze van plan om Scott Stuber in te huren, de producent van ‘Ted’ en ‘The Break-Up’. Hij gaat zorgen dat toptalent en bekende filmmakers wordt binnengehaald – precies de strategie die Apple ook voor ogen heeft met Apple Music.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Shazam heeft nu 100 miljard keer muzieknummers herkend: hoeveel Shazams heb jij? (20-11)
- Weekend kijktips: Silo, Mike Tyson, Zondebokken en meer (16-11)
- EU wil verbod op regiogebonden App Store en meer: alles voor iedereen in Europa gelijk (12-11)
- Apple Music Classical nu eindelijk via CarPlay te beluisteren (12-11)
- Apple werkt samen met luchtvaartmaatschappijen voor nieuwe Zoek mijn-functie (11-11)
Reacties: 1 reacties