Reacties voor: Nielsen: ‘Er is nauwelijks sprake van een iPhone-effect’

Volgens een onderzoek van Nielsen is er nauwelijks sprake van een iPhone-effect: net als vóór het tijdperk van de iPhone kijken mensen eerst naar prijs, betaalmogelijkheden en netwerkkwaliteit.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 33 reacties

  1. Ja ik moet zeggen dat ik geen abbo had genomen met een iPhone als die b.v bij Tele2 zat ofzo.

    De iPhone heeft er wel weer voor gezorgd dt ik bij T-mobile ben gegaan.

  2. 1,5 % vs 17,8% is een hoop gezien apple maar 1 toestel heeft tegen een shitload aan modellen van samsung die samen de 17,8% vormen. hoveel% van die 17,8% zijn iphone wannabe modellen? en vergeliijk het dan nog eens…

    statistiek is maar net hoe je het bekijkt. je kan er van maken wat je wil.

  3. Zonder de iPhone was ik nooit naar T-Mobile gegaan.

  4. Ik heb voor de iPhone gekozen om het toestel, NIET om de netwerkkwaliteit van T-Mobile, want die is niet best. Slechte 3G dekking.

  5. …in mei was wereldwijd slechts 1,5 van de verkochte telefoons een iPhone. Samsung verkocht 17,8 procent van de telefoons. Uit de cijfers van Nielsen is op te maken dat er nauwelijks sprake is van een iPhone-effect…

    Wat een rare vergelijking. Samsung heeft veel meer type telefoons dan Apple…
    Kwa marktaandeel zal Apple ook nooit winnen gezien de prijs (2 jarig abo, of 500+ voor een los toestel)…
    Maar kwa gebruiksvriendelijkheid e.d. staat Apple toch echt op #1

    En het “iPhone effect” is er wel degelijk, vooral onder de fabrikanten van telefonie, want de telefoons en het OS begint steeds meer op dat van de iPhone te lijken.

  6. Goede reactie! @Omg

  7. Een vergelijking tussen VS en NL is niet correct, o.a. omdat in NL (samen met Finland) de kosten voor een gemiddeld abonnement tot de laagste in de wereld behoren, terwijl die in de VS tot de hoogste behoren. Logischerwijs speelt prijs van het abonnement daardoor een veel belangrijkere rol dan het toestel in de koopbeslissing in de VS.

  8. Ik vind de verschuivingen van andere opties wel erg groot, daardoor twijfel ik aan de waarde van het onderzoek.

    Daarbij is het iPhone effect alleen te merken in de doelgroep die meer wil dan alleen bellen en sms’en. Driekwart van de bellers is helemaal niet geïnteresseerd in smartphones. Als je alleen op de categorie smartphone gebruikers zou inzoomen is het effect veel groter.

  9. Ik ben ook echt voor de telefoon naar t-mobile gegaan en niet voor het bereik want dat is echt bagger hier.
    Ik ga proberen mijn contract te ontbinden en naar vodafone sim-only over te stappen.

  10. T-Mobile duwt niet voor niets idereen verplicht in een 2 jarig contract! De kwaliteit is zo slecht dat iedereen na een jaar naar de concurrent zou gaan.
    Maar het is niet alleen de slechte dekking van T-Mobile…het ligt ook aan de Iphone zelf. De ontvangst daarvan is in vergelijking met andere merken bar slecht. Ik heb nu toch al een aantal malen gezien dat Iphones geen 3G meer hadden maar Nokia’swel terwijl ze allemaal een T-Mobile abonnement hadden.
    Dat geeft toch wel aan dat het niet alleen aan de zogenaamde dekkingsproblemen ligt.

  11. Welke idioot gaat nu conclusies trekken over 25k Amerikanen (dat is op de 200 mio maar 0,0125%) Ga toch naar huis, man.
    Van alle mensen die ik heb ondervraagd (3 stuks) heeft niemand van Nielsen gehoord…

  12. Ik geloof echt niet dat et marktaandeel in de VS maar 1.5 procent is want ik ben daar pas geweest en je ziet bijna iedereen met een iPhone lopen. En ik overdrijf hier niet mee.
    Volgens mij wint Apple wel degelijk veel marktaandeel met 1 telefoon. Als je alleen al vergelijkt met de toestelverkopen van RIM komt Apple al aardig in de buurt.
    In Azie ligt het misschien anders dat daar nokias en Samsungs meer het straatbeeld zijn maar daar ben ik nog nooit geweest.

  13. ook ik ben anderhalf jaar geleden naar Mobistar overgeschakeld voor het toestel.

    Dat ondanks het summiere 3G netwerk, de loze beloftes (oa visual voicemail… de zeer belabberde support, de onbestaande klantvriendelijkheid bij Mobistar.

    Volgend jaar loop mijn contract af en switch ik weer naar Proximus…

  14. Maar hoeveel iPhones zijn er in mei niet verkocht, omdat de koper er via internet achter kwam dat er binnen een maand een nieuw model op e markt kwam?

    Slecht onderzoek dus. Waarschijnlijk heeft de auteur van PC World expres Mei gekozen, omdat er toen een dip in de iPhone verkopen was.

    [Opm: Het onderzoek is uitgevoerd door Nielsen, niet door PC World]

  15. Origineel geplaatst door Patrick
    Zonder de iPhone was ik nooit naar T-Mobile gegaan.

    dus dat!

    en wat een enorm domme analyst zeg, er is wel degelijk een iphone-effect.

  16. Ook ik ben vanwege de iPhone naar T-mobile gegaan. Hier in de stad altijd goede 3G dekking, maar toen ik twee weken in het noorden van Nederland op vakantie was bijna geen enkele keer 3G verbinding had.

    Had voor vergelijking ook nog m’n “oude” N95-8GB met Vodafone meegenomen. Nou die had op bijna alle plekken volledig 3G.

  17. “We moeten het belang van de iPhone dan ook niet overschatten, meent een aMAteur van PC World”

  18. Slechte vergelijking hoor… En zoals het hier al is aangehaald: van statistieken kun je maken wat je wilt… Deel ons is de z-score mee: daar ze we veel meer mee…

  19. laten wij iPhoners maar gewoon eerlijk zijn… wij moesten persee deze telefoon HEBBEN, ongeacht wat er allemaal wel en niet bij mee kwam… voor iPhone gebruikers geldt gewoon weg dat we kozen voor het toestel, en zochten een passend abbonement en hoopten allemaal dat de kwaliteit van het 3G netwerk wel mee zou vallen

    en ik denk dat wereldwijd iPhone gebruikers in eerste instantie kozen voor de telefoon.

    niet velen onde ons keken in eerste instantie wat t-mobile had te bieden, want de eerste 6 punten uit het 2009 lijstje, en het laatste overigens ook, zijn gewoon verschrikkelijk slecht of helemaal niet aanwezig.

    iPhone gebruikers kozen om de telefoon – en ja als hele kleine speler in de markt heeft dat niet zo heel veel effekt – maar 40miljoen gebruikers vertegenwoordigen toch wel even 1.2 tot 2.5 miljard omzet per maand – of te wel een paar miljoen euro voor t-mobile nederland, inkomsten die ze anders echt niet hadden gekregen

  20. ik heb totaal geen bereik met Tmobile hier. Dus iphone met Vodafone gekozen. ging echt voor het toestel.

  21. Al jarenlang Tmobile klant (ooit Telfort klant geweest). Over mijn traject (van mid-limburg t/m utrecht) is het ontvangst goed te noemen en ik heb dan ook niet de mikken en makken van andere gebieden ondervonden…

    Maar ik was wel blij dat ik via Tmobile de iPhone kon bemachtigen, in dezelfde week dat mijn abonnement ook afliep (kwam eens allemaal goed uit).

    Is de 3G ontvangst trouwens wel beter te noemen op de 3GS?

  22. Origineel geplaatst door Rob
    Ik geloof echt niet dat et marktaandeel in de VS maar 1.5 procent is want ik ben daar pas geweest en je ziet bijna iedereen met een iPhone lopen.

    Ik heb nog even een naschrift onder het artikel gezet om dit te verduidelijken. Het aantal Amerikanen dat met een iPhone loopt is niet maatgevend voor het aantal verkopen in de maand mei wereldwijd. In mei werden er relatief gezien weinig iPhones verkocht.

  23. We zijn hier natuurlijk op een site met Iphonefans en die willen alleen maar positieve verhalen over hun toestel horen.
    Laten we nu eens objectief zijn. Het is een leuk toestel.
    Jammer van het retrictieve beleid van Apple en de verplichte koppelverkoop met T-Mobile. Maar begin nu eens niet zo te piepen als een bericht de Iphone niet heilig verklaard.

  24. De tijd zal het leren

  25. Origineel geplaatst door Feiko Laporte
    Welke idioot gaat nu conclusies trekken over 25k Amerikanen (dat is op de 200 mio maar 0,0125%) Ga toch naar huis, man.
    Van alle mensen die ik heb ondervraagd (3 stuks) heeft niemand van Nielsen gehoord…

    Je redenatie klopt niet, een steekproef kan zelfs met een kleinere groep gedaan worden om betrouwbare uitspraken over de hele populatie te doen. Blijkbaar ben je niet helemaal op de hoogte hoe steekproeven en statisteken werken.

  26. Met welke reden is dit onderzoek ook al weer gedaan?

    om iphone beziters en de potentiele nieuwe bezitters te vertellen dat de iphone eigenlijk helemaal niet cool is?

    Eigenlijk ontkent hij met het resultaat van zijn onderzoek dat er geen drastische verschillen zijn in hoe de telefonie markt er uit ziet na de komst van de iphone.

    dat de app store’s er uiteindelijk toch wel gekomen had op alle ander platforms en dat alle ander platforms uiteindelijk toch wel met aanraak schermen hadden gekomen als de iphone er nooit had geweest?

    ik weet niet wie deze visionair is maar volgens mij moet ie opgenomen worden.

  27. Bovendien doet hij er 25000 per maand.

  28. Iedereen kiest toch bewust voor een bepaald toestel? Dat is toch niet anders geworden sinds de iphone? Ik kan al jaren bepaalde toestellen die exclusief waren voor 1 provider. en daar stapte je dan speciaal voor over als offer zeg maar.

    en slechte providers bestaan niet in Nederland.
    Daar waar T-Mobile bereik heeft doen ze het bovengemiddeld goed.

  29. Origineel geplaatst door RJ
    Origineel geplaatst door Feiko LaporteWelke idioot gaat nu conclusies trekken over 25k Amerikanen (dat is op de 200 mio maar 0,0125%) Ga toch naar huis, man.
    Van alle mensen die ik heb ondervraagd (3 stuks) heeft niemand van Nielsen gehoord…Je redenatie klopt niet, een steekproef kan zelfs met een kleinere groep gedaan worden om betrouwbare uitspraken over de hele populatie te doen. Blijkbaar ben je niet helemaal op de hoogte hoe steekproeven en statisteken werken.

    Alleen als die representatief is voor de gehele populatie (aselecte keuze). Quod non.
    Geldt evenmin voor de mei-maand: die is dat qua bestedingen evenmin (vakantie in aantocht)
    Prettige academische vakantie verder !

  30. Wil geen T-mobiel abbo en daarom heb ik er eentje in Italie gekocht..

  31. Wat ben ik toch een bevoorrecht mens dat ik hier al die mooie reacties mag lezen. Ik snap niet dat er nog onderzoek bureaus bestaan. Zoals ik het hier lees weten wij het allemaal veel beter als iemand die al jaren lang ELKE maand 25000 mensen ondervraagd. Dat is inderdaad niet te vergelijken qua kennis en ervaring zoals hier op de iphoneclub voor handen 🙂

  32. Wat een hoop gezeik over het netwerk van T-Mobile. Je had je vantevoren beter moeten laten voorlichten over jouw dekkingsgebied via vrienden, kennissen en/of shops. Ik ben al klant sinds Ben en het is alleen maar verbeterd. Nu nóg beter dan het al was sinds het netwerk van Orange is geïmplementeerd. Woon in een hoofdstad, maar ben ook vaak in buitengebieden en in diepe gebouwen. T-Mobile heeft ook dekking op plaatsen waar KPN of Vodafone het niet heeft en soms ook andersom! Ik zie dat aan de zakelijke Nokia met KPN via mijn werk. Met druktes zoals Koninginnedag, waar ik voor mijn werk bij het kruispunt was, ligt KPN er direct uit. Collega’s van de redactie belden mij via mijn T-Mobile iPhone en de rest was niet bereikbaar! Heb privé ook abo’s van andere aanbieders gehad, bijvoorbeeld Telfort en KPN. Als je daar problemen hebt, tref je moeilijk iemand van klantenservice (teveel menu’s) en een zeer arrogante houding/er wordt niet geluisterd. Ik ben erg blij dat ik de iPhone officiëel met een mooi abonnement via T-Mobile heb.

  33. @Thomas:
    ben blij met je reactie. En dat er nog zoiemand is die er zo over denkt. Er zijn er vast meer maar die gaan er niet over posten op deze site.
    Geklaag komt altijd boven driven. Lofzang of iets genuanceerds positiefs nooit. En als het er is dan word het vaak in de hoek geschopt als een fanboy reactie.

    Beetje zielig die mensen die de massa opinie dat t-mobile slecht is massaal overnemen. Als je uit eigen ervaring kan spreken is dat een ander verhaal. Probleem is dat 1 tegenvallend resultaat niet voor een heel bedrijf spreekt. Want dan was elkeprovider *** en geweldig tegelijk.

    Ontopic:
    er is dus weldegelijk een iPhone effect
    hetis maar net wat je er onder verstaat.

    Er zijn in ieder gevaleen hoop mensen die moeite doen om aan een iPhone te komen. Met of zonder Tmobile. En er zijn een hoop bedrijven die de iPhone clonen. En sommige zelfs iets te letterlijk. Dat lijkt mij een aardig iPhone effect.

    Los van de voor de onderzoeker lage verkoop cijfers di hij op een o gelukkig moment vergeleek met samsung die heel veel modellen telefoons verkoopt waar Apple maar 1 model heeft. Als ie beter/specefieker had onderzocht (bijvoorbeeld alleen maar Samsung meer populaire model uitlichten tegen over de iPhone) dan krijg je vast hele andere cijfers.

    Achja
    zijn salaris is weer binnen na het maken van deze lulkoekî„…

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.