Niet-goed-geld-terug: goed idee voor de App Store?

Android Market geeft kopers binnen 24 uur hun geld terug als een applicatie niet bevalt. Interessant voor Apple om ook voor de App Store te doen, of een slinkse marketingstrategie?
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

24 uur geld terugGoogle heeft bij Android Market ervoor gekozen dat je binnen 24 uur na aankoop applicaties kunt teruggeven. Je krijgt dan je geld terug en dat lijkt een goede deal. Een veelgehoorde klacht is immers, dat je applicaties niet kunt testen voordat je koopt. Lang niet in alle gevallen is er een gratis Lite-versie van een applicatie verkrijgbaar. Een ander probleem is dat veel mensen de geïnstalleerde applicaties toch niet gebruiken. Dat geldt misschien iets minder voor betaalde applicaties, die je niet vrijblijvend kunt installeren en die misschien iets minder snel in de vergeethoek raken. Zou Apple dat ook moeten doen?


Natuurlijk: zeker bij de wat duurdere applicaties zou het handig zijn als je vooraf kunt proberen. Het is gunstig voor ontwikkelaars, omdat gebruikers iets sneller geneigd zullen zijn om iets te kopen. Het is ook gunstig voor hun omzet, want net als bij de videotheek vroeger zullen er ook bij betaalde applicaties genoeg mensen zijn die vergeten om hun ongewenste applicatie ‘op tijd terug te brengen’. Bij aanbiedingen op basis van de niet-goed-geld-terug-formule schijnt te blijken dat mensen bij een lage prijs nauwelijks geneigd zijn om hun product terug te brengen. En da’s weer goed nieuws voor de vele verkopers van $0,99 applicaties die in de App Store in ruime mate aanwezig zijn.

Het aanbieden van applicaties met niet-goed-geld-terug-garantie brengt ook kwetsbaarheden met zich mee: zo bleek al binnen een paar uur na het verschijnen van de eerste betaalde applicaties op Android Market, dat het vrij gemakkelijk was om een backup ervan te maken, waarna de koper een verzoek om geld terug indiende.

Toch kan niet-goed-geld-terug een slimme zet voor de App Store zijn: veel ontwikkelaars weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen om hun applicaties überhaupt te verkopen. Prijsverlaging leek aanvankelijk een goed idee, maar nu de meerderheid van de betaalde applicaties $0,99 kost onderscheid je je daar als ontwikkelaar ook niet meer mee. Lite-applicaties zijn een andere oplossing, maar het levert voor ontwikkelaars extra werk op en in de praktijk blijkt het niet altijd tot extra verkopen te leiden.

Wat vinden jullie: geld terug? Of gewoon een slimme marketingstrategie zoals je op Tell Sell ziet, omdat mensen toch vergeten hun apps op tijd terug te geven?

Informatie

Laatst bijgewerkt
28 mei 2013 om 17:56
Categorie
Achtergrond

Reacties: 22 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.