Nieuw advertentiesysteem Kiip beloont gamers op de iPhone

Kiip is een nieuw advertentiesysteem op de iPhone dat gamers moet belonen voor het halen van achievements. Zo'n achievement zal gepaard gaan een aanbieding voor bijvoorbeeld een gratis zak chips of een sample van een mascara.
Bart Breij -

Kiip advertenties voorbeelden voor iPhoneNa een ontwikkeling van zeven maanden lanceert later vandaag de advertentiedienst Kiip op de iPhone. Kiip gooit het behoorlijk over een andere boeg dan de huidige advertentiesystemen op de telefoon. Het biedt geen banners aan, vecht niet voor ruimte op het beeldscherm en is er ook niet op gericht om de gebruiker te verwennen met aanlokkelijke beelden, zoals Apple met iAd poogt. Kiip (spreek uit: Keep) speelt in op het behalen van een ‘achievement’ in iPhone-games.


Tot dusver zijn achievements kleine virtuele prijzen waarmee je vooral aan vrienden via bijvoorbeeld OpenFeint of Apples Game Center kan laten zien wat je hebt bereikt in een spel. Ook geeft het een extra waardering voor het uitspelen van bijvoorbeeld een erg moeilijk level. Na vandaag moet een achievement echter ook een tastbaar onderdeel krijgen. Kiip is de samenwerking aangegaan met (Amerikaanse) merken als Popchips, Homerun.com, Sony Dash, Vitamin Water, 1-800-Flowers en Dr. Pepper. Zij bieden je voortaan na het halen van een achievement een gratis sample aan van een product.

Via algoritmes wordt bepaald welke advertentie in welk spel zal zitten. Zie het als volgt: na het halen van de derde wereld in Run Like Hell krijg je een achievement en een gratis proefversie van de nieuwe Vitamin Water-smaak, ‘om op kracht te komen’. Een sample voor lippenstift zul je er niet zo snel in terugvinden, maar in Bejeweled 2 des te sneller. Kiip ontvangt 25 cent tot 3 dollar voor een speler die zich opgeeft. Wat het qua winst voor de spelontwikkelaar doet, is niet bekend.

De dienst lanceert vandaag in vijftien verschillende games. De 19-jarige mede-oprichter Brian Wong wil nog niet zeggen welke games Kiip bevatten, maar samen zouden ze goed zijn voor een bereik van 12 miljoen spelers. Dat maakt hij bekend aan Techcrunch. Gezien de afkomst van de merken en de geheimzinnigheid rond de introductie, kan het zijn dat Kiip voorlopig alleen in de Verenigde Staten zal werken.

Kiip is opgericht door een stel jonge IT-specialisten en vergaarde voor vier miljoen dollar aan investeerders.

Reacties: 7 reacties

  1. Dus als je wint, dan krijg je een product waarvoor bedrijven moeten betalen om het aan je te kunnen geven. Mijn zakelijke gevoel zegt dat dit een lastige (commerciële) zaak gaat worden.

    Maar goed, voor zo lang als het duurt: hoe minder reclame hoe beter.

  2. Net nu ik games heb afgezworen.

  3. vindt iads banner veel te groot ook

  4. Origineel geplaatst door Bram
    Dus als je wint, dan krijg je een product waarvoor bedrijven moeten betalen om het aan je te kunnen geven. Mijn zakelijke gevoel zegt dat dit een lastige (commerciële) zaak gaat worden.Maar goed, voor zo lang als het duurt: hoe minder reclame hoe beter.

    Ik denk dat het iets anders in elkaar zit dan dat. Namelijk, de bedrijven bieden SAMPLES aan, dus geen volledige producten, Samples kosten hun vrijwel niks en kunnen ze de deuren uit doen voor niks, (zie beurzen, events) daar worden altijd wel samples uitgedeeld van wat dan ook. Het versturen van Samples zouden hun waarschijnlijk ook zonder al teveel gedoe of kosten kunnen regellen, denk aan sample post, kost bedrijven geen drol en iedereen krijgt thuis een sampletje..

    Ik ben zelf best benieuwd naar dit, denk niet dat het heel erg aan zal slaan als ze alleen maar zakjes chips, mini flesjes vitamine water of make-up samples uitdelen, ze zouden in mijn mening veel beter een belonings systeem kunnen maken op basis van miniscule bedragen, 0,01 ct etc dit word online veel toegepast door websites die voor grote bedrijven mensen enquetes laten invullen tegen een kleine beloning. Dat motiveert mensen veel meer om dan achiefments te gaan halen dan wat samples waar je niet veel aan hebt.

  5. @Umpire: Dan verdient Kiip er toch niets meer aan… Kiip krijgt geld van een bedrijf om personen te leveren waar de bedrijven dan weer een sample aan kunnen toezenden.

  6. @Umpire: samples kosten een bedrijf wel degelijk geld… ze komen niet uit de lucht vallen 😛 echter hebben grote bedrijven vaak een potje voor promotie doeleinden waaruit dit gefinancierd wordt.

  7. Best een goed concept eigenlijk. Ben benieuwd of er hier ook nog iets van mee gaan maken.