Nieuw advertentiesysteem Kiip beloont gamers op de iPhone

Kiip is een nieuw advertentiesysteem op de iPhone dat gamers moet belonen voor het halen van achievements. Zo'n achievement zal gepaard gaan een aanbieding voor bijvoorbeeld een gratis zak chips of een sample van een mascara.

Kiip advertenties voorbeelden voor iPhoneNa een ontwikkeling van zeven maanden lanceert later vandaag de advertentiedienst Kiip op de iPhone. Kiip gooit het behoorlijk over een andere boeg dan de huidige advertentiesystemen op de telefoon. Het biedt geen banners aan, vecht niet voor ruimte op het beeldscherm en is er ook niet op gericht om de gebruiker te verwennen met aanlokkelijke beelden, zoals Apple met iAd poogt. Kiip (spreek uit: Keep) speelt in op het behalen van een ‘achievement’ in iPhone-games.


Tot dusver zijn achievements kleine virtuele prijzen waarmee je vooral aan vrienden via bijvoorbeeld OpenFeint of Apples Game Center kan laten zien wat je hebt bereikt in een spel. Ook geeft het een extra waardering voor het uitspelen van bijvoorbeeld een erg moeilijk level. Na vandaag moet een achievement echter ook een tastbaar onderdeel krijgen. Kiip is de samenwerking aangegaan met (Amerikaanse) merken als Popchips, Homerun.com, Sony Dash, Vitamin Water, 1-800-Flowers en Dr. Pepper. Zij bieden je voortaan na het halen van een achievement een gratis sample aan van een product.

Via algoritmes wordt bepaald welke advertentie in welk spel zal zitten. Zie het als volgt: na het halen van de derde wereld in Run Like Hell krijg je een achievement en een gratis proefversie van de nieuwe Vitamin Water-smaak, ‘om op kracht te komen’. Een sample voor lippenstift zul je er niet zo snel in terugvinden, maar in Bejeweled 2 des te sneller. Kiip ontvangt 25 cent tot 3 dollar voor een speler die zich opgeeft. Wat het qua winst voor de spelontwikkelaar doet, is niet bekend.

Click here to display content from Vimeo.
Learn more in Vimeo’s privacy policy.

De dienst lanceert vandaag in vijftien verschillende games. De 19-jarige mede-oprichter Brian Wong wil nog niet zeggen welke games Kiip bevatten, maar samen zouden ze goed zijn voor een bereik van 12 miljoen spelers. Dat maakt hij bekend aan Techcrunch. Gezien de afkomst van de merken en de geheimzinnigheid rond de introductie, kan het zijn dat Kiip voorlopig alleen in de Verenigde Staten zal werken.

Kiip is opgericht door een stel jonge IT-specialisten en vergaarde voor vier miljoen dollar aan investeerders.

Click here to display content from Vimeo.
Learn more in Vimeo’s privacy policy.

Reacties: 7 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.