Nieuwe App Store-regel verbiedt mogelijk promotie andere apps

Een nieuwe clausule van Apple verbiedt apps om andere apps te promoten op een manier die op de App Store lijkt. Dat kan problemen opleveren bij apps van AppEvent, AppShopper en meer.
Bastiaan Vroegop -

App StoreEen nieuwe clausule in Apple’s algemene voorwaarden verbiedt apps om andere apps te promoten op een manier gelijk aan de App Store. De toevoeging kan voor problemen zorgen voor iPhone-apps die opsommingen bevatten van tijdelijk afgeprijsde apps. Apple lijkt nog geen stappen te hebben ondernomen om apps die in strijd zijn met de clausule uit de App Store te halen, maar bij het indienen van nieuwe apps kun je wel tegen problemen aanlopen.


De clausule stelt het volgende:

Apps that display Apps other than your own for purchase or promotion in a manner similar to or confusing with the App Store will be rejected.

De nieuwe regelgeving kan een aantal iPhone-apps in de weg zitten. AppEvent biedt bijvoorbeeld in zijn app eens in de zoveel tijd een maand lang gratis Nederlandse en Belgische apps die je kunt downloaden. Apps zoals AppShopper tonen het aanbod van apps in de App Store, zodat je er op makkelijke manieren doorheen kunt navigeren. Het is nog niet duidelijk bij welke apps Apple precies bezwaar zal maken; de regelgeving is vrij breed geformuleerd.

App Store clause

Informatie

Laatst bijgewerkt
1 oktober 2012 om 15:17
Onderwerp
Categorie
Apple

App Store

Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.

App Store

Reacties: 16 reacties

  1. Vind ik wel jammer als dat weg zou gaan.
    Ik moet dan maar gaan zoeken naar een goede site die het zelfde doet.
    Heeft iemand al site’s?
    Zelf heb ik 8 apps die laten zien welke apps zijn geworden of prijsdaling hebben.

  2. Ze zijn de AppStore wel behoorlijk negatief aan het veranderen zeg..

  3. Ik denk dat ze eerder allerlei popups in andere apps bedoelen. Op zich wel een goede regel. Mits de goede er niet onder lijden.

  4. Zoals ik het lees mogen apps geen andere apps tonen op een manier die lijkt op, of verward kan worden met, de officiële App Store. Dus lijkt het mij geen enkel probleem als je een app hebt die andere apps laat zien, zolang het maar op een duidelijk afwijkende manier is.

    Dit is puur een stukje bescherming van Apple zodat niemand de App Store mag namaken, om te voorkomen dat iemand met een goed gelijkende app allemaal malware je iDevice binnensluist (om maar iets te noemen) of je inloggegevens af te troggelen. Vergelijk het met phishing waarbij sites van bedrijven of banken worden nagemaakt om de consument voor de gek te houden.

  5. Vind het wel een goede zaak om dat aan te pakken. Wil tijdens een app niet lastig gevallen worden met meldingen van andere apps, wat bij games vaak wel het geval is. Daarnaast vind ik dat ze rating pop-ups ook moeten verbieden.

  6. @Alfred: Ja ik denk dat je gelijk hebt. Maar ik denk dat de reden simpelweg is dat ze niet willen dat er verwarring kan ontstaan. Dat is in Apple’s ogen onduidelijk voor de gebruiker. Om een zelfde soort reden is Week Calendar bijv geweigerd op de iPad. Het leek teveel op de native Calendar app. Dus ze zijn niet bang voor phishing denk ik.

  7. Origineel geplaatst door Alfred
    Zoals ik het lees mogen apps geen andere apps tonen op een manier die lijkt op, of verward kan worden met, de officiële App Store. Dus lijkt het mij geen enkel probleem als je een app hebt die andere apps laat zien, zolang het maar op een duidelijk afwijkende manier is.Dit is puur een stukje bescherming van Apple zodat niemand de App Store mag namaken, om te voorkomen dat iemand met een goed gelijkende app allemaal malware je iDevice binnensluist (om maar iets te noemen) of je inloggegevens af te troggelen. Vergelijk het met phishing waarbij sites van bedrijven of banken worden nagemaakt om de consument voor de gek te houden.

    Daar gaat het niet om, want apps die Apple-apps namaken worden allang geweerd!

  8. Goedzo, irritante 1tjes bij fruit ninja etc. eindelijk klaar mee.

  9. Volgens mij gaan ze dit vooral gebruiken bij apps die de (iOS 6) App Store lay-out nabootsen.

  10. Als er door andere apps verkoop word gegenereerd werkt dit toch ook in het voordeel van Apple?

  11. Voor app’s zoals AppEvent, lijkt mij website’s voor de telefoon en tablet een prima alternatief…
    Reclame in app’s als een banner vind ik niet storend, maar full screens die je weg moet klikken is voor mij een reden om het niet meer te gebruiken!

  12. Ok maar een app als bijvoorbeeld AppEvent maakt dan wel reclame, maar niet opzettelijk toch? Deze App is erop gericht gebruikers een fijnere tijd met hun iDevice te geven, niet om geld te verdienen door andere apps te promoten. Dus ik denk (en hoop) dat zij er niet onder zullen ‘lijden’…

  13. Dit doet Facebook toch ook in hun app? Met ‘App Center’ ?

  14. Het wordt tijd dat de Europese Commissie Apple dwingt concurentie toe te staan tov de appstore

  15. Origineel geplaatst door wouter
    Vind ik wel jammer als dat weg zou gaan. Ik moet dan maar gaan zoeken naar een goede site die het zelfde doet. Heeft iemand al site’s? Zelf heb ik 8 apps die laten zien welke apps zijn geworden of prijsdaling hebben.

    zou je deze 8 apps kunnen noemen? zou ik, misschien ook mede ipc’er, op prijs stellen

  16. @LuckyLuq: Ik gebruik altijd Appshopper, die hebben trouwens ook een website. Andere werken ook maar deze bevalt me uitstekend. Ik filter op populair en gratis, elke dag even bekijken, ideaal! De officiele App store daarentegen is werkelijk een drama wat mij betreft.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.