Angela Ahrendts, Apple’s hoofd retail, heeft op een evenement gesproken over de filosofie achter de nieuwe generatie Apple Stores. Ahrendts vertelde dat ze aanvankelijk vond dat zij niet de juiste persoon was om hoofd retail te worden. Maar toen ze Tim Cook een nieuwe aanpak voor de Apple Stores voorstelde, bleek Cook daar wel oren naar te hebben. Ahrendts idee was om de fysieke winkels nauwer bij de lokale gemeenschap te betrekken. Vandaar dat er bij de Apple Stores nieuwe stijl veel meer ruimte is om gewoon wat rond te hangen en jezelf kunstzinnig te voelen.
Meer ruimte voor educatie
Ahrendts vertelde haar verhaal op Fortune’s jaarlijkse Most Powerful Women Summit. Eén van de onderwerpen waar ze zich voor inzet is is onderwijs, dus er moest in de nieuwe Apple Stores ruimte komen voor workshops en sessies. Ook is er een soort ‘dorpsplein’ waar de nadruk minder op het verkopen van spullen ligt en meer op het verrijken van je leven. Bij het aannemen van personeel wordt daar ook rekening mee gehouden. Ook organiseert Apple Swift-programmeerlessen, iets wat kinderen niet op school leren. In de zomer zijn er zomerkampen, waar kinderen leren programmeren en filmmaken.
Creative Pro als kunstzinnig hulpje
Ahrendts had het idee om de online winkels en fysieke winkels nauwer samen laten werken. Dat blijkt ook uit haar functietitel, waarin het woord ‘online’ is komen te vervallen. Ahrendts is nu kortweg Senior Vice President of Retail. Daarnaast wilde ze dat de fysieke winkels anders ingedeeld zouden worden, zodat meer nadruk ligt op toepassingen. Vandaar dat er de nieuwe rol Creative Pro bij is gekomen, de niet-technische tegenhanger van de Genius. Deze persoon legt uit wat je met een Apple-product kunt doen en geeft bijvoorbeeld fotografielessen of vertelt je hoe je muziek of films kunt maken.
Uit je digitale bubbel
Het idee dat de Apple Store een ontmoetingsplek wordt, is nog maar in één winkel te vinden, namelijk aan Union Square in San Francisco. Ahrendts hoopt dat mensen in het weekend naar de Apple Store komen om wat te schetsen, of om op een gitaar te spelen. Mensen moeten uit hun digitale bubbel komen – terwijl het ironisch genoeg juist Apple is die ervoor gezorgd heeft dat we constant op onze schermpjes kijken.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- EU wil dat de iPhone beter samenwerkt met smartwatches en hoofdtelefoons (19-12)
- iCulture peilt: wat is jouw favoriete nieuwe Apple-product van 2024? (17-12)
- Terugkijken: dit zijn alle Apple-events (en aankondigingsvideo's) van 2024 (10-12)
- Apple's kerstreclame van 2024 draait om AirPods Pro-gehoorfuncties (maar slaat een beetje door) (28-11)
- Apple's sportschoenemoji is nu ook gewoon te koop als echte schoen (en hij lijkt sprekend) (28-11)
Apple Store
Lees alles over de Apple Store, de retailwinkel van Apple. Nederland kent drie Apple Stores (Amsterdam, Haarlem en Den Haag) terwijl je in België de keuze hebt uit één locatie in Brussel. Wereldwijd gaat het om meer dan vijfhonderd winkels. Daarnaast is er de online Apple Store, waar je bestellingen kunt plaatsen om te laten thuisbezorgen. Waar vind je de officiële Apple Stores en hoe kun je ze bezoeken? Hieronder vind je alle info op een rij!
Reacties: 2 reacties