Nieuwe iPhone met dure extra’s: de lol gaat er snel vanaf
Als je dit leest, is de kans groot dat je alweer een paar maanden met dezelfde iPhone rondloopt. Er zijn mensen die heel tevreden zijn met hun iPhone, zelfs wanneer het nog eentje van de eerste generatie is, maar er zijn ook mensen die continu op zoek zijn naar iets nieuws, met nog meer knopjes, nieuwe functies en een ander uiterlijk. Volgens een onderzoek in het Journal of Consumer Research lijken nieuwe producten aantrekkelijk op het moment dat je ze koopt, maar gaat de lol er snel vanaf.
Twee onderzoekers van Yale en een onderzoeker van Singapore Management University probeerden na te gaan waarom hooggespannen verwachtingen over nieuwe producten maar zelden uitkomen. Consumenten overschatten de lol die ze op langere termijn hebben van auto’s, stereo’s, iPods en digitale camera’s. Mensen hebben de neiging om te denken dat ze over een jaar nog erg blij zullen zijn met een extra luxe uitvoering van een bepaald apparaat. Maar vraag je mensen om eens na te denken of ze voorafgaand aan de aankoop nog net zo blij zullen zijn als na een paar maanden, dan slaat het realisme toe: ze zijn sneller tevreden met de basisuitvoering en laten fancy extra’s eerder links liggen. Als de onderzoeksresultaten kloppen heeft het dus ook geen zin om een iPhone met diamantjes te kopen: in het begin is het leuk om aan je vrienden te laten zien, maar daarna gaat iedereen (inclusief jijzelf) het gewoon vinden.
Is dat ook het geval bij de iPhone? Wat mij regelmatig opvalt is dat er nog heel wat mensen rondlopen met een oud model iPhone, die daar eigenlijk best tevreden mee zijn. Ze missen dan wel GPS en 3G, maar ach… of dat je leven echt zou hebben veranderd is maar de vraag.
Via: Cellular News
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 38 reacties