De meeste internetdiensten ontstaan op kleine schaal, waarbij er pas een feestje volgt wanneer de dienst succesvol is gebleken. De nieuwe dienst Sport2Mobile pakt het anders aan: eerst een feestje, dan pas kijken of het aanslaat. In Amsterdam is de dienst zojuist gelanceerd, in het bijzijn van partners en enkele influentials, die hun mening gaven over het initiatief. De insteek van Sport2Mobile is eigenlijk wat dubbel: enerzijds heeft de widgetdienst een duidelijke link met sport, anderzijds is het aanbod heel algemeen.
De Nationale Sportpas is één van de partners van Sport2Mobile. Gebruikers die zo’n Nationale Sportpas in bezit hebben kunnen hun aankopen doen via Sport2Mobile en krijgen dan ook de gebruikelijke kortingen berekend. Via Sport2Mobile krijg je bovendien toegang tot een aantal sportgerelateerde widgets, zoals die van Sport1, AD Sportwereld Pro en Sportweek.
De meeste widgets bieden echter algemene informatie, zoals Buienradar, Verkeer, Flitspalen, Wapedia, LinkedIn en… (zie ik het goed?) Cuil, de inmiddels mislukte zoekmachine. Sommige widgets zijn gratis te gebruiken, voor andere moet je na de proefperiode betalen.
Nog een link met de sport: bij de lancering was schaatser Ben van der Burg aanwezig, die tegenwoordig werkzaam is in de mobiele advertentiebusiness. Sport2Mobile zelf is een initiatief van Emporium, een groepje private investeerders die afkomstig zijn uit ICT , Telecom, Finance en Marketing. Daarmee is ook meteen het speelveld van Sport2Mobile in kaart gebracht: hier zit een partij achter met kapitaal en connecties, waar vooraf goed is nagedacht over marketing en de mogelijkheden om geld te verdienen. In de aankondiging van Sport2Mobile staat dat er nog meer portals bij komen, elk gericht op een specifiek domein met een brede doelgroep.
Bedrijven kunnen via Sport2Mobile via SMS of MMS alerts naar consumenten sturen, waarbij ze last minute acties, ad-hoc aanbiedingen en veilingen kunnen communiceren. Ook kunnen ze via e-mail specifieke promoties toesturen. De bedrijven betalen daarbij een vergoeding per verkoop. Kortom: Sport2Mobile is eigenlijk een algemene informatiedienst voor je mobiele telefoon, waarbij de doelgroep zich door de focus op sport eigenlijk vanzelf selecteert. Gebruikers krijgen informatie tegen betaling, of krijgen de informatie gratis in ruil voor marketingacties.
Tot zover de theorie, hoe bevalt Sport2Mobile in de praktijk? Helaas moet ik het antwoord schuldig blijven: ondanks verschillende pogingen om een account te activeren en het sturen van verschillende SMS-berichtjes met de tekst ‘sport2mobile’ naar nummer 5522 is het aanmelden vanaf de iPhone nog niet gelukt. Een account aanmaken via de website werkte evenmin: een klik op de activatielink leverde bij drie pogingen de melding “code niet geaccepteerd” op. Sport2Mobile werkt met 70% van de hedendaagse mobieltjes, dus wellicht zit de iPhone daar nog niet bij.
De wat minder exotische HTC Touch Diamond dan, een echt toestel voor de massa. Daarop ontvang ik wel een sms-bericht terug, maar verschijnt de foutmelding: “Jouw type mobiel (Mozilla) wordt niet ondersteund door Sport2Mobile”. Dat lijkt wat komisch op een Windows Mobile-toestel maar is wel te verklaren: HTC levert op dit toestel de browser Opera mee en die heeft Sport2Mobile waarschijnlijk niet getest, ook al is ‘ie ook op veel Nokia’s geïnstalleerd. Gelukkig kan ik wel gebruikmaken van de wap-versie van Sport2Mobile… Of toch niet: “Server niet gevonden”.
Waarschijnlijk heb je een Nokia nodig om Sport2Mobile te kunnen gebruiken en heeft de “70% van de mobiele telefoons” daar betrekking op. Ik ben daarom benieuwd of jullie het wél werkend hebben en wat jullie ervan vinden. Nog wel een waarschuwing: Sport2Mobile heeft een sterke marketinginsteek, dus hou er rekening mee dat je mobiele telefoonnummer en persoonsgegevens voor allerlei zaken kunnen worden gebruikt.
Meer info: Sport2Mobile
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 4 reacties