Als je later vandaag of morgen nog even een filmpje via de Netflix-app wilt kijken, zal je meteen iets opvallen. Het appicoontje is… nogal anders. In plaats van het bekende roodwitte logo zie je nu een rode N op een zwarte achtergrond. Watskeburt?

Nieuw Netflix icoon
Geen stress, Netflix heeft geen ander logo. Ze hebben alleen een nieuw icoontje ingevoerd, dat ze eigenlijk een week geleden al hebben aangekondigd. Vandaag is de iOS-app aan de beurt, om te worden voorzien van het nieuwe logo. “Meer flair in het Netflix-icoon” beloven de makers. Mooi? Nou, daar is niet iedereen op Twitter het over eens. Eerst veranderde Instagram het icoontje en nu Netflix óók! “Kan iedereen nu eens gewoon van zijn logo afblijven?” aldus een klager. “Wat was er mis met het oude.” Mensen houden niet altijd van verandering.
No doubt testing shows marginal gains in at-a-glance recall & cognitive loading but can't say I like it #netflix pic.twitter.com/Qigf0k7oCg
— Karl (@karlbray) June 28, 2016
Oude logo blijft
Voor mensen die geschokt hebben gereageerd op het nieuwe icoontje is er gelukkig goed nieuws. Het oude logo in flat design blijft. De N komt erbij, als herkenningsteken op de apps en sociale media-accounts van Netflix. Op Twitter en Facebook was de N al een paar dagen te zien.
De gevouwen N zou zomaar afkomstig kunnen zijn uit het Material Design-team van Google. Gek genoeg kondigde de videodienst het niet officieel aan, zodat we niet weten wat de beweegredenen achter dit extra icoon zijn. In allerijl moesten ze vervolgens op Twitter gaan uitleggen dat het toch écht geen nieuw logo is.
Uitleg geven deden ze ook niet toen in 2014 het algemeen logo werd aangepast. Hieronder zie je links het oude logo (tot 2014) en daarnaast het nieuwe logo (vanaf 2014).
Wat vind jij van het nieuwe Netflix-icoon?
Het nieuwe N-icoon is bedoeld om ook in klein formaat nog steeds goed herkenbaar te zijn. Er zit aan de onderkant zelfs een boogje in de letter N, als verwijzing naar het eveneens boogvormige normale logo. Om de N wat meer body te geven, wekt Netflix de indruk dat het om een gevouwen strook papier gaat.
http://www.wedgies.com/question/5772cc8fec6e751800414f87
Wij zijn benieuwd: wat vind jij ervan? Leuke vernieuwing of niet? Voor het geval je nog benieuwd bent of de app-update van vanavond nog meer te bieden heeft: eigenlijk niet. Er zijn wat fouten opgelost en de stabiliteit is verbeterd, zoals wel vaker bij dergelijke apps die vaak een update krijgen. Iets anders om nog wel naar uit te kijken is het nieuws dat Netflix volgens geruchten later dit jaar offline kijken gaat toestaan, zodat je niet continu verbonden hoeft te zijn om je favoriete series uit te kijken.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Deze apps laten zien hoe je elke video kan afspelen op je CarPlay-scherm (maar Apple wil het niet) (22-04)
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
- AI gebruiken met de iPhone 3GS? Met deze app lukt het (11-04)
- WhatsApp verbetert oproepen op drie manieren: dit is nieuw (10-04)
- Eindelijk: 'Meta werkt aan Instagram-app voor iPad' (09-04)
De associatie met een rode loper is evident, toch?
@Gabor: Vind je? Ik haal het er niet uit (of eentje waar je over struikelt dan toch …)
Eens! En ik vind dit gewoon veel duidelijker.
Ik vindt het maar een somber logo geworden met dat zwart en donker rood. En het design van de N vindt ik persoonlijk ook niet echt geslaagd. Vondt de oude frisser en scherper overkomen.
Het doet mij juist denken aan het rode strikje voor hiv/aids.
Het allereerste logo was het beste, echt karakteristiek. Ik vond het iets hebben van oude filmtitels en de rode achtergrond herinnerde aan rode filmgordijnen. Echt zonde dat ze alleen voor een saai lettertype en nu alleen de letter N gaan. Flatdesign blijft kleurloos.
Dit.
Lijkt het lettertype (icon) van THE NEXT WEB wel /) TNW
Ik vind’t ‘m mooi.
een stom rood sliertje wat ook een haarstrikje kan zijn wat toevallig in een N is gevallen
Het bioscoop gevoel ontbreekt bij de nieuwe letter, wel strak design
Flatdesign (witte logo), zoals het nu is, past goed bij de iOS uitstraling. Ik moet altijd nog wennen aan nieuwe logo’s, dus eerste week is bij mij negatief en daarna kan ik er anders tegenaan kijken. Dus ik stem nog even niet.
WTF kunnen mensen zich druk maken om een nieuw logootje….?¿
Werkt de app…..mooi…..en doorrrrrrr
Punt
Red is the New Black zeg maar…
Icoontje maakt mij echt niets uit. Ze mogen app op de ATV4 eens gaan aanpakken. Wat een draak is dat zeg.
Netflix op de ATV3 of op IOS kijken is zoveel fijner.
YES! THANK YOU!
Wat kunnen mensen tegenwoordig vallen over logo-kwesties zeg. Meestal zijn dit soort redesigns/opfrissers/andere toepassingen door ervaren designers gedaan die echt wel weten wat ze doen. Kunnen AUB jan, piet en freek van op de hoek eens stoppen met klagen?!
Maargoed… Dit is wat iCulture is geworden… Een soort van powned voor iHaters en iLovers…
Somber, valt niet op. Dus niet functioneel.
Als het icoontje nu gelijk was aan de N van het netflix logo (of visa-versa) was het prima, maar een icoontje dat zo afwijkt in stijl van je volledige logo zie je zelden (en voelt vrij amateuristisch)
Als ik dit logo zie dan moet ik gelijk aan Novell denken.
Dat is meestal een rode N met een zwarte achtergrond en een (r) trademark, hopelijk krijgen ze geen rechtszaak aan hun broek.
Voor de rest, het gaat toch om de app zelf.