De NS en reizigersorganisatie Rover zijn bezig met een app, waarmee mensen zelf de drukte in de trein kunnen doorgeven. Ook komt er een feedbackknop in de bestaande NS Reisplanner Xtra-app, waarmee reizigers zelf tijdens of na hun reis kunnen aangeven of het druk was. De Reisplanner-app bevat overigens al een druktemeter, maar het is niet mogelijk om daarmee als reiziger te klagen over drukte. Het gevolg is dat mensen naar Twitter gaan om te klagen. Door rechtstreekse feedback te verzamelen hoopt NS nauwkeuriger te kunnen bijhouden wanneer het druk is.
Een woordvoerder van NS:
Nu klagen veel mensen op Twitter. Hiermee is het voor ons alleen lastig te achterhalen op welk tijdstip en in welke trein de drukte precies plaatsvond. Via deze knop kunnen we gedetailleerd bijhouden wat er loos is.
Op het eerste gezicht zou NS zo’n knop helemaal niet nodig hebben: alle reizigers moeten sinds kort verplicht in- en uitchecken met een ov-chipkaart, waardoor de NS zelf al een indruk moet hebben van de drukte. Maar door het inchecken weten ze nog niet in welke trein je stapt. De OV-chipdata levert volgens NS wel nuttige data op om betere voorspellingen te maken. De afgelopen jaren zaten ze er vaak naast met de prognoses. Bij de nieuwe druktemeldapp gaat Rover bijhouden welke treinen te druk zijn.
Er komen nog meer maatregelen om overvolle treinen te voorkomen. De NS zorgt voor langere langere treinen in de ochtend- en avondspits, vooral op de drukste trajecten rondom Amsterdam en Schiphol en de Flevolijn. Het levert zesduizend extra zitplaatsen op in ochtend- en avondspits. Ook worden nieuwe technieken gebruikt om de rails met laser te behandelen, om het spoor schoon te houden. Gladde sporen door vallende blaadjes moeten daardoor minder vaak voorkomen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 1 reacties