Nike gaat een versie van de Nike+ app uitbrengen, waarmee je informatie krijgt over de nieuwste sportkleding. De app wordt vergelijkbaar met de Apple’s Apple Store-app en is dus niet zozeer bedoeld om je sportprestaties te meten. Wel zal er een koppeling zijn met de al bestaande apps Nike+ Running (link) en Nike+ Training Club (link). De nieuwe app werd gepresenteerd op de Nike Innovation Summit in New York en zal in juni verschijnen.
Nike+ voor persoonlijke shopervaring
Voorheen hanteerde Nike de toevoeging ‘+’ voor allerlei sport- en activiteitenmetingen, bijvoorbeeld voor de Nike+ Fuelband. Maar volgens Nike staat het plusje nu voor ‘persoonlijk’. Dat betekent dus niet alleen meten van je hardlooprondjes en meedoen aan virtuele trainingen, maar ook het kopen van sneakers en andere spullen. Op het eerste tabblad van de app zie je een lijst met artikelen, bijvoorbeeld over nieuwe producten en trainingstips. Gaandeweg wordt deze lijst steeds persoonlijker.
Op het tabblad My Store kun je Nike-spullen kopen en bij Services vind je de weg naar de dichtstbijzijnde Nike-winkel. Eventueel kun je een 1-op-1 afspraak met een medewerker boeken, zodat de producten die je wilt aanschaffen al meteen voor je klaar liggen. In de app kun je ook inschrijven voor evenementen. Je kunt sneakers reserveren en aanbevelingen van producten zien. Van sport tot vrije tijd: deze app moet ervoor zorgen dat jouw kledingkast vol komt te liggen met Nike-spullen. De app maakt ook gebruik van Apple Wallet, zodat je niet in de wachtrij hoeft te staan in de Nike-winkels.
Nike’s concurrenten slaan hun slag
Tijdens het evenement in New York kondigde het sportmerk ook zelfstrikkende schoenen aan, schoenen met doorzichtige zolen (gevuld met lucht) en voetbalschoenen, gemaakt van een nieuw type materiaal waardoor er geen modder aan blijft plakken. Het is de afgelopen drie jaar wat stil geweest rond nieuwe sport- en fitnesstechnologie van Nike, maar waarschijnlijk voelen ze de hete adem van de concurrenten opeens weer in de nek en beseffen ze dat het tijd wordt om op te schieten. Under Armour, Asics en Adidas hebben recent allerlei sportapps overgenomen en zijn druk bezig om hun digitale portfolio uit te breiden.
Asics haalde Runkeeper binnen, Adidas haalde Runtastic in huis en Under Armour sloeg z’n slag door MyFitnessPal, Endomondo en MapMyFitness binnen te harken. Nike liep ooit voorop met de Nike+ iPod schoensensor en de Nike+ Fuelband, maar besloot een jaar of twee geleden om met veel activiteiten te stoppen. Net op dat moment groeiden de geruchten dat Apple bezig zou zijn met een horloge met ingebouwde sensoren.
Volgens Nike-topman Mark Parker is de nieuwe Nike+ app meer gericht op persoonlijke service en aanbevelingen. “Atleten willen meer dan een dashboard en data – ze willen een persoonlijke relatie”, vertelde hij aan de aanwezige jouranlisten.
Lees ook: Bijna alle bekende sportapps zijn nu in handen van kledingmerken – waarom eigenlijk?
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Facebook Messenger werkt nu eindelijk met Siri en krijgt voicemailfunctie (21-11)
- Shazam heeft nu 100 miljard keer muzieknummers herkend: hoeveel Shazams heb jij? (20-11)
- Huidige eigenaar wil van Flitsmeister-app af (15-11)
- Google nu met Gemini-app voor iPhone: download hem hier (14-11)
- Final Cut Pro voor Mac krijgt reeks nieuwe AI-functies met nieuwste update (14-11)
Reacties: 0 reacties