Nokia en RIM reageren op Apple’s antenneverhaal
Apple legde gisteren tijdens een persbijeenkomst uit dat alle smartphones last hebben van een antenneprobleem, als je ze op een bepaalde manier vasthoudt. Apple gaf dus toe dat er een probleem was, maar benadrukte dat andere smartphones exact hetzelfde probleem hebben. Op een aparte webpagina bij Apple kun je er meer over lezen. Drie merken werden daarbij expliciet genoemd: RIM, HTC en Samsung. Het leverde verontwaardigde reacties op bij Nokia en RIM (BlackBerry). RIM is van mening dat mensen met een BlackBerry geen hoesje nodig hebben en Nokia beweert dat functionaliteit altijd voorrang heeft op design.
Nokia benadrukt eigen kwaliteiten
Nokia gaf wel toe dat er signaalverlies kan optreden als je een telefoon op een bepaalde manier vastpakt. Ze benadrukken in het officiële statement de kennis die ze hebben opgebouwd met de honderden toestellen die ze op de markt hebben gebracht:
Antenna design is a complex subject and has been a core competence at Nokia for decades, across hundreds of phone models.
Nokia heeft ook gekeken naar hoe mensen hun telefoon vasthouden:
Nokia has invested thousands of man hours in studying human behavior, including how people hold their phones for calls, music playing, web browsing and so on. As you would expect from a company focused on connecting people, we prioritize antenna performance over physical design if they are ever in conflict.
Nokia geeft toe dat er een probleem is, maar dat ze er in het design rekening mee houden:
In general, antenna performance of a mobile device/phone may be affected with a tight grip, depending on how the device is held. That’s why Nokia designs our phones to ensure acceptable performance in all real life cases, for example when the phone is held in either hand. Nokia has invested thousands of man hours in studying how people hold their phones and allows for this in designs, for example by having antennas both at the top and bottom of the phone and by careful selection of materials and their use in the mechanical design.
RIM boos over betrekken van andere fabrikanten
RIM-topmannen Mike Lazaridis en Jim Balsillie reageerden persoonlijk op Apple’s aantijgingen in een officiële reactie. Terwijl Nokia op de vlakte blijft en de eigen kwaliteiten benadrukt, hakt RIM harder in op de claims van Apple: ze zouden onwaar zijn en het publiek een rad voor ogen draaien:
Apple’s attempt to draw RIM into Apple’s self-made debacle is unacceptable. Apple’s claims about RIM products appear to be deliberate attempts to distort the public’s understanding of an antenna design issue and to deflect attention from Apple’s difficult situation.
RIM ziet zichzelf als wereldwijd leider in antennedesign. In de 20 jaar dat ze actief zijn met de Blackberry zijn ze erin geslaagd te voorkomen dat het design van een telefoon leidt tot slechtere ontvangst. Ze voelen zich onterecht meegesleurd in een probleem, dat alleen Apple zich kan verwijten.
One thing is for certain, RIM’s customers don’t need to use a case for their BlackBerry smartphone to maintain proper connectivity. Apple clearly made certain design decisions and it should take responsibility for these decisions rather than trying to draw RIM and others into a situation that relates specifically to Apple.
HTC en Samsung, twee bedrijven die ook in de claims van Apple werden genoemd, reageerden nog niet officieel op de beschuldigingen dat ook hun toestellen last hebben van signaalverlies. Maar directeur HTC Benelux Mark Moons reageerde wel op Twitter: hij is van mening dat Jobs zijn eigen designfout probeert goed te praten door naar soortgelijke problemen bij concurrenten te verwijzen. Volgens Moons is Jobs de industrie aan het zwartmaken.
Wat opvalt aan Apple’s metingen is dat van de concurrentie alleen oudere toestellen uit 2009 worden genoemd. Ook probeert Apple bewijs te leveren aan de hand van streepjes, waarvan Apple eerder aangaf dat de weergave daarvan niet gestandaardiseerd is en afhankelijk is van het gekozen algoritme. Apple had beter het signaalverlies in dB’s kunnen meten.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 131 reacties