Novell gaat maandag MonoTouch lanceren, een ontwikkelomgeving waarmee je iPhone-applicaties kunt maken op basis van .Net en C#. Je hebt daardoor geen Objective-C meer nodig.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 17 reacties
Borg Queen X
die screenshot is van unity 3d? ik denk geen iphone versie dan….
M1ch3l
Nou als je programma vervolgens ook 2000 keer verkoopt.. Is toch bijna twee miljoen.
Gijs
Er is ook een volwaardige Personal Edition beschikbaar voor 399 USD. Dus dat scheelt wel, zeker bij de huidige koers.
Overigens dacht ik dat het Mono project open source is, in de zin van licentie-vrij. Vraag me dus af wat de licentie precies brengt. Zal het later een keer lezen, maar misschien weet hier iemand meer ?
Nee, je hebt nog steeds een Mac nodig en Xcode en een Apple Dev ID.
Maar veel taken beloven je door het Mono-platform uit handen te worden genomen (waaronder gc), waardoor je apps sneller kunt ontwikkelen – als Windowsprogrammeur zijnde…
BloodDragon
Beetje jammer dat het zo duur is. Objective-C vind ik niks, in C# kan ik veel gemakkelijker mijn weg vinden en zou graag ontwikkelen voor de iPhone, maar om nou meer dan 1000 dollar (of zelfs al meer dan 100 euro) te betalen, terwijl ik eigenlijk alleen maar wat dingen zou willen uitproberen… euh nee…
Jerie
Origineel geplaatst door BloodDragon Beetje jammer dat het zo duur is. Objective-C vind ik niks, in C# kan ik veel gemakkelijker mijn weg vinden en zou graag ontwikkelen voor de iPhone, maar om nou meer dan 1000 dollar (of zelfs al meer dan 100 euro) te betalen, terwijl ik eigenlijk alleen maar wat dingen zou willen uitproberen… euh nee…
400 dollar. Op de homepage staat: “A free evaluation copy will be made available later this week.”
Menace
Origineel geplaatst door Peter Kassenaar Origineel geplaatst door KetsKan je hiermee iphone apps maken op windows ?Nee, je hebt nog steeds een Mac nodig en Xcode en een Apple Dev ID. Maar veel taken beloven je door het Mono-platform uit handen te worden genomen (waaronder gc), waardoor je apps sneller kunt ontwikkelen — als Windowsprogrammeur zijnde…
Ja, *Mono*is wel beschikbaar voor Windows, Mac en Linux, maar MonoTouch is toch echt alleen geschikt voor de Mac. Het wordt op de homepage duidelijk uitgelegd: http://monotouch.net/.
Later deze week komt er een gratis trialversie beschikbaar. Dus dan hoef je geen $399,- te dokken om te kunnen proberen.
dit screenshot is van de “gewone” unity. (Van iets van 2 jaar geleden zo te zien 🙂 ) Unity iPhone zou een scene zoals je daar ziet ook aankunnen, mits je zuinig genoeg bent met het detail in de mannetjes die op de straat lopen.
Groet,
Lucas Meijer @Unity
Jeroen Nijhuis
Ik moet zeggen dat het heerlijk werkt, bij ons op kantoor hebben we een professional licentie van 1000 dollar. Het werkt gemakkelijk en met de uitbreiding van mono kan je nog veel meer dingen makkelijker realiseren dan alleen met de devkit van apple!
Obj-C is een heerlijke programmeertaal. Het is maar net wat je gewend bent. Ikzelf vind C# weer om te janken…
Jeroen Nijhuis
Ik bedoelde ook niet dat de C# syntax beter is, maar de extra´s die het mono.net framework je bieden is een aangename uitbreiding – denk hierbij aan goede support voor webservices/garbage collecting/xml handling..
Origineel geplaatst door Erik Origineel geplaatst door GijsOverigens dacht ik dat het Mono project open source is, in de zin van licentie-vrij.Misschien geldt dat alleen voor Mono, niet voor de Mono IDE’s
Vrijwel alles van Mono is open source, uitzonderingen zijn dingen die in dezelfde categoriën vallen als Monotouch – richt op commerciële ontwikkelaars, en bevat Apple gelicenceerde code.
Hun IDE is volledig open source, zelfs de MonoTouch plugin. Maar het SDK niet.
Stephan
Ik heb vandaag de evaluatie versie gedownload en dat werkt echt als een zonnetje…. Net alsof ik met mijn Mac een soort van visual Studio heb, waarmee ik iphone programma’s kan maken….
Misschien moet ik dit dan toch maar aanschaffen…. Volgens mij kan je trouwens ook de test versie gebruiken om het programma te maken en vervolgens iemand die de echte versie heeft het laten compileren.
Dan hoef je het met een groepje maar een keer te kopen…..
die screenshot is van unity 3d? ik denk geen iphone versie dan….
Nou als je programma vervolgens ook 2000 keer verkoopt.. Is toch bijna twee miljoen.
Er is ook een volwaardige Personal Edition beschikbaar voor 399 USD. Dus dat scheelt wel, zeker bij de huidige koers.
Overigens dacht ik dat het Mono project open source is, in de zin van licentie-vrij. Vraag me dus af wat de licentie precies brengt. Zal het later een keer lezen, maar misschien weet hier iemand meer ?
Kan je hiermee iphone apps maken op windows ?
Misschien geldt dat alleen voor Mono, niet voor de Mono IDE’s
Nee, je hebt nog steeds een Mac nodig en Xcode en een Apple Dev ID.
Maar veel taken beloven je door het Mono-platform uit handen te worden genomen (waaronder gc), waardoor je apps sneller kunt ontwikkelen – als Windowsprogrammeur zijnde…
Beetje jammer dat het zo duur is. Objective-C vind ik niks, in C# kan ik veel gemakkelijker mijn weg vinden en zou graag ontwikkelen voor de iPhone, maar om nou meer dan 1000 dollar (of zelfs al meer dan 100 euro) te betalen, terwijl ik eigenlijk alleen maar wat dingen zou willen uitproberen… euh nee…
400 dollar. Op de homepage staat: “A free evaluation copy will be made available later this week.”
Ja, *Mono*is wel beschikbaar voor Windows, Mac en Linux, maar MonoTouch is toch echt alleen geschikt voor de Mac. Het wordt op de homepage duidelijk uitgelegd: http://monotouch.net/.
Later deze week komt er een gratis trialversie beschikbaar. Dus dan hoef je geen $399,- te dokken om te kunnen proberen.
dit screenshot is van de “gewone” unity. (Van iets van 2 jaar geleden zo te zien 🙂 ) Unity iPhone zou een scene zoals je daar ziet ook aankunnen, mits je zuinig genoeg bent met het detail in de mannetjes die op de straat lopen.
Groet,
Lucas Meijer @Unity
Ik moet zeggen dat het heerlijk werkt, bij ons op kantoor hebben we een professional licentie van 1000 dollar. Het werkt gemakkelijk en met de uitbreiding van mono kan je nog veel meer dingen makkelijker realiseren dan alleen met de devkit van apple!
Update: MonoTouch is voorlopig alleen beschikbaar voor de Mac, niet voor Windows en Linux.
Obj-C > C#
Obj-C is een heerlijke programmeertaal. Het is maar net wat je gewend bent. Ikzelf vind C# weer om te janken…
Ik bedoelde ook niet dat de C# syntax beter is, maar de extra´s die het mono.net framework je bieden is een aangename uitbreiding – denk hierbij aan goede support voor webservices/garbage collecting/xml handling..
Vrijwel alles van Mono is open source, uitzonderingen zijn dingen die in dezelfde categoriën vallen als Monotouch – richt op commerciële ontwikkelaars, en bevat Apple gelicenceerde code.
Hun IDE is volledig open source, zelfs de MonoTouch plugin. Maar het SDK niet.
Ik heb vandaag de evaluatie versie gedownload en dat werkt echt als een zonnetje…. Net alsof ik met mijn Mac een soort van visual Studio heb, waarmee ik iphone programma’s kan maken….
Misschien moet ik dit dan toch maar aanschaffen…. Volgens mij kan je trouwens ook de test versie gebruiken om het programma te maken en vervolgens iemand die de echte versie heeft het laten compileren.
Dan hoef je het met een groepje maar een keer te kopen…..