Update 11 april 2024: Inmiddels heeft de NPO twee updates voor de Apple TV-versie uitgebracht, zoals destijds in januari aan ons beloofd werd. Dankzij de updates zijn eindelijk de zoekfunctie, inloggen met je account, NPO Plus-content en live kijken weer mogelijk. Later wordt nog de mogelijkheid toegevoegd om programma’s te kunnen volgen vanaf de Apple TV.
Update 17 januari 2024: De NPO heeft ons antwoorden gegeven op onze vervolgvragen naar aanleiding van hun eerste reactie. Ook zijn er nu instructies over hoe de compensatie voor het ontbreken van NPO Plus in zijn werk gaat. Zie daarvoor de aanvullingen bij de reactie van de NPO.
Afgelopen november bracht de NPO met veel bombarie de vernieuwde NPO Start-app uit. De vernieuwde app zou alle problemen van de vorige versies oplossen en introduceert tegelijkertijd een geheel nieuw design. Maar na de release van de nieuwe versie bleken de problemen misschien wel groter dan voorheen. Vooral onder Apple-gebruikers werd er al direct heel veel geklaagd, waarbij met name twee problemen naar voren kwamen: het ontbreken van Chromecast-support in de iPhone- en iPad-versie en de onwerkbare Apple TV-variant. Dat eerste probleem werd relatief snel opgelost, maar het Apple TV-probleem? Dat is na anderhalve maand nog steeds niet gefixt. Hoe kan dit zo lang duren?
Problemen NPO op Apple TV
Het probleem met de NPO-app op de Apple TV is heel simpel: doordat het hoofdmenu ontbreekt, zijn veel standaardfuncties simpelweg niet beschikbaar. Er is geen zoekfunctie, je kan niet naar de live zenders of de tv-gids en het is niet mogelijk om in te loggen met je account. Vooral dat laatste stuit veel betalende gebruikers tegen de borst. Als je betaalt voor NPO Plus, kun je via de Apple TV niet meer profiteren van de functies waar je voor betaalt. Terwijl dat met de vorige versie van de NPO-app wel kon. Het enige wat je nu met de app kan doen, is de voorgeschotelde content afspelen. Maar dan moet datgene wat je wil kijken maar net als suggestie aangeboden worden.

Daar komt ook nog eens bij dat sinds de vernieuwing van de NPO-app, de app op sommige smart-tv’s niet meer beschikbaar is. Bepaalde tv-modellen van bijvoorbeeld Philips en Sony die standaard een NPO-app meegeleverd hadden, zijn niet meer beschikbaar. Je bent daardoor aangewezen op andere mediaspelers zoals de Apple TV en Chromecast.
Maar aangezien de Apple TV-versie nagenoeg onbruikbaar geworden is, zit er niets anders op dat gebruik te maken van AirPlay of om te casten vanaf de iPhone- of iPad-versie. En dat is verre van ideaal.
Wat ik me vooral afgevraagd hebt de afgelopen anderhalve maand: heeft iemand dit überhaupt getest? Hoe kan je in deze staat een app uitbrengen? Na het opstarten zie je toch direct dat zoiets fundamenteels als een hoofdmenu compleet ontbreekt?
1-ster beoordelingen niet meer bij te houden
Sinds de vernieuwde NPO-app wordt de App Store overspoeld door 1-sterbeoordelingen. Elke dag komen er weer tientallen 1-sterreviews bij. Inmiddels heeft de app een gemiddelde beoordeling van 1,2 sterren (op een schaal van 5), van in totaal ruim vierduizend beoordelingen. Dat is alweer een halve ster minder dan de toch al slechte 1,7 sterren die de app voorheen scoorde.
Gebruikers klagen (terecht) over de slechte kwaliteit van de app en ontbrekende basisfuncties. Maar het meest trieste is in mijn ogen dat de Apple TV-app op dit moment al anderhalve maand in deze staat verkeert. Dat er bij zo’n grote vernieuwing wat bugs en problemen opduiken na het vrijgeven van de app is te begrijpen, maar dat zo’n fundamenteel probleem voor een tv-app als de NPO Start-app al anderhalve maand aanwezig is, is iets om je ronduit voor te schamen. Maar wat zegt de NPO daar zelf over?

Reactie NPO
Wij hebben op 23 november (toen de vernieuwde Apple TV-versie verscheen) de NPO al op de hoogte gebracht van het feit dat het hoofdmenu ontbreekt en de app daardoor onwerkbaar is. We hebben nu opnieuw navraag gedaan of ze op de hoogte zijn van dit probleem en of er aan een oplossing gewerkt wordt. Ook hebben we gevraagd waarom de oplossing zo lang duurt.
Naar aanleiding van vragen over het ontbreken van de zoekfunctie, live kijken en de gids en het inloggen in NPO Plus doordat het gehele hoofdmenu afwezig is, kregen wij het volgende antwoord:
Op dit moment is NPO Plus nog niet beschikbaar voor gebruikers van AppleTV. Er wordt hard gewerkt om NPO Plus de komende maanden ook beschikbaar te maken binnen de AppleTV app van NPO.
Gebruikers met een NPO Plus abonnement kunnen hiervan wel gebruik maken via andere devices zoals tablet, smartphone, laptop, de Samsung en LG SmartTV app of de settopbox app bij KPN of VodafoneZiggo. Met behulp van een tablet, smartphone of laptop kunnen gebruikers ook streamen naar de AppleTV door gebruik te maken van AirPlay of naar hun SmartTV via chromecast.
Natuurlijk begrijpen we heel goed dat NPO Plus voor de gebruikers van de app op AppleTV ook beschikbaar moet zijn. Daarom gaan we die abonnees, waarbij NPO Plus gebruik via de AppleTV de enige mogelijkheid is, compenseren door de kosten voor het Plus-abonnement niet in rekening te brengen.
-Woordvoerder NPO
Update 17 januari: pas in maart op z’n vroegst verbetering
Naar aanleiding van de eerste reactie en het onvolledige antwoord van de NPO, hadden wij nog enkele vervolgvragen gestuurd. Zo was het onduidelijk hoe het kon dat er in de App Store wel geadverteerd wordt met een zoekfunctie, live kijken en NPO Plus in de App Store op de Apple TV, terwijl deze functies in z’n geheel ontbreken.
Het ontbreken van functionaliteiten in de Apple TV-versie van de NPO-app (waaronder NPO Plus) blijkt een bewuste keuze te zijn. De woordvoerder zegt daarover het volgende:
De afgelopen tijd is er hard gewerkt aan een nieuw NPO Start dat past bij de behoeftes van nu en de toekomst. Daarvoor hebben we de nodige veranderingen moeten doorvoeren, zowel in de organisatie als de techniek, om een compleet nieuw en toekomstbestendig platform te bouwen dat op alle devices te gebruiken is. Het uitrollen van nieuwe functionaliteiten doen we stap voor stap om er zeker van te zijn dat elke nieuwe functie ook een stabiele basis heeft. Het bouwen en uitrollen van een geheel nieuw platform is complex. Dat vereist zorgvuldigheid en tijd om de gewenste kwaliteit te kunnen bieden.
En hoe zit het dan met het ontbreken van basisfunctionaliteiten zoals de zoekfunctie en live kijken? Ook dat heeft te maken met het stap voor stap uitbreiden van een stabiele basis, zo zegt de woordvoerder. Uiteindelijk is het streven om vanaf maart of april het hoofdmenu toe te voegen aan de Apple TV-versie van de NPO-app, waardoor ook de mogelijkheid komt in te loggen met je account, te zoeken en live te kijken.
Zoals eerder toegelicht rollen we nieuwe functionaliteiten stap voor stap uit om er zeker van te zijn dat elke nieuwe functie ook een stabiele basis heeft. Het bouwen en uitrollen van een geheel nieuw platform is complex. Dat vereist zorgvuldigheid en tijd om de gewenste kwaliteit te kunnen bieden. We streven ernaar gebruikers de mogelijkheid te bieden om vanaf maart/april in te loggen op AppleTV en daarmee gebruik te maken van NPO Plus. Vanaf dat moment kunnen we ook het hoofdmenu met de zoekfunctie aanbieden.
Wil je graag compensatie ontvangen voor het ontbreken van NPO Plus op de Apple TV? Je kunt vanaf 1 december tot wanneer het weer mogelijk is om in te loggen op de Apple TV abonnementsgeld van NPO Plus gecompenseerd krijgen. Je hoeft de komende tijd dan geen abonnementsgeld te betalen. Om dit met terugwerkende kracht vanaf 1 december te doen, wordt de compensatie met één maand verlengd vanaf het moment dat het op de Apple TV weer mogelijk is om via NPO Plus te kijken:
Gebruikers die geen NPO Plus kunnen kijken via Apple TV mogen zich melden via het contactformulier van de NPO Service Pagina. Zij ontvangen compensatie vanaf 1 december en totdat het weer mogelijk is om NPO Plus via AppleTV te bekijken. Deze gebruikers hoeven voor deze periode geen abonnementsgelden voor NPO Plus te betalen.
Neem voor het ontvangen van compensatie deze stappen:
1. Ga naar de servicepagina van de NPO.
2. Scroll naar beneden voor het contactformulier
3. Kies voor Account en abonnement en vervolgens voor AppleTV
4. Vul bij het onderwerp Compensatie AppleTV in
5. Vul bij de vraag in welk probleem je ervaart met Apple TV.
6. Verstuur het contactformulier.
Uitrol nieuwe NPO-app mislukt
Voordat de vernieuwde NPO-app live ging eind november, liet de NPO al weten dat bepaalde functies nog niet in de eerste vernieuwde versie zouden zitten. De favorietenfunctie ontbreekt en ook ‘Kijk later is niet beschikbaar. In een interview met Tweakers gaven twee ontwikkelaars aan dat het een bewuste keuze geweest is live te gaan met een versie die minder functies heeft dan de app die gebruikers gewend waren. Er is vooral gefocust op het verbeteren van de technische kant van de app, zoals haperingen en vastlopers.

Hoewel ik blij ben dat de app er aan de technische kant flink op vooruit gegaan is, vind ik het een onbegrijpelijke beslissing om dergelijke functies zoals de favorieten in een eerste nieuwe versie achterwege te laten. Gebruikers zijn al jaren gewend om functies als favorieten en Kijk later te gebruiken, dus elke bestaande functie die je niet terugbrengt in een nieuwe versie is al een achteruitgang. Negatieve reacties kun je daardoor van mijlenver aan zien komen. Je zet jezelf daarmee meteen op een 10-0 achterstand. Dat geldt ook voor het ontbreken van Chromecast-ondersteuning, al is dat gelukkig relatief snel opgelost.
Het is dat we bij iCulture de iCulture Awards niet meer uitreiken, anders had ik wel geweten wie er vandoor ging met de AfknAPPer…
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- AI gebruiken met de iPhone 3GS? Met deze app lukt het (11-04)
- WhatsApp verbetert oproepen op drie manieren: dit is nieuw (10-04)
- Eindelijk: 'Meta werkt aan Instagram-app voor iPad' (09-04)
- Apple brengt nieuwe Mac- en Vision Pro-app uit: dit kun je met de Immersive Video Utility (08-04)
- WhatsApp krijgt extra beveiligde chats: zo krijg je meer privacy (07-04)
Ik baal hier ook ontzettend van. Had net mijn TV abbo opgezegd omdat ik alleen publieke omroep af en toe keek. Maar bedankt voor dit artikel, dat herinnert me eraan dat ik npo plus abbo moet opzeggen.
Gewoon gebruik maken van NLZiet.
Ik ben eigenaar van een internetvergelijker en krijg ontzettend veel klachten van mensen waarbij de NPO-app niet meer (goed) werkt. Ik gebruik zelf ook Apple TV en baal dat de app half af is. Ik heb dan ook direct mijn NPO plus abonnement opgezegd, want ik kan niet meer inloggen, bladeren of zoeken. Als mensen massaal opzeggen gebeurt er misschien iets.
Dat denk ik niet. Het zijn allemaal anbtenaren daar dus kwaliteit is niet relevant, ze worden toch wel betaald en nooit ontslagen. Enige oplossing is om NPO op te heffen.
Opzeggen had ik ook gedaan enkel is er meer fout gegaan en schrijft npo het gewoon weer af. Ik heb ook al verschillende keren een mail gestuurd over zaken die niet goed gaan, maar npo is blijkbaar niet in staat om te antwoorden. Voor mij een waardeloze directie daar. Je kunt je klanten toch informeren over de gang van zaken, maar dat is blijkbaar vreemd.
Vr gr Cor Ruijters
Ik gebruik NLZIET en heb daar gelukkig geen last van.
Heel irritant, heb zelf geen npo plus maar gewoon het live kijken en zoeken is ook al een groot gemis!
Wat goed dat deze ellende hier uitgelicht wordt… En wat een amateurisme weer bij ‘onze’ NPO. Iets met: “nooit je oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt…“?
Zeker de grootste app flop van 2023. Ik snap niet dat als je toch gefaseerd uitrolt (Apple TV app update kwam later dan iOS), je niet langer wacht tot de Apple TV app goed genoeg is..
Jammer dit dit nog steeds niet werkt. Apple TvOS is blijkbaar niet zo’n belangrijk platform.
Op het Tizen platform van Samsung tv’s is het precies zo een drama.
Helaas is dit blijkbaar de normale gang van zaken in het team van de npo app en worden er wel vaker onbegrijpelijke beslissingen genomen die de kwaliteit van het eind product ondermijnen. En uiteraard volgt dan de standaard opmerking: ‘we werken er hard aan’. Als je het mij vraagt moeten er op management niveau eens een paar mensen vervangen worden door mensen met ervaring in app development.
Ik gebruik vanuit België NlZiet en Videoland als ik Nederlandse zenders wil kijken en heb nergens last van Behalve dat de app van Videoland niet toegankelijk is met de schermlezer voiceover dan. Daar moet ik dus gebruik maken van de website, maar de app van NlZiet werkt wel heel goed.
Streamen vanaf iPhone via Apple TV naar tv werkt ook niet. Dus complete WANPRESTATIE
Wat een ongelooflijk knullige roll-out van NPO. Ik ben voorlopig ook maar overgestapt op NLziet maar kijk eigenlijk alleen naar de programma’s van NPO. Wat me vooral stoort is het ontbreken van iedere vorm van communicatie vanuit NPO. Op de website is niks te vinden van bekende problemen en er is ook geen enkele planning.
Ik heb tot tot nu toe geduld gehad in de verwachting dat het met een paar weken wel opgelost zou worden maar uit de reactie van NPO krijg ik het idee dat we de komende maanden weinig verbetering kunnen verwachten. Het lijkt me toch niet zo ingewikkeld om wat basis functionaliteit terug te brengen in de apple TV app. Als het op de iphone werkt moet het met kleine moeite toch naar de apple tv app te brengen zijn lijkt me.
Waar kan ik me melden om het abonnementsgeld van NPO plus terug te krijgen?
Je hebt hiervoor een automatische incasso bij je bank. Bij mij is dat ing en via de app heb ik de maand dec en jan laten terug storten, dat is gelukt.langer terug lukt niet meer.
Bedankt voor de tip. Op mijn klachten mail kwam 0,0 reactie. En die compensatie? Ze hebben gisteren nog geïncasseerd. Nu nog mijn belasting geld terug vragen 😜
Ik betaal npo plus via mijn credit card. Ik was van plan om mijn abonnementsgeld terug te vragen maar nu zie ik dat er geen geld afgeschreven is in nov. en dec. Dat valt me dan weer mee van NPO. Als ze dit nu eens duidelijker gecommuniceerd hadden.
Je kunt gewoon de betalingen aan de npo storneren tot 8 weken na de betaaldatum
Nou is helaas niet alleen bij apple hoor….heb naast apple ,verschillende apparaten van bijvsamsung, lg die het volgens jullie zonder problemen zouden moeten zijn…..
maar blijkbaar is t voor de NPO teveel gevraagd om je favorieten terug te krijgen, en überhaupt verder gaan waar je gebleven was…dus nee niet alleen apple..blijkbaar werkt het alleen goed met nlziet..
Ik baal er ontzettend van dat de NPO app het niet doet. Voor oud en nieuw kijk ik altijd top 2000. Die zat via de Apple TV in die app en als je die koos kreeg je de tekst dat je een abonnement nodig had daarvoor en inloggen was onmogelijk.
Zelf heb ik het duurdere NL Ziet genomen, maar daar was het elke keer weer zoeken hoe je de top 2000 startte. Eenmaal gevonden werkte het wel, maar was het de keer daarna weer een issue om opnieuw te starten.
Ik mis de NPO app zo erg. Het is handige app om te kijken naar de publieke omroep en vind het ook leuk om daar naar de radiozenders te kijken.
Normaal beoordeel ik (vrijwel) nooit apps, maar hier heb ik zelf ook een uitzondering voor gemaakt en deze 0 sterren gegeven.
Het meest vreemde vind ik dat ze op de Apple TV niet de oude app hebben laten staan, totdat de nieuwe app werkte. Dat is toch de meest logische stap? Teruggaan naar de vorige versie?
Hoe waardeloos het ook is (en dat is het ook echt) er is nog een grote partij die het nóg slechter doet:
KPN, zero points…
want die hebben helemaal geen TV app voor de AppleTV.
Dat hebben ze dus wel welke apple tv heb je?
Kun je een linkje naar de Apple TV app plaatsen van KPN? Ik heb de nieuwste variant Apple TV, maar in de Appstore zie ik geen KPN TV app. Volgens mij bestaat die ook niet.
Voor zover ik weet heeft kpn inderdaad geen app voor de Apple TV. Daarnaast loopt de kpn app voor mijn LG g3 tv om de haverklap vast. Om deze redenen ga ik mijn kpn abonnement ook opzeggen. Heeft iemand ervaring met de Apple TV app van odido en delta?
Ik heb Odido (voorheen T-mobile). De Apple TV kan hetzelfde als de TV box. Navigatie kan beter, maar het werkt altijd goed.
AppleTV 4K, 3 stuks, nieuwste en een na nieuwste.
KPN heeft GEEN interactieve TV app voor deze en andere AppleTVs. Wel voor iPad en iPhone. Dat is stom, want alleen de UI moet geoptimaliseerd worden voor AppleTV. Het grootste gedeelte hebben ze dus al gemaakt.
Vanmiddag toevallig de NPO app helemaal verwijderd van mijn Apple TV nadat ik op zoek was geweest naar de zoekfunctie en die maar niet kon vinden. Wel eerst nog even de app beoordeeld met 1 ★, want ik heb nog nooit zo’n waardeloze app meegemaakt.
Npo laat de plus abonnees gewoon betalen, iedere maand weer een afschrijving, al 2 maanden hier geen gebruik omdat er van alles aan mankeert. Dit weekend 2 maanden via ing terug laten storneren wat gelukt is. Abonnement opgezegd nu tot er iets fatsoenlijks is.
De app makers moeten asap een andere baan zoeken want zo slecht heb ik nog nooit meegemaakt. Reactie van npo geven al aan hoe groot het probleem is en dat ze er niet mee om kunnen gaan.
Zo, ik heb de daad bij het woord gevoegd en NPO Plus opgezegd. Deze ergernis duurt me te lang.
Goed artikel, helemaal eens. Frustrerend en respectloos naar de Apple TV gebruikers. Je wordt niet goed geïnformeerd over doorlooptijd. Snap dat ze het een beetje gefaseerd implementeren maar dit duurt al veel en veel te lang.
Ik heb ook net mijn abonnement van npo opgezegd.
Heeft geen zin om te betalen voor iets wat niet werkt.
Ik heb de NPO op een aantal Chromebook/box/tablets. Als ik hem hier start zegt ie dat ie pas wil werken als ik hem update. Al mijn apps daten up, behalve… de NPO app.
De Android app is ook al jaren een bron van frustratie. Dan komt er eindelijk een totaal andere app….zit er inderdaad geen favorieten functie in, geen kijk later een geen tv gids! In de Google app store regent het ook klachten. En ze doen er ogenschijnlijk niks mee.
Als je dan ook nog weet wat voor rare beslissingen ze nemen op programma gebied, dan kun je toch alleen maar constateren dat de NPO een heel vreemd en arrogant bedrijf is wat echt schijt heeft aan de consument.
Op mijn Samsung TV is de NPO-app geheel verdwenen. Ook geen mogelijkheid om de nieuwe versie weer toe te voegen.
Heb een Apple TV geprobeerd. En daarna een Google Chrome. Deze bevalt veel beter is mooi verstopt achter de tv hoeft nergens te staan werkt heel goed ziet er veel moderner uit dan de Apple qua software npo werkt prima ook de zoek functie. Tot slot veel goedkoper je kunt circa 4 kopen tegen 1 Apple TV. Kortom ik zou niet weten wat ik met een Apple TV moet.
Ik wil niet dat Google weet waar ik allemaal naar kijk. Een hele goede reden om geen Google devices in mijn huis toe te staan.
die onzin. Bij Apple lekken dingen ook vaak genoeg. Geregeld in het nieuws van keer op dit keer op dat. In de praktijk is er niks geen probleem.
De Apple TV kun je ook gewoon achter de tv verstoppen. Hoeft ook niet in t zicht. Hij is inderdaad een stuk duurder, maar ik kan er alle mogelijke apps op zetten: dus ook alle streamingdiensten. M’n iPhone en iPad synchroniseren naar de tv. Alle content streamen naar de tv. Maar wat voor mij het meest belangrijk is: hij functioneerd als HomeKit HUB met ondersteuning van thread.
Ik had mezelf al ‘gecompenseerd’ door mijn abonnement op te zeggen. Als over acht jaar de problemen opgelost zijn, ga ik misschien weer betalen. Pfff, wat een ellende.
Je zou verwachten dat er iemand ontslag krijgt bij de NPO, niet de ‘woordvoerder’, maar een verantwoordelijke kluns..
Wat een flut reactie van de NPO, zeggen dat het een bewuste keuze was om het hoofdmenu en daarmee ook de zoekfunctie achterwegen te laten. En dan nog woorden als zorgvuldigheid durven gebruiken. Had dan die hele *** app met een aantal maanden uitgesteld totdat het wel functioneel was. Ik heb i.i.g. mijn abonnement stopgezet en een maand gestorneerd. Ik kijk voorlopig wel met reclames…
Ik betaal NPO plus via mijn credit card, iedere 16e van de maand wordt 2,95 afgeschreven.
Als ik mijn afschriften controleer zie ik dat het abonnementsgeld al vanaf november 23 niet meer afgeboekt wordt.
Ik heb hier zelf niets voor hoeven doen.
Dank redactie van iCulture! Ik heb op jullie advies een compensatieverzoek ingeschoten bij de NPO.
Fijn dat jullie je ook voor dit soort zaken inzetten. Dat wordt erg gewaardeerd.
Wat een slecht excuus “inloggen is NOG NIET mogelijk” 😂😂😂
Ik lees dit als: We hebben bewust het menu er niet in gestopt. Wat natuurlijk bullshit is als je screenshots in de stores zet met een menu erin.
Als hier geen koppen rollen dan snap ik het ook niet meer
Mensen het is heel eenvoudig, niks aanmelden op npo site om je centen terug te krijgen.
Als je per bank automatische incasso betaald:
Zet je incasso stop (kan je later altijd weer opnieuw doen)
Zoek npo afschrijvingen op en STORNEER de bedragen van de maanden dat je npo niet hebt kunnen gebruiken.
In mijn geval was het wel gewoon afgeschreven, dus december en januari gestorneerd. 1 dag later het geld terug. (ING)
Zo;ang de incasso intact is zal je bank maandelijks het bedrag overzetten, denk niet dat npo al die incasso’s tijdelijk stil gaat zetten. Neem zelf actie.
Geen idee met credit card of dat ook kan.
Zo ongelooflijk irritant dat de NPO deze blunder als een soort van iteratieve ma Ier van werken goed wil praten. Niks mis met iteratief apps ontwikkelen, maar je moet toch echt een minimaal pakket aan functionaliteiten hebben. Voor de Apple TV is dit echt absoluut niet het geval.
De oude app was al behoorlijk irritant, met name bij het navigeren. Hoe vaak ik heb lopen vloeken dat je 3x naar beneden, 1 keer naar links en dan 1x naar boven met klikken om bij een menuutje te komen dat letterlijk onder je geselecteerde item staat is werkelijk niet normaal. Maar deze uitrol slaat alles. En dat in een tijd dat je alleen maar hoeft te kijken naar hoe een Netflix, HBO, Disney+ of Showtime het doen. Waarom toch het wiel telkens opnieuw uitvinden. Net als die fantastische cookie-wall die ze hanteren bij de NPO. Manmanmanman.
Is er al een update?
De App Store van Apple TV is nog steeds niet voorzien van nieuwere versie NPO app. Ik check soms de updates. Dit betekent dat ik steeds naar de slaapkamer moet verkassen om daar wel Live te kunnen kijken bij bepaalde uitzendingen mèt ondertiteling. AirPlay werkt gewoon niet met ondertiteling aan. Gelukkig gaat dat niet om veel uitzendingen. Maar het is gewoon zeer beschamend, dat wat eerst goed werkte, nu niet meer doet; geheel verpakt onder mom van: ‘zorgvuldigheid’. Bij echte zorgvuldigheid breng je de gloednieuwe app 2.0 pas naar buiten als het helemaal werkt. Niet andersom! We zijn echt boos en ook 1 ster gegeven. 0 kan niet. 😉 Ik ben benieuwd hoe lang het nou nog gaat duren. We zijn al een paar maanden verder.
Wat voor mij ook een grote ergernis is, en wat ik nergens teruglees, is dat de app niet ververst als je hem opent terwijl hij al op de achtergrond draait. Je moet hem dan handmatig afsluiten en dan opnieuw openen om de laatste aflevering van bijvoorbeeld het journaal in de timeline te zien verschijnen 🤦🏻♂️ super irritant.
Helaas krijg je standaard antwoorden op bugmeldingen bij npo. drie x gedaan, iemand werkt ze gewoon af met een standaard antwoord, het zou nu weer moeten werken…
Wat een bullshit… als je je klant echt een loer wil draaien alsof hij gek is, de melding is niet gelezen 🙁
Hier ook 2x gemaild wanneer update uitgerold wordt. Steeds standaard antwoord met grote vertragingen, ook dat ik op andere platformen TV kan kijken. Ik heb maar 2 platformen: laptop (wil ik NIET, ik kijk niet in mijn eentje) en webOS TV. Die hangt in slaapkamer. Airplay vanuit laptop/iPhone kan niet met ondertiteling aan en ik kan niet zonder ondertiteling. Moet ik steeds naar slaapkamer verkassen als ik iets wil kijken? Het duurt echt veel te lang, echt schandalig!
Konden ze niet gewoon wachten met uitrollen tot overal goed werkte???
Op Tweakers vind ik deze, van medewerker NPO:
Nog een kleine update over de tvOS app: Het apple team werkt nonstop en keihard door om de tvOS app zo snel mogelijk een update te geven. Technisch geeft deze app een hoop uitdaging, maar ik heb inmiddels wel een interne versie gezien waarin de zoekmogelijkheid volledig werkt in een eerste versie. Over het tijdspad van de release weet ik niets, maar het team werkt echt ongelooflijk hard door. Dit soort versies gaan ook nog bij onszelf door een QA proces heen en dergelijke, maar ik wilde dit toch even delen.
Op NPO Start homepage staat update gepland in maart/april.