NPO Start Plus heet vanaf vandaag NPO Plus

Het blijft één app
Vanaf maandag 2 maart is er een duidelijker onderscheid tussen NPO Start en NPO Plus. Bij het openen van de app kom je als betalend abonnee meteen in de NPO Plus-omgeving terecht, waar je ook het hele aanbod van NPO Start vindt.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Er wordt vanaf nu een duidelijker onderscheid gemaakt tussen NPO Start en NPO Plus. Beide on demand-platformen van de publieke omroep zijn te vinden in de NPO-app, maar het is duidelijker gemaakt wat je wel en niet krijgt. NPO Start is het gratis aanbod, waarbij je zowel live-tv kunt zien en programma’s terugkijken. Bij NPO Plus kun je complete series kijken en tv-programma’s vooruitkijken, zonder onderbreking door reclame.


De naamsverandering heeft dus ook gevolgen voor de app, al zal de impact voor gebruikers minimaal zijn. Uiteraard kun je als Plus-kijker ook het aanbod van NPO Start zien. De publieke omroep heeft besloten tot de naamsverandering, omdat kijkers aangaven dat de namen NPO Start en NPO Start Plus verwarrend waren en te veel op elkaar lijken.

NPO Start op de iPhone.

Verschil in beeldkwaliteit
Ruim 300.000 huishoudens betalen voor het kijken naar NPO Plus, terwijl NPO Start op dit moment 2 miljoen gebruikers per week heeft. Het verschil ligt niet alleen in de hoeveelheid content die je als betalende gebruiker krijgt aangeboden. Ook de beeldkwaliteit is verschillend. Bij NPO Start krijg je een beeldkwaliteit van 576p, wat volgens de omroepen “geschikt is voor dit soort schermen”, oftewel de schermen die je in smartphones en tablets vindt. Mocht je de uitzendingen in een hogere kwaliteit willen bekijken, dan kun je voor €2,95 per maand overstappen naar NPO Plus. De uitzendingen zijn dan beschikbaar in HD (1080p). Dit geldt niet voor de livestreams, want die zijn allemaal in een lagere kwaliteit, ongeacht of je betaalt.

Er is en blijft één NPO-app voor beide diensten, benadrukken de makers. De vormgeving wordt ook aangepast, met meer nadruk op oranje. NPO gaat de nieuwe app en vormgeving flink promoten tijdens de komende sportzomer, als die nog doorgaat. “We willen het de Nederlandse sportfans nog gemakkelijker maken om tijdens hun vakantie alle evenementen te blijven volgen”, aldus NPO-manager Mezen Dannawi.

Dit is het verschil tussen NPO Start en NPO Plus:

  • NPO Start: Alles van de publieke omroep is voor iedereen gratis beschikbaar, actuele tv, live-tv (inclusief events). Terugkijken van alle programma’s van de NPO is minimaal 7 dagen mogelijk (maar vaak langer). Dit kan alleen na de uitzending (dus niet vooruit kijken). Er is een speciale omgeving voor kinderen en je krijgt meer opties als je je registreert, wat overigens gratis is.
  • NPO Plus: De extra service, zonder reclame en met de mogelijkheid om afleveringen vooruit te kijken, complete seizoenen ‘bingen’, terugkijken. Archief met alles van de publieke omroep, waarbij je minimaal 365 dagen kunt terugkijken. Verder krijg je gepersonaliseerde aanbevelingen. Kost €2,95 per maand.

Reacties: 8 reacties

  1. Welke naam het ook krijgt: zolang de player regelmatig crasht, niet automatisch makkelijk doorgaat na pauzeren en traag laadt, blijft het nog geen echt fijne ervaring. Hoop dat daar ook in geïnvesteerd gaat worden.

  2. Ik ben npo plus lid, het is het geld dubbel en dwars waard. Wat heel irritant is in de smart tv app is hoe omslachtig het is om van account te wisselen. Lijkt mij een hele kleine stap om dit te verbeteren ala Netflix.

  3. Dat ik, als betalende gebruiker, niet in 1080p live kan kijken is eigenlijk bizar natuurlijk. Maar dat zal een rechtenkwestie zijn (afspraken met kabelaars en KPN wellicht?). De kwaliteit van terugkijken kan overigens ook beter, het is weliswaar 1080p maar er zit een flinke bak compressie op.

    Mijn grootste ergernis is overigens dat ik op mijn AppleTV geregeld opnieuw in moet loggen. Superonhandig.

  4. @Vincent: NLZIET heeft wel 1080p, is ietsjes duurder.

  5. Origineel geplaatst door Marko
    @Vincent: NLZIET heeft wel 1080p, is ietsjes duurder.

    Ja, maar ik kijk heel sporadisch live TV (alleen zaken als een Sinterklaasintocht 😉 ), en áls ik al kijk dan is het enkel NPO. Het is dus wat zonde om ook voor RTL en SBS te betalen. Ik zou best wel iets meer willen betalen voor live 1080p NPO, maar dat kan helaas niet 🙁

  6. Laatst wilde ik een speelfilm terugkijken, die de vorige dag op NPO2 was, via NPO Start maar dat gaat dus niet. Zal ongetwijfeld een rechtenkwestie zijn. Maar je kan dus niet ‘alles’ terugkijken met de gratis versie. Ik neem dan maar even aan dat je de speelfilms wel met de betaalde versie terug kan kijken. Iemand die zijn ervaring even wil delen?

  7. Ik ben al een tijdje plus lid en kijk voornamelijk via apple tv app. Ik heb geen ziggo abonnement meer en dat werkt eigenlijk prima, ik keek toch nauwelijks commerciele zenders. Een paar dingen iriteren me:
    – Via de iPhone / ipad app kun je live programma’s die bezig zijn kijken vanaf de start van het programma. Dit kan niet via de apple tv app. Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom de functionaliteit niet gelijk getrokken wordt.
    – De apple tv app moet je koppelen aan je account via een code uit je iPhone app. Het is priegelen om die code via de remote van de apple tv in te voeren. Helaas wordt die code regelmatig vergeten en zit je ineens weer naar reclama te kijken. Kan die code niet wat langer onthouden worden. Op de apple tv wordt een qr code getoond voor het leggen van de verbinding maar in de iPhone app kun je die code weer niet lezen.
    – Het duurt soms lang voordat programma’s beschikbaar zijn op NPO start. Soms is het enkele minuten nadat een programma afgelopen is beschikbaar maar vaak lukt het uren erna nog niet om een programma te bekijken. Het vreemde is dat bijvoorbeeld het journaal via de NOS app wel meeteen teruggekeken kan worden maar dat dit via NPO start na uren nog niet beschikbaar is.

  8. Het lukt me niet eens in de NPO start app een account aan te maken. Er staat alleen ‘log in’ maar dus niets van ‘nieuw account aanmaken’. Niet zo’n beste beurt om klanten te werven.