Weet je nog, die proef met inchecken bij NS met je smartphone? Ja, dat liep op niets uit. Daarna volgden er weer diverse andere proeven, met als meest recente project het inchecken op basis van GPS-locatie. Ondertussen loopt er ook nog het project OVPay, dat is uitgesteld naar 2023 (of later). En nu is er nog een extra proef, alleen bij de NS en alleen op een beperkt aantal Nederlandse stations.
Het gaat om reizigers die op de zes Nederlandse stations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal, Utrecht Centraal, ‘s-Hertogenbosch en Delft willen meedoen aan de proef. Zij kunnen vanaf 29 augustus gaan reizen en op alle NS-trajecten in- en uitchecken met betaalpas of smartphone. Geschikte deelnemers mogen niet beschikken over een kortingskaart of abonnement, maar moeten steeds losse kaartjes kopen voor elke rit. Als beloning mogen ze tot 1 november in de eerste klas reizen, terwijl ze betalen voor de tweede klas.
De voordelen zijn al jaren duidelijk maar Ivo Steffens, directeur commercie bij NS, somt ze nog even op: “Je hoeft niet meer langs een kaartautomaat om een kaartje te kopen of saldo te laden, maar je kunt direct inchecken en snel je trein halen.” Het reizen met betaalpas wordt volgens Steffens een aanvulling op reizen met de OV-chipkaart en online tickets, ook al zijn er geluiden dat de OV-chipkaart in 2023 gaat verdwijnen. Met de proef wil NS inzicht krijgen in de ervaringen van gebruikers, bijvoorbeeld op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en begrijpelijkheid. Dit was bij eerdere tests ook al het geval. Verder is het zo dat deze nieuwe test alleen geldt vor treinreizen. Wanneer en of het uiteindelijk landelijk wordt ingevoerd is nog gissen.
Nog een proef: meldingen in NS-app
Gelukkig heeft NS ook iets te melden voor iedereen, ook mensen die niet kunnen meedoen aan de proef. In de NS-app is een knop toegevoegd waarmee je meldingen kunt ontvangen. Plan je een reis en druk je op de knop Zeet meldingen aan, dan word je op de hoogte gehouden van veranderingen in je treinreis. Zo weet je dankzij een melding of je op een ander spoor moet instappen en of je misschien vertraging hebt.
Ook hier is sprake van een proef, die tot het einde van het jaar loopt. Reizigers kunnen in de app feedback achterlaten. Opnieuw Ivo Steffens: “Je kan aangeven of je meldingen wil ontvangen wanneer jouw geplande trein uitvalt, vertraging heeft van vijf minuten of meer, er een grotere kans is dat je niet meer kunt zitten of dat zich een spoorwijziging voordoet. De app wordt op deze manier steeds meer een reisgenoot die jou op de hoogte houdt.”
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- AI gebruiken met de iPhone 3GS? Met deze app lukt het (11-04)
- WhatsApp verbetert oproepen op drie manieren: dit is nieuw (10-04)
- Eindelijk: 'Meta werkt aan Instagram-app voor iPad' (09-04)
- Apple brengt nieuwe Mac- en Vision Pro-app uit: dit kun je met de Immersive Video Utility (08-04)
- WhatsApp krijgt extra beveiligde chats: zo krijg je meer privacy (07-04)
Nu pas met foon 😀😀😀lachwekkende ns
Als gewoonlijk
Hoop dat dit werkt!
Met QR en iPhone is een drama omdat dan steeds de Wallet automatisch opent.
Waarom werkt dit niet zoals bij Apple Wallet waar je zelf je creditcard (of betaalpas) kan toevoegen? En waarom kan je niet meedoen als je een NS abonnement hebt?
Geweldig!
En dan heel toevallig ook straks stiekem gekoppeld aan je aankomende co2-tax, waardoor je als je over je budget heen bent niet meer mag reizen? Nee dank je!
Nog meer reden (afgezien van de vele storingen en vertragingen) om niet meer met de trein te gaan.😏
Waarom kan je niet gewoon je ov chipkaart in je Wallet zetten
Dit moet voor iedereen beschikbaar zijn. Met een bankpas is het veel toegankelijker. Anders moet je eerst een ov-kaart kopen en die dan weer koppelen aan de Apple Wallet. Dit is voor toeristen veel handiger in mijn ogen.