NS-app laat je reizen via treinkaartjes in de Wallet-app: zo werkt het

Reizen met je iPhone en Apple Watch
De NS-app werkt sinds kort nauw samen met de Wallet-app voor losse treinkaartjes. Je kan daardoor reizen met je iPhone en met de Apple Watch. Wij laten je zien hoe dat werkt en wat hier voor nodig is.
Benjamin Kuijten -

In Nederland gaat het reizen met het openbaar vervoer nog altijd met de OV-chipkaart. De eerdere proef om met je mobiel in het OV te reizen is mislukt, omdat het systeem veel te complex was. In sommige andere landen kun je reizen via Apple Pay, maar of dat ooit naar Nederland komt lijkt gezien de complexiteit van het huidige systeem onwaarschijnlijk. Toch heeft de NS het reizen met je iPhone en Apple Watch een stukje makkelijker gemaakt, want je kan vanaf nu losse kaartjes kopen via de NS-app en toevoegen aan de Wallet-app.

NS-kaartjes in Wallet-app: zo werkt het

We kregen de afgelopen weken meerdere tips van lezers die zagen dat de NS-app nu samenwerkt met de Wallet-app. Wanneer deze ondersteuning precies ingevoerd is weten we niet, want in de update-omschrijvingen van de NS-app wordt geen melding gemaakt van de toegevoegde functionaliteit. De functie is een uitbreiding van de bestaande mogelijkheid om via de NS-app treinkaartjes te kopen. Je gekochte kaartjes verschijnen in de NS-app, maar nu je ze ook in Wallet kan zetten gaat het reizen met een los kaartje een stuk makkelijker.

Momenteel geldt de ondersteuning voor de Wallet-app dus nog alleen voor losse kaartjes. Je kan daardoor geen reisabonnementen of OV-chipkaart in Wallet zetten. Het openen van de poortjes en het uitchecken gaat via de QR-code.

Het werkt als volgt:

  1. Plan een reis via de NS-app. Kies een tijd waarop je wil reizen.
  2. Tik op Koop kaartje bij het detailscherm.
  3. Kies het aantal personen en kinderen en selecteer een enkeltje of dagretour. Kies ook je klasse.

NS-ticket kopen in de app.

  1. In het volgende scherm vul je je gegevens in en tik je op Betaal. Je kan betalen via iDEAL of creditcard.
  2. Na het betalen ga je terug naar de NS-app en ga je naar het ticketoverzicht. Zie je dit niet, tik dan in de app op Meer en ga naar Mijn tickets.
  3. Kies je zojuist gekochte ticket en tik op Voeg toe aan Wallet.

NS-ticket aan Wallet toevoegen.

Op de ticket in Wallet zie je vervolgens wat voor reis het is (enkel of retour) en wat je vertrek- en aankomststation zijn. Ook staat er de datum op waarop het kaartje geldig is en staat de prijs, klasse en je naam vermeld.

QR-code herkenning werkt niet altijd
In onze test blijkt dat Wallet-functie nog niet 100% werkt. De ticket moet automatisch op het toegangsscherm verschijnen op basis van je locatie en/of tijdstip, maar dat was in onze test niet altijd het geval. Bovendien gaat het scannen van de QR-code bij de poortjes op het station niet geheel vlekkeloos. Bij het inchecken lukte het ons niet om de code te scannen, zowel met de iPhone als de Apple Watch. Gelukkig kun je als backup via de achterkant van de Wallet-kaart de originele QR-code van het treinkaartje raadplegen.

Instellingen van NS-treinkaartje in Wallet.

Bij het uitchecken lukte het op een ander station wel om de Wallet-kaart succesvol te laten scannen. Op de Apple Watch ging het helaas nog steeds niet, vermoedelijk omdat het scherm van de Apple Watch net te klein is. De QR-code op het originele treinkaartje van de NS is namelijk een stuk groter en is beter leesbaar door de poortjes van de NS.

Nu in testfase: Invisible Tickets
De NS is ook nog bezig met het testen van het project genaamd Invisible Tickets. Deze dienst is een samenwerking tussen de NS en ING. iCulture had een jaar geleden de primeur en op dit moment zijn deelnemers die zich destijds opgegeven hebben de app aan het testen. Invisible Tickets werkt echter heel anders dan de Wallet-ondersteuning. De test van de NS en ING maakt gebruik van GPS en checkt automatisch of je met de trein reist. Door naar je locatie te kijken wordt automatisch het benodigde bedrag in rekening gebracht nadat je met de trein gereisd hebt. Poortjes open je met je persoonlijke QR-code, die je niet in Wallet kan zetten.

Bekijk ook

Invisible tickets proef

Scoop! ING en NS doen proef met treinreizen afrekenen met iPhone

Invisible tickets is een proef van ING en NS, waarbij treinreizen afrekenen met de iPhone wordt getest. Je hoeft geen OV-chipkaart meer mee te nemen en kunt niet vergeten uit te checken. Wij zochten het uit.

Wallet

Wallet is een standaardapp op de iPhone waarin je klantenkaarten, tickets, kortingscoupons, pinpassen en creditcards bewaart. Je kunt er ook digitale sleutels voor geschikte auto's en deursloten in bewaren. Het is een soort digitale portemonnee, vandaar de naam van de app. De Wallet-app vind je behalve op de iPhone ook op de Apple Watch, zodat je al je klantenkaarten, tickets en meer altijd bij de hand hebt. Wallet is bovendien de thuishaven van Apple Pay, de betaaldienst van Apple. Lees alles over de Wallet-app, het maken van eigen Wallet-kaarten en meer.

Wallet-app met Apple Pay en klantenkaarten.

Reacties: 13 reacties

  1. Op Utrecht CS is het inderdaad erg lastig om de QR code te scannen. Dit omdat de schermpjes bij de poortjes erg bekrast zijn door het intensieve gebruik. Ik heb een paar weken geleden bijna alle poortjes over de hele breedte van de hal moeten proberen om te kunnen uitchecken(!). Dat zijn er zo’n 15 stuks(om en nabij). Toen ik eindelijk door een poortje kon, ben ik meteen naar de klantenservice gelopen om dit probleem aan te kaarten, je zal maar een bus moeten halen of omgekeerd in-moeten checken… Nou de klantenservice zei dat het toch echt aan mij lag en dat ik maar een ander poortje moest proberen, ondanks dat ik aangaf dat ik bijna alle poortjes had geprobeerd.. Ook toen ik aangaf dat het misschien aan de bekraste schermpjes lag vonden ze toch dat het aan mij lag. Top NS! Kansloos gebeuren😣.
    Wees dus gewaarschuwd als je ff snel de app wil gebruiken bij een poortjes op Utrecht CS.

  2. Leuk. Nu met abonnementen erbij. Dat laatste over die test vind ik weer minder dat het met locatiegegevens moet. Locatiebepaling vergt nogal wat stroom jammer genoeg. Plus dat hele privacy gezeik er weer bij

  3. Ein-de-lijk zeg

  4. Toch wordt het pas interessant als ik mijn OV chipkaart aan wallet kan toevoegen..

  5. Wat is precies het voordeel van de wallet app?
    Ik gebruik zelf gewoon de app van de NS en laat de conducteur m’n iPhonescherm scannen. Werkt prima. Dus wat is dan het voordeel? Of heeft t te maken met de poortjes? Want die hebben we hier in het noorden niet. Dus nog niet hoeven gebruiken

  6. Weet iemand of je hiervoor in de app ingelogd moet zijn met Mijn NS?

  7. Origineel geplaatst door P4Z
    Op Utrecht CS is het inderdaad erg lastig om de QR code te scannen. Dit omdat de schermpjes bij de poortjes erg bekrast zijn door het intensieve gebruik. Ik heb een paar weken geleden bijna alle poortjes over de hele breedte van de hal moeten proberen om te kunnen uitchecken(!). Dat zijn er zo’n 15 stuks(om en nabij). Toen ik eindelijk door een poortje kon, ben ik meteen naar de klantenservice gelopen om dit probleem aan te kaarten, je zal maar een bus moeten halen of omgekeerd in-moeten checken… Nou de klantenservice zei dat het toch echt aan mij lag en dat ik maar een ander poortje moest proberen, ondanks dat ik aangaf dat ik bijna alle poortjes had geprobeerd.. Ook toen ik aangaf dat het misschien aan de bekraste schermpjes lag vonden ze toch dat het aan mij lag. Top NS! Kansloos gebeuren😣.
    Wees dus gewaarschuwd als je ff snel de app wil gebruiken bij een poortjes op Utrecht CS.

    Het ligt toch écht aan jou. Ik reis heel vaak van/naar Utrecht CS en heb er werkelijk nog nooit problemen mee gehad.

    Zie niet echt het voordeel van om het in de wallet te zetten, als het ook gewoon in de app staat.

  8. Origineel geplaatst door P4Z
    Op Utrecht CS is het inderdaad erg lastig om de QR code te scannen. Dit omdat de schermpjes bij de poortjes erg bekrast zijn door het intensieve gebruik. Ik heb een paar weken geleden bijna alle poortjes over de hele breedte van de hal moeten proberen om te kunnen uitchecken(!). Dat zijn er zo’n 15 stuks(om en nabij). Toen ik eindelijk door een poortje kon, ben ik meteen naar de klantenservice gelopen om dit probleem aan te kaarten, je zal maar een bus moeten halen of omgekeerd in-moeten checken… Nou de klantenservice zei dat het toch echt aan mij lag en dat ik maar een ander poortje moest proberen, ondanks dat ik aangaf dat ik bijna alle poortjes had geprobeerd.. Ook toen ik aangaf dat het misschien aan de bekraste schermpjes lag vonden ze toch dat het aan mij lag. Top NS! Kansloos gebeuren😣.

    Wees dus gewaarschuwd als je ff snel de app wil gebruiken bij een poortjes op Utrecht CS.

    Origineel geplaatst door Felix

    Het ligt toch écht aan jou. Ik reis heel vaak van/naar Utrecht CS en heb er werkelijk nog nooit problemen mee gehad.

    Zie niet echt het voordeel van om het in de wallet te zetten, als het ook gewoon in de app staat.

    Beetje kortzichtig dan. Wat dacht je van dat je geen losse app nodig bent. Ik ben geen routeplanner nodig dus ook die app niet. Houd mijn homescreen overzichtelijk

  9. Heb kaartjes gewoon via de ns app gebruikt in de kerstvakantie en dat werkte wel gewoon perfect. Ook op Utrecht cs.

  10. Ben benieuwd hoe lang dit duurt. Apple heeft de onhebbelijkheid hier iets van te vinden; betalen in een app zonder 30% af te dragen? Foei.

  11. Ik meen me te herinneren dat het scannen van de QR code bij de bredere poortjes, geschikt voor rolstoelen, wel goed gaat.

  12. Origineel geplaatst door P4Z
    Op Utrecht CS is het inderdaad erg lastig om de QR code te scannen. Dit omdat de schermpjes bij de poortjes erg bekrast zijn door het intensieve gebruik. Ik heb een paar weken geleden bijna alle poortjes over de hele breedte van de hal moeten proberen om te kunnen uitchecken(!). Dat zijn er zo’n 15 stuks(om en nabij). Toen ik eindelijk door een poortje kon, ben ik meteen naar de klantenservice gelopen om dit probleem aan te kaarten, je zal maar een bus moeten halen of omgekeerd in-moeten checken… Nou de klantenservice zei dat het toch echt aan mij lag en dat ik maar een ander poortje moest proberen, ondanks dat ik aangaf dat ik bijna alle poortjes had geprobeerd.. Ook toen ik aangaf dat het misschien aan de bekraste schermpjes lag vonden ze toch dat het aan mij lag. Top NS! Kansloos gebeuren😣.

    Wees dus gewaarschuwd als je ff snel de app wil gebruiken bij een poortjes op Utrecht CS.

    Ik heb precies dezelfde situatie gehad alleen bij het inchecken. De dame van de NS probeerde het en beschuldigde mij er van een vals kaartje te hebben gekocht. Ze liep zelfs weg terwijl ik niet naar binnen kon. Toen ik vroeg waarom ze wegliep gaf ze aan dat de NS zulke klanten als ik niet wilde hebben….

  13. QR code scanners hebben zoveel krassen erop dat hij de code niet eens meer kan lezen. Waarom er zoveel krassen op zitten is mij een raadsel