NS wil apps die prijsinformatie treinreis tonen vooraf goedkeuren
Ontwikkelaars die de prijs van een treinreis in een app willen tonen, moeten hiervoor binnenkort eerst een nieuw contract afsluiten. Waarschijnlijk wil de Nederlandse Spoorwegen ook een app die de informatie gebruikt vooraf keuren. De huidige API waarmee ontwikkelaars prijsinformatie in een app kunnen laten zien, wordt door de NS uitgeschakeld.
Dit blijkt uit een e-mail die de NS verstuurde naar ontwikkelaars, die Tweakers wist te bemachtigen. Hierin worden ontwikkelaars die gebruikmaken van de API voor prijsinformatie verzocht om de functionaliteit uit hun apps te verwijderen. De service moet tot 17 mei 2012 nog beschikbaar zijn. Willen ontwikkelaars nog steeds de prijs van een treinreis in een app laten zien, dan moeten ze hiervoor een nieuw, apart contract afsluiten. Deze zal ook gratis te gebruiken zijn. Binnen het nieuwe contract eist de NS “waarschijnlijk” dat apps vooraf ter review worden ingezonden:
Binnen de afspraken rondom het gebruik van de prijzen-api zit waarschijnlijk een reviewronde door NS voordat een applicatie gepubliceerd mag worden.
Het is nog niet duidelijk waar de NS precies op zal letten bij het goedkeuringsproces. Verschillende apps maken op het moment al gebruik van de huidige API’s van de NS, wat betekent dat ze in de komende weken een update moeten uitbrengen om dit te blijven doen. Dan moeten de apps mogelijk wel eerst langs dit reviewproces.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Mogen de Apps die NS reisinformatie tonen dan ook kritiek leveren op de reisschema’s en de vertragingen van de NS zelf ?
Vreemde ontwikkeling.
De NS mag blij zijn dat er nog ontwikkelaars zijn die betere apps maken dan de app van NS zelf.
De online community heeft aangegeven dat er behoefte is aan het vrijgeven van de geplande dienstregeling (dus zonder storingen en vertragingen). Met deze dienstregeling kunnen ontwikkelaars zelf Reisplanners maken. Mochten ontwikkelaars hier verkeerde prijzen aan koppelen op basis van de prijzen-service, dan kunnen klanten verkeerd voorgelicht worden. En dit willen we ten alle tijden voorkomen, aangezien NS gezien wordt als bron van deze info.
Ontwikkelaars kunnen ook straks nog gebruik maken van de prijzen-service, maar daarvoor moet een overeenkomst met NS getekend worden met daarin een aantal rechten/plichten.
De webservice blijft hetzelfde enook gewoon gratis. We willen als NS de ontwikkelaar helpen, maar ten alle tijden voorkomen dat er niet correcte data verstrekt gaat worden.
We hebben inmiddels meerdere verzoeken binnengekregen om zo’n overenkomst te sluiten en daar wordt niet negatief op gereageerd.
Dan mag de NS er eerst zelf voor zorgen dat die prijzen altijd kloppen. In de vorige versie van de NS-app klopten die ook niet.
Hemeltje, een officiële (?) NS-spreker/-schrijver, en dan ook nog eens tweemaal een veel gebruikte Nederlandse zegswijze fout schrijven (wel consequent, dat dan weer wel 😉 )
Goh, die baas van mij gaat steeds beter met z’n tijd mee, gewoon een officiële NS reaktie! Wanneer krijg ik nou een iPad ipv. die railpocket ? 😉
@NS_online: alle OV informatie (planning, prijzen, storingen) hoort vrij en gratis bruikbaar te zijn. Het is niet voor niets Openbaar Vervoer. Mee eens? Mis ik iets? Wat staat er in dat contract voor de prijzenservice dan?