Bridge is de VR-bril die de Apple had moeten maken
Twijfelde je nog over een VR-headset en vind je de kartonnen oplossingen wat te simpel, dan kan The Occipital Bridge je misschien overtuigen. Deze bril heeft meer mogelijkheden dan de ‘domme’ headsets die tot nu toe voor de iPhone zijn verschenen. Hij kan namelijk ook je positie tracken en dat is redelijk uniek.
Occipital Bridge: speciaal voor iPhones
De bedenkers van The Bridge maakten eerder de Occipital Structure Sensor, een iOS-accessoire waarmee je afstanden automatisch kon meten dankzij infrarood. Die sensor konden ze mooi gebruiken in deze headset, die met mixed reality werkt. Geen volledige virtual reality dus. De sensor meet de diepte en de afstand tot objecten en er zit een interne batterij jin zodat je iPhone niet wordt leeggeslurpt. Met een volle batterij kun je drie tot vier uur de bril gebruiken.
Duurdere VR-brillen zoals de Oculus Rift en HTC Vive maken ook gebruik van positietracking, waardoor ze meer mogelijkheden hebben dan de diverse variaties op Google Cardboard. Met die duurdere brillen kun je door een virtuele wereld rondlopen ook vooruit, achteruit en omhoog kunt bewegen dankzij een externe camera of extra sensoren die je beweging meten. Met Cardboard-achtige brillen kan dat niet; daarmee kun je alleen rondkijken.
Niet zo ‘dom’ als kartonnen brillen
Je snapt het al: de Bridge heeft veel eigenschappen van die duurdere brillen, terwijl het wél samenwerkt met je iPhone. Deze bril maakt gebruik van de al eerder genoemde Occipital Structure Sensor om nauwkeurige 3D-kaarten van je omgeving te maken. Daarnaast is er een 120 graden-groothoeklens aanwezig om te weten hoe je omgeving eruit ziet.
Robotvriendje Bridget
Het nadeel is wel dat de bril daardoor groter en zwaarder is dan je misschien gewend bent. De ingebruikname is wel hetzelfde: open het klepje, stop de iPhone erin en zet de bril op je hoofd. De bril moet eerst je virtuele omgeving in kaart brengen. Dit duurt ongeveer een minuut. Daarna kun je met het robotvriendje Bridget gaan spelen in een meegeleverd spelletje.
Om The Bridge te gebruiken heb je een iPhone 6, 6s of 7 nodig. De grotere Plus-modellen zijn niet geschikt. Een ander nadeel is dat de resolutie met 640 x 480 pixels per oog relatief beperkt is.
Echt wat voor Apple
Het plan is dat externe ontwikkelaars nog meer games gaan maken voor The Bridge. Bestaande VR-apps en -video’s voor iOS zouden ook moeten werken. Als je het zo bekijkt is het eigenlijk de bril die Apple had kunnen maken: het doet meer dan bestaande headsets die voor de iPhone zijn gemaakt, er komt een ecosysteem van apps omheen en qua specs is er nog ruimte voor verbeteringen in toekomstige versies. Als Apple grote sprongen wil maken zouden ze Occipital moeten overnemen.
Alleen lijkt Apple de mening toegedaan dat het nog wat vroeg is voor VR en daarmee hebben ze misschien wel gelijk gehad. 2016 is niet het jaar geworden waarin VR definitief doorbrak.
Verkrijgbaar vanaf maart
Voor $400 kun je het meebeleven en dat is relatief goedkoop voor een dergelijke bril. Er komt deze maand al een developer-uitvoering van $500 uit, op de goedkopere consumentenversie zul je moeten wachten tot maart 2017.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple's smart home-display komt eraan: dit zijn de verwachte functies (13-11)
- Dit goudkleurige Apple Watch-bandje is nu eindelijk te koop (en je hebt hem op tijd voor kerst) (13-11)
- Apple Music brengt speciaal boek uit over de 100 beste muziekalbums ooit (12-11)
- Nuki kondigt Nuki Ultra-slot en ondersteuning voor Apple's Wallet-sleutels aan (12-11)
- Gerucht: 'Apple werkt aan eigen smart home-camera, productie start in 2026' (12-11)
Reacties: 10 reacties