Ondanks iPad-hype is iPhone nog steeds Apple’s belangrijkste product
De iPad heeft met 300.000 exemplaren een goede start gemaakt. Misschien is het inderdaad de toekomst van de computer en lopen we over een jaar of twee allemaal met een tablet rond. Toch doet Apple er verstandig aan om bij de volgende release van het iPhone OS de focus te leggen op de iPhone. De iPhone is voor Apple uitgegroeid tot het belangrijkste product: het is de grootste omzetgenerator en de grootste driver voor groei. In het decemberkwartaal was de iPhone goed voor 35% van Apple’s omzet en de groei is zo’n 90 procent per jaar (vergeleken met 32% voor alle Apple-producten tezamen). Tel je de iPod touch erbij op, dan is de groei nog indrukwekkender. En er lijkt nog geen einde aan de groei.
Voor Apple zal de prioriteit niet moeten liggen bij het introduceren van een nieuw tabletplatform, maar ze moeten vooral zorgen dat ze RIM, Android, Microsoft en Nokia steeds een stap voor blijven. De tabletmarkt zal de komende jaren nog beperkt blijven. Groeikansen genoeg, maar de werkelijke groei en de echt grote kansen zitten voorlopig nog in de iPhone. Voor ontwikkelaars geldt dat trouwens ook: er zijn tientallen miljoenen iPhones in omloop, terwijl er kleine kans is dat de iPad dit jaar over de grens van 5 miljoen zal gaan. Tel je de iPhone en iPod touch bij elkaar op, dan heb je het over 75 miljoen gebruikers. Een enorme markt, waar je als ontwikkelaar ondanks Apple’s strenge beleid genoeg kansen hebt om geld te verdienen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 32 reacties