Onderzoek Attensity: ’87 procent van Twitteraars wil een iPad’

Het Amerikaanse onderzoeksbedrijf Attensity heeft onderzoek gedaan naar de berichten die op Twitter verschenen over de iPad. Uit 50 000 verzamelde berichten is men gaan kijken wat de mening was over de iPad. Uit dit onderzoek bleek dat de overgrote meerderheid zeker van plan was de iPad te gaan kopen, 87 procent reageerde namelijk positief over de tablet.
Jeroen Reumkens - · Laatst bijgewerkt:

Het Amerikaanse onderzoeksbedrijf Attensity heeft onderzoek gedaan naar de berichten die op Twitter verschenen over de iPad. Uit 50.000 verzamelde berichten is men gaan kijken wat de mening was over de iPad. Uit dit onderzoek bleek dat de overgrote meerderheid zeker van plan was de iPad te gaan kopen: 87 procent reageerde namelijk positief over de tablet. Hier moet wel aan toegevoegd worden dat uit 25 procent van de Twitter-berichten wel duidelijk werd dat ze de iPad leuk vonden, maar niet dat ze helemaal kapot waren van het apparaat. Het valt dus niet met zekerheid te zeggen of deze groep ook van plan is om de iPad aan te schaffen.


Interessant om op te merken is dat uit een eerder onderzoek van Attensity de groep die positief was over de iPad niet veel is veranderd qua omvang. Het feit dat men de tablet dus in de handen heeft kunnen houden, heeft vrijwel geen invloed gehad over de mening van deze personen.

ipad will buy

Naast dit onderzoek heeft Attensity ook gekeken naar wat deze personen nu beweegt om de iPad te gaan kopen. Net als bij het vorige onderzoek zei een groot gedeelte dat zij het apparaat onder andere kocht voor de applicaties (38 procent), als vervanging voor de iPhone (26 procent) of voor het mooie scherm van de tablet (17 procent). Daarnaast was ook het virtuele keyboard nog altijd een reden om het product aan te schaffen en werd de tablet steeds vaker genoemd als een vervanger voor de e-bookreaders. Ook verschenen er steeds meer berichten van personen die de iPad wilden kopen vanwege de Mail-applicatie (4 procent).

ipad happy

Nu de applicaties daadwerkelijk beschikbaar zijn in de App Store, vond Attensity het ook interessant om te kijken naar de applicaties waar op dit moment veel over gesproken wordt. In het begin was weinig negatiefs te vinden en was men vooral te spreken over de NetFlix-applicatie. De iWork-applicatie is ook al veel gedownload, maar hier waren de reacties ook iets minder positief. In eerste instantie verwachtten veel mensen dat deze applicatie gratis bij de iPad zou zitten. Toen dit niet zo bleek te zijn, waren veel mensen teleurgesteld. Een andere applicatie waar wat meer negativiteit rondom is geweest, is de Facebook-applicatie voor de iPad. Deze is recentelijk nog uit de App Store verwijderd.

Kijkend naar de negatieve reacties, blijkt het missen van de Flash-ondersteuning nog altijd het op een na grootste euvel te zijn om de tablet niet aan te schaffen. Een grotere groep, 26 procent van de negatieve berichten, wil volgens Attensity echter niet overstappen op een iPad omdat dit apparaat de iPhone niet volledig zou kunnen vervangen. Andere opvallende punten zijn de prijzen van de applicaties en het virtuele toetsenbord. Opmerkelijk hieraan is natuurlijk dat het virtuele toetsenbord zowel bij de positieve als de negatieve opmerkingen te vinden is.

Het onderzoeksbedrijf heeft ook een analyse van alle berichten gemaakt en die in onderstaande diagram geplaatst. Hierin is te zien dat 87 procent van de berichten over de iPad lijken aan te geven dat deze personen ook daadwerkelijk de tablet aan willen schaffen. 13 Procent heeft niet de intentie het product aan te schaffen.

Onderzoek Attensity 5 04 2010 - Mening iPad

Meer info bij Attensity:

Informatie

Laatst bijgewerkt
17 juli 2014 om 1:33
Categorie
iDevices

Reacties: 2 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.