‘Apple’s onaangekondigde AR-bril gooit nu al hoge ogen’

Apple's nog niet aangekondigde AR-bril doet het nu al goed in een enquete onder mensen uit de augmented reality-industrie. Apple eindigt namelijk op de derde plek van alle platformen voor slimme brillen.
Benjamin Kuijten -

‘Veel interesse in Apple’s onaangekondigde AR-bril’

Al een paar jaar gaan er geruchten over de komst van een eigen augmented reality bril van Apple. Er is nog maar weinig bekend over wat deze bril precies zou moeten doen, maar dat Apple enthousiast is over de mogelijkheden van augmented reality, is de laatste jaren wel duidelijk geworden. Met ARKit en ARKit 2.0 heeft Apple het voor ontwikkelaars veel makkelijker gemaakt om eigen AR-apps te maken. Deze eerste stappen op het gebied van AR geeft indsiders uit de industrie nu al de goede hoop voor Apple’s eigen bril.


Uit onderzoek van Digi-Capital en AWE blijkt dat Apple’s nog niet aangekondigde bril op de derde plek geëindigd is. In een enquete is gevraagd op welk AR-platform voor slimme brillen de meeste focus ligt. Op de eerste plek staat de Microsoft HoloLens met 77%, gevolgd door de Magic Leap met 67%. Op de derde plaats komt vervolgens ‘Apple’s potentiële slimme bril’ met 43%. Google eindigt op de vierde plek met 35% voor de Google Glass Enterprise Edition. De cijfers zijn dus niet cumulatief. De enquete is niet gehouden onder consumenten.

Onderzoek AR-bril van Apple.

Het is opmerkelijk dat Apple op de derde plek staat, hoewel er nog maar weinig bekend is over Apple’s eigen AR-bril. Het laatste nieuws is dat de productie van de AR-bril eind 2019 start en dat het model nog afhankelijk is van de iPhone. In januari deed Apple nog steeds onderzoek naar technologie voor een AR-bril. Verwacht echter niet dat de bril al tijdens de WWDC 2019 aangekondigd wordt. Er zijn nog helemaal geen aanwijzingen dat Apple van plan is om de bril nu al uit de doeken te doen.

Dat insiders vertrouwen hebben in Apple’s mogelijke slimme bril is aan de ene kant niet zo heel vreemd. Apple heeft in het verleden al bewezen dat ze goed in staat zijn om een nieuwe productcategorie succesvol op de markt te brengen. Apple is meestal niet de eerste, maar weet vaak wel succesvol te zijn. Een goed voorbeeld hiervan is de Apple Watch. Zo bleek onlangs uit de Apple Watch-verkopen van Q1 2019 dat Apple’s horloge een marktaandeel van 35% heeft.

Bekijk ook

Apple Watch Series 4 ECG

‘Verkopen Apple Watch afgelopen kwartaal bijna 50% gestegen’

Volgens een onderzoeksbureau heeft de Apple Watch het het afgelopen kwartaal erg goed gedaan. De verkopen zijn volgens schattingen bijna 50% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Vooral de gezondheidsfuncties zijn in trek.

Kijk jij uit naar Apple’s plannen voor een AR-bril? Of zie je zo’n slimme bril totaal niet zitten? Laat het ons weten in de reacties!

Reacties: 9 reacties

  1. Nou tamelijk onnozel, iets wat niet bestaat gooit hoge ogen. Apple air power gooide ook hoge ogen en de iPhone se2 heeft ook veel belangstelling. Jammer dat t allemaal niet bestaat.

  2. In mijn borst klopt geen hart maar een appel😉
    Ik zeg bring it!

    En op het bericht hierboven zeg ik:
    Als je als bedrijf op het laatste moment de durf hebt om een product niet uit te brengen omdat je niet 100% achter het product staat om welke reden dan ook dan heb je lef durf en moed en dat mag ook weleens gezegt worden.

    Zegt heel veel over de standaart van Apple.
    Denk niet dat Apple stond te lachen om deze beslissing.

  3. Ik zeg kom maar op!! Ik denk dat ik er best 1 zou bestellen om te gebruiken als je navigatie, hopelijk kan je het ook op sterkte bestellen!!!! Wordt vervolgd…..

  4. Het is dat ik geen bril nodig heb, anders zou ik hem wel willen.

  5. Ik zie het niet zo zitten zo krijg je nooit meer rust, want dan heb je de hele tijd info van van alles voor je ogen.
    Ja je kan de bril af doen maar wie doet een bril af, telefoon kan je nog weg leggen makkelijk(Al is dat niet voor iedereen zo).

  6. @Lars De Vos: komt vanzelf

  7. Moeilijk te bepalen wat je ervan kan maken zonder dat er überhaupt een product is.

  8. Origineel geplaatst door Peter
    In mijn borst klopt geen hart maar een appel😉

    Ik zeg bring it!

    En op het bericht hierboven zeg ik:

    Als je als bedrijf op het laatste moment de durf hebt om een product niet uit te brengen omdat je niet 100% achter het product staat om welke reden dan ook dan heb je lef durf en moed en dat mag ook weleens gezegt worden.

    Zegt heel veel over de standaart van Apple.

    Denk niet dat Apple stond te lachen om deze beslissing.

    Goed gezegd!!!

    Ben blij dat Apple niet het Samsung is van tegenwoordig dat steeds voorop wil lopen met halfbakken producten.
    Zeg nou zelf; de opvouwbare telefoon. Zo vlug in de markt gezet om als eerste te willen zijn. €2300,- voor een telefoon die je 100x kan opvouwen en daarna uit elkaar valt van ellende. Wil je dan zoiets hebben?

    Of een grote batterij die kan snelladen in een telefoon en vanuit het niets ontploft.
    Ik zeg niet dat alles bij Apple geweldig is, antennagate, bendgate etc. Maar dat zijn weliswaar wat kleinere issues.

  9. @Ade: dat is t punt niet, er wordt steeds ophef gemaakt rond producten die niet bestaan. Dat schiet niet op, eerst moet het er zijn eb dan kun je het fantastisch vinden of niet, maar nu gaat t om spook producten