iculture-nederlandse-apps
Nederlandse Apps Het beste op app-gebied uit Nederland en België

Onderzoek: ‘iPad 2 meest gebruikte iPad in Nederland’

In Nederland is de iPad 2 de meestgebruikte iPad met ruim 50%. De iPad 3 komt niet verder dan eenderde en de iPad 1 blijft steken rond 14%. Ook wordt de iPad steeds minder gedeeld binnen huishoudens en neemt het aantal iPads per huishouden toe.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

ipad 2 nederlandRuim de helft van de Nederlandse iPad-gebruikers heeft een iPad 2. Dat blijkt uit een onderzoek van Sanoma onder 1.400 Nederlandse iPad-bezitters. Van de ondervraagde personen heeft 52% van de mannen een iPad 2 en bij de vrouwen ligt dat op 55%. De iPad 3 is vooral populair bij mannen (36%) en iets minder bij vrouwen (29%). Bij de eerste generatie iPad is het juist weer andersom, maar de cijfers verschillen nauwelijks tussen mannen (12%) en vrouwen (16%). Gemiddeld is dus nog maar eenderde van de Nederlandse iPad-gebruikers overgestapt naar de nieuwste iPad 3. Opvallend is verder dat het aantal huishoudens met twee iPads toeneemt. Dat komt volgens de onderzoekers omdat de oude iPad wordt doorgegeven aan andere gezinsleden zoals kinderen of partner.


Daardoor groeit het aantal iPads per huishoudens. Vorig jaar had 14 procent van de deelnemers aan het onderzoek twee iPads in huis, dit jaar is dat gegroeid naar 25 procent. Het gevolg is ook dat de iPad minder vaak wordt gedeeld met andere huisgenoten. Vorig jaar gaf 71% van de ondervraagden aan dat de iPad thuis door meerdere mensen wordt gedeeld, dit jaar is het afgenomen naar 61%. De 1400 ondervraagde mensen vormen niet een doorsnee van de Nederlandse populatie iPad-bezitters. Ze werden benaderd via apps van Sanoma, dus we kunnen er vanuit gaan dat het al (relatief actieve) appgebruikers zijn, die tijd en zin hadden om een enquete in te vullen.

De iPad wordt het meest thuis gebruikt, waarbij bleek dat gebruik als ‘second screen’ tijdens het tv-kijken flink is gestegen. Maar liefst 68% van de ondervraagden gebruikt de iPad tijdens het tv-kijken, maar doet dat vooral passief. Actief meedoen aan interactieve functies of meetwitteren gebeurt minder vaak. Online shoppen doen mensen het liefst via een website (81%) en minder graag via een app. Vrouwen blijken vaker de iPad te gebruiken om te shoppen, terwijl mannen de iPad vaker meenemen naar het werk om notities te maken of presentaties te geven.

De uitkomsten zijn te bekijken in een infographic, die je in volle glorie te zien krijgt door op onderstaand plaatje te klikken.

ipad onderzoek infographic

Reacties: 3 reacties

  1. Op zich is het resultaat wel logisch. In de tijd van de lancering van de iPad 2 nam de verkoop van de iPad 2 behoorlijk toe. En niet iedereen wil en kan ieder jaar zomaar een nieuwe iPad aanschaffen. Er word best veel geld voor betaald en de levensduur van de iPad is in de ogen van de consument hoger dan dat Apple lief is. In heel veel huishoudens wordt de iPad “slechts” gebruikt om op internet rond te kijken en misschien wat boeken en tijdschriften te lezen, en dat kan prima met iedere iPad die tot nu toe uitgekomen is.

  2. Onze eerste iPad (iPad2) is inderdaad naar mijn dochter gegaan en voor mijzelf heb ik iPad3 aangeschaft. Nu in plaats van constant te herhalen “en nu mag ik even iPad” herhaal ik steeds “blijf van mijn iPad af; je hebt je eigen”.

  3. Origineel geplaatst door Arturo de Jager
    Er word best veel geld voor betaald en de levensduur van de iPad is in de ogen van de consument hoger dan dat Apple lief is.

    Dus zorgt Apple er zelf wel voor dat ‘oudere’ modellen minder aantrekkelijk worden. Door er bv voor te zorgen dat iOs6 niet ondersteund wordt (iPad1).