Onderzoek naar tevredenheid iPhone X
De iPhone X is Apple’s meest recente toestel. De iPhone X laat zien hoe de toekomstige iPhones eruit gaan zien. Dat blijkt ook wel uit de geruchten rondom de 2018 iPhones, die allemaal hetzelfde design met randloos scherm gaan krijgen. Uit een nieuw onderzoek van Creative Strategies blijkt dat Apple de juiste keuzes gemaakt heeft. Maar liefst 97% van de ondervraagden zegt tevreden of erg tevreden te zijn over de iPhone X. Alle iPhone X-specifieke functies scoren hoog in de tevredenheidstest, maar over één functie zijn ze veel minder te spreken. Het onderzoek laat dan ook vooral zien waar Apple nog stappen moet gaan maken.
Met een nieuw schermvullend OLED-scherm, nieuwe veegbewegingen om te navigeren en Face ID om je iPhone X te ontgrendelen zijn er veel nieuwe functies om aan te wennen. Voor dit nieuwe onderzoek zijn 1746 mensen met een iPhone X ondervraagd. 85% van de bezitters geeft aan erg tevreden te zijn over de iPhone X, terwijl nog eens 12% aangeeft tevreden te zijn. Volgens Ben Bajarin van Creative Strategies is dit het hoogste percentage dat hij ooit gezien heeft. De overige 3% zegt ontevreden te zijn met de iPhone X. De oorzaak van die 3% ontevreden gebruikers lijkt echter niet per se bij de iPhone X zelf te liggen.
Voor het onderzoek werd ook gekeken naar de exacte functies van de iPhone X. Nagenoeg alle onderdelen, van Face ID tot de batterijduur en snelheid, scoren een tevredenheid van 90% of hoger. Van alle functies scoren de portretfuncties nog het laagst, maar ook daar zegt ruim 65% van de ondervraagden tevreden mee te zijn. Toch is er één onderdeel dat aanzienlijk lager scoort. In dit onderzoek blijkt dat Siri een tevredenheid van slechts 20% scoort. Dit betekent dat maar één op de vijf ondervraagden tevreden is met hoe Siri nu werkt. Dit valt dus in het niet bij alle andere functies, zoals in onderstaande grafiek te zien is.
Aangezien Siri op alle iPhones hetzelfde werkt en niet specifiek op de iPhone X, blijkt uit het onderzoek dus wel dat alle iPhone X-functies in de smaak vallen. Toch maakt het ook pijnlijk duidelijk dat Apple steken heeft laten vallen, vooral in vergelijking met andere slimme assistenten zoals Google Assistent en Amazon Alexa. Eén van de redenen dat de HomePod-verkopen tegenvallen, zou dan ook de beperking van Siri zijn. Onlangs bleek ook al dat Siri nog steeds moeite heeft met spraakopdrachten van 8 jaar geleden, terwijl concurrerende assistenten al veel verder zijn en ingewikkeldere vragen kunnen beantwoorden.
Het goede nieuws is dat het erop lijkt dat Apple maatregelen gaat nemen. Apple zoekt bijvoorbeeld extra Siri-ontwikkelaars, om de assistent in de toekomst te verbeteren. Of we daar bij iOS 12 al wat van gaan zien, weten we in juni. Maandag 4 juni is de grote iOS 12 datum, want dan laat Apple tijdens de WWDC 2018 wat deze nieuwe versie te bieden heeft. Vanaf september zal de nieuwe versie dan voor iedereen te downloaden zijn.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- EU wil dat de iPhone beter samenwerkt met smartwatches en hoofdtelefoons (19-12)
- iCulture peilt: wat is jouw favoriete nieuwe Apple-product van 2024? (17-12)
- Terugkijken: dit zijn alle Apple-events (en aankondigingsvideo's) van 2024 (10-12)
- Apple's kerstreclame van 2024 draait om AirPods Pro-gehoorfuncties (maar slaat een beetje door) (28-11)
- Apple's sportschoenemoji is nu ook gewoon te koop als echte schoen (en hij lijkt sprekend) (28-11)
Reacties: 46 reacties