Onderzoek naar tevredenheid iPhone X
De iPhone X is Apple’s meest recente toestel. De iPhone X laat zien hoe de toekomstige iPhones eruit gaan zien. Dat blijkt ook wel uit de geruchten rondom de 2018 iPhones, die allemaal hetzelfde design met randloos scherm gaan krijgen. Uit een nieuw onderzoek van Creative Strategies blijkt dat Apple de juiste keuzes gemaakt heeft. Maar liefst 97% van de ondervraagden zegt tevreden of erg tevreden te zijn over de iPhone X. Alle iPhone X-specifieke functies scoren hoog in de tevredenheidstest, maar over één functie zijn ze veel minder te spreken. Het onderzoek laat dan ook vooral zien waar Apple nog stappen moet gaan maken.
Met een nieuw schermvullend OLED-scherm, nieuwe veegbewegingen om te navigeren en Face ID om je iPhone X te ontgrendelen zijn er veel nieuwe functies om aan te wennen. Voor dit nieuwe onderzoek zijn 1746 mensen met een iPhone X ondervraagd. 85% van de bezitters geeft aan erg tevreden te zijn over de iPhone X, terwijl nog eens 12% aangeeft tevreden te zijn. Volgens Ben Bajarin van Creative Strategies is dit het hoogste percentage dat hij ooit gezien heeft. De overige 3% zegt ontevreden te zijn met de iPhone X. De oorzaak van die 3% ontevreden gebruikers lijkt echter niet per se bij de iPhone X zelf te liggen.
Voor het onderzoek werd ook gekeken naar de exacte functies van de iPhone X. Nagenoeg alle onderdelen, van Face ID tot de batterijduur en snelheid, scoren een tevredenheid van 90% of hoger. Van alle functies scoren de portretfuncties nog het laagst, maar ook daar zegt ruim 65% van de ondervraagden tevreden mee te zijn. Toch is er één onderdeel dat aanzienlijk lager scoort. In dit onderzoek blijkt dat Siri een tevredenheid van slechts 20% scoort. Dit betekent dat maar één op de vijf ondervraagden tevreden is met hoe Siri nu werkt. Dit valt dus in het niet bij alle andere functies, zoals in onderstaande grafiek te zien is.
Aangezien Siri op alle iPhones hetzelfde werkt en niet specifiek op de iPhone X, blijkt uit het onderzoek dus wel dat alle iPhone X-functies in de smaak vallen. Toch maakt het ook pijnlijk duidelijk dat Apple steken heeft laten vallen, vooral in vergelijking met andere slimme assistenten zoals Google Assistent en Amazon Alexa. Eén van de redenen dat de HomePod-verkopen tegenvallen, zou dan ook de beperking van Siri zijn. Onlangs bleek ook al dat Siri nog steeds moeite heeft met spraakopdrachten van 8 jaar geleden, terwijl concurrerende assistenten al veel verder zijn en ingewikkeldere vragen kunnen beantwoorden.
Het goede nieuws is dat het erop lijkt dat Apple maatregelen gaat nemen. Apple zoekt bijvoorbeeld extra Siri-ontwikkelaars, om de assistent in de toekomst te verbeteren. Of we daar bij iOS 12 al wat van gaan zien, weten we in juni. Maandag 4 juni is de grote iOS 12 datum, want dan laat Apple tijdens de WWDC 2018 wat deze nieuwe versie te bieden heeft. Vanaf september zal de nieuwe versie dan voor iedereen te downloaden zijn.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Film 'iHostage' over Apple Store-gijzeling is binnenkort te zien op Netflix: spannend of smakeloos? (28-03)
- iPhone mini definitief verleden tijd: geen kleine modellen in de toekomst (27-03)
- Vooruitblik: dit zijn onze 10 verwachtingen van de WWDC 2025 (26-03)
- Dit verklapt de uitnodiging van de WWDC 2025 over iOS 19 (26-03)
- Apple kondigt WWDC 2025 aan: op deze datum worden iOS 19 en meer onthuld (25-03)
Ze vergeten face id s’avonds/s’nachts wat en ellende!
Dat is toch wel vrij pijnlijk te noemen.
Hoewel ik ook eerlijk toe moet geven Siri zelden te gebruiken.
Die notch blijft een spuuglelijk ding!,
Logisch als je weet dat je zoveel betaald voor een toestel moet je het wel ga je achteraf niet klagen
Mij heeft Apple niks gevraagd, maar ik ben ook zeker heel tevreden. En Siri gebruik ik nooit, dat mogen ze nog wel eerst opnieuw uitvinden. Trekt nu nergens op.
Vooral over de camera ben ik tevreden.
@KM: maar goed dat je niet verplicht bent om er een te kopen dan toch
Siri is inderdaad flop. Ik gebruik haar alleen om lampen aan en uit te zetten.
Control center rechtsboven is voor mij het grootste minpunt, daarna komt apps geforceerd sluiten, betreft alleen flitsmeister en Google maps.
Ik vind t gaaf dat zwart ook echt zwart is! Nu nog wachten tot apps overstappen op een zwarte modus.. wanneer volgt iCulture 😝
Nee maar zonder gekheid, ik ben sneller gewend aan die gestures, heb moeite met vorige iPhones, daar waar de veegbewegingen niet werken, en je niet kan inloggen met face id.. wat omslachtig werkt t dan eigenlijk allemaal 🤣
Ik vind het niet handig dat het batterijpercentage niet meer direct op het scherm staat. Op de plaats waar nu het batterijsymbool staat (rechtsboven) zou men best het percentage erbij kunnen zetten, of het symbool zelf weglaten.
Het scherm van de X is relatief groot, en dat is dan weer zeer positief; dit zou men in iedere iphone hoe groot of klein die ook is, moeten toepassen. Ja, óók bij de SE!
Waarom zou je dat willen? Apps lopen zelden of nooit vast en het ram geheugen op de X is perfect. Dus daarvoor hoef je het eigenlijk nooit te doen? Het wordt zelfs afgeraden..
(Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.
Is dit een onderzoek van WC eend? Wij van WC eend hebben onderzocht.
Face ID met zonnebril en pet op….. jammer werkt niet.
Eerst je scherm aanraken, wachten op slotje, swipen. Pfffff
Ligt je telefoon op tafel, ziet de camera je niet voldoende, moet het toestel opgepakt worden voor ontgrendelen.
Verder een top toestel, maar ik zie echt de toegevoegde waarde van face ID niet.
@Sander: Die apps die ik noem blijven op de achtergrond actief en dat wil ik soms wel en soms niet. Enige manier om die soms-niet situatie te regelen is door ze geforceerd te sluiten. Soms is een korte scan van flitsers bijvoorbeeld genoeg en heb ik geen zin dat mijn batterij wordt leeggeplukt als ik daar niet veel meer van heb. En met soms bedoel ik 2 van de 4 dagen per week. Het is nu ook gewoon bijna een gevaarlijke handeling als je met 170 over de snelweg langs een vrachtwagen rijdt 😉
@@rno: Dat is de makkelijkste en meest gebruikte smoes die er te verzinnen is.
Zoals met alle iPhones bevalt de X mij ook prima. Enig ‘ongemak’ wat ik ervaar is dat ik het snel switchen tussen applicaties met een dubbele klik op de homeknop veel prettiger vindt werken dan met de gestures. Kost in mijn optiek net iets meer tijd en/of handeling. Voor de rest prima toestel (wel in de vs gekocht, dat scheelt met smokkelen zo’n 25% op de Nederlandse prijzen, maar blijft een dure hobby :)).
Grootste minpunt wat mij betreft is de slechte ontvangst, ik heb regelmatig dat mijn verbinding wordt verbroken tijdens het bellen..
Laat me raden, jij swipt halverwege omhoog tot de rest van de apps te voorschijn komen?
Het kan sneller!
Veeg is onderin het scherm van links naar rechts.. en van recht naar links. #ThankMeLater 😉
@KM: Misschien kan je zelf beter aangeven, dat jij de notch niet mooi vind. Ikzelf vind hem overigens wel gaaf, lekker eigenwijs en doordacht. Let wel, dat is wat ik vind.
Grappig dat er niet gevraagd is naar de bel kwaliteit. Lijkt me voor en telefoon niet onbelangrijk? En dat is nou net het enige waar ik problemen mee heb, ik ben slecht te verstaan.
T-Mobile?
@Rudra: yep
@KM: Zeker zelf geen bezitter van de X?
@Antal: Geen problemen met de X en T-mobile👍🏽
Ben zeer tevreden! Alleen zou ik graag het streepje (home knop) weg willen hebben zodat het scherm wat meer benut zou worden. Nu neemt het streepje toch ruimte in beslag en is het toetsenbord wat hoger. Terwijl dit eigenlijk niet zou hoeven.
Combi met Vodafone is ook niet best (en ging beter met mijn 6s en SE van mijn werk)
Maar dat valt Apple ook niet aan te raden. Wellicht moet je ook niet Apps gaan afsluiten terwijl je op de snelweg zit.. 😋
Precies. Je eigen aankoop rechtpraten.
Wereld iPhone de beste ooit alles werkt perfect
Oké Siri kan beter maar dat is dan ook alles heb nog geen seconde spijt van deze aankoop gehad.
Alle mooie dingen zijn nou eenmaal duur is maar net waar je je geld aan uit wil geven.
Slechtste toestel ooit. Zeker qua prijs/kwaliteit verhouding.
Het is later… en bedankt! Deze gesture kende ik kog niet, ga ik mee werken om te kijken of het mij voordeel geeft. Leer weet bij over mijn X 👍😉
FaceID is doffe ellende in vergelijking met TouchID. Vreemd genoeg zijn er andere polls/enquêtes waar FaceID geen 2/3 tevredenheid haalt.
Daartegenover heb je hier ook een groep die blijkbaar hun “niet aankoop” moeten rechtpraten. 😉
@Tonny: Bij mij werkt face id prima in het donker hoor 🤔
Ik ben 100% tevreden met mijn iPhone X. Ik blijf me dagelijks verbazen hoe gaaf het scherm is. Super!
En de aankoopprijs is een éénmalige uitgave, ik geloof dat de iPhone X net als alle iPhones die ik heb gehad weinig afschrijft in waarde en over 2 jaar nog rond de €1000 verkocht kan worden.
Het ontgrendelen met een zonnebril gaat prima, en ontgrendelen schuin op tafel ook. Alleen moet je je FaceID anders (opnieuw) instellen. Heeft hier al eens in een artikel gestaan. Werkt prima.
Die kende ik nog niet. Helemaal goed!! Thx.
Bij mij werkt ie altijd 🧐🧐. Ookal is er amper licht haha.
Jammer dat ze mij niet hebben gevraagd: Ik ben NIET tevreden.
Ben slecht verstaanbaar en ben niet de enige zoals bevestigd door de Apple helpdesk zelf. Er is sinds mijn aanschaf ook nog steeds geen oplossing en als dat niet heel snel gaat komen is dit definitief de laatste iPhone die ik gekocht heb!
??? Slaapmasker op bij het ontgrendelen? Ogen dicht?
Ik heb werkelijk NUL problemen met ontgrendelen ‘s nachts.
Hahahah over 2 jaar voor 1000 euro door verkopen? Je kunt het nu al voor die prijs krijgen. Nieuw. Jij denkt dat je goud ofzo hebt gekocht blijkbaar:D
@Mondo: inderdaad
Ik lees een heleboel negatieve reacties hierboven van mensen waarbij ik me afvraag of zij ook werkelijk een iPhone X hebben of hebben gehad‽
FaceID, het werkt briljant!!! Zoveel fijner dan touchID, en heel erg snel.
Met leesbril, met zonnebril, met pet, ’s avonds of compleet in het donker. Het laat me zelden inloggen met een code. Eens in de zoveel tijd moet dat wel maar dat is dan ook omdat dit vereist wordt na zoveel uur (48 meen ik).
De notch; ik vindt het totaal niet storend, hoewel ik hier wel bang voor was.
En Siri, tja… nog best vaak wordt de spraakopdracht niet begrepen. Maar ik gebruik het wel vaak voor simpele opdrachten. Bijvoorbeeld, boodschappen aan het lijstje toevoegen, afspraak plannen, timer zetten of weersverwachting horen.
Hetgeen ik jammer vind is dat het voor sommige apps best lang duurt voor dat ze aangepast zijn voor de iPhone X scherm.
Verder een dikke 9!!
Hij bevalt mij prima. Het enige wat ik lastig vind is dat als ik de X met de knop aan de rechterkant uitzet ik blijf ook op de volumeknop druk. Alweer een schermfoto! Kan ik dit uitzetten??
Ik ben ook erg tevreden met mijn X.
Ik ben wel een zeer ervaren gebruiker en merk wel dat ik soms tegen zeer beperkte limieten op loop. Daar kun je dan third party apps voor gebruiken maar die kun je niet instellen als standaard, zoals maps of reminders.
Siri is hopeloos. Daar moet Apple dit jaar echt iets aan doen.
“herinner me morgenochtend aan hotel boeken” komt ze met “deze hotels vond ik in de buurt” of “zeg me maar waar je aan herinnerd wil worden”.
Seriously?
Siri is een ramp… in het Nederlands verstaat ze de helft of begrijpt ze het verkeerd. Terwijl Google assistent dit wel lijkt te lukken. In alle jaren dat Siri op de markt is merk ik maar weinig verbetering waardoor ik het amper gebruik.
@Mike: Al eens geprobeerd van naar rechts te vegen op de horizontale streep onderaan je scherm?