Meer iOS-gebruiker met betaalde apps
Het bedrijf Creative Strategies deed onderzoek naar het gebruik van de App Store en Google Play Store. Het bedrijf kwam tot een aantal verrassende en minder verrassende ontdekkingen. Zo blijkt dat de zoekfuncties van de stores maar weinig gebruikt wordt. Het grote verschil tussen iOS en Android zit hem vooral in het aankoopgedrag en in de bezoeken aan respectievelijk de App Store en Google Play Store.
Het onderzoek is begin deze maand uitgevoerd onder 800 Amerikaanse smartphonegebruikers. Uit deze groep blijkt dat 20% van de iOS-gebruiker de App Store dagelijks bezoekt, terwijl 32% dit nog eens op wekelijkse basis doet. Dat is een stuk hoger dan bij Android het geval is, want slechts 9% van deze gebruikers bezoekt de Play Store dagelijks. 21% zegt wekelijks naar de Android-winkel te gaan.
Maar waarom gaan ze dan naar de App Store? In ieder geval niet om op zoek te gaan naar een specifieke app, want de ingebouwde zoekfunctie wordt bij iOS-gebruikers door slechts 16% gebruikt als belangrijkste zoekmethode. Bij Android ligt dit verrassend genoeg ietsje hoger met 18%. Zowel iOS- als Android-gebruikers vinden dat een zoekopdracht via internet een beter resultaat oplevert dan de ingebouwde zoekfunctie in de stores. In de laatste iOS 12-beta verbetert Apple de zoekfunctie, want je kan dan bijvoorbeeld ook zoeken op ontwikkelaar of App Store-verhaal.
Android-gebruikers kijken naar reviews, iOS naar functies
Opvallend is dat Android-gebruikers meer kijken naar de reviews van apps dan iPhone-bezitters. 44% van de Android-gebruikers vindt de reviews in de Play Store de belangrijkste reden om een app te downloaden of niet. Bij iOS-gebruikers zijn de functies die een app te bieden heeft het belangrijkste (38%).
Bij betaalde apps is dat echter een ander verhaal. De functies, reviews, screenshots en andere factoren zijn van ondergeschikt belang, omdat de prijs daarbij bepalend is. Gebruikers stellen van tevoren voor zichzelf een prijs vast die ze voor een app willen uitgeven. Als de prijs van een app hoger ligt, spelen de andere factoren niet meer mee, aldus het onderzoek. Het onderzoek stelt dan ook dat een Try before you buy-methode het beste is om gebruikers kennis te laten maken met je app.
Over betaalde apps gesproken: het aantal iOS-gebruikers met vijf of meer betaalde apps of abonnementen is 45%, terwijl dit bij Android slechts 19% is. iOS-gebruikers zijn dus meer bereid om in betaalde apps te investeren, waarbij duidelijk de voorkeur gegeven wordt voor eenmalige aankopen in plaats van maandelijkse of jaarlijkse betalingen. Bij iOS geeft 54% de voorkeur voor een eenmalige aankoop, terwijl dit bij Android 47% is.
De resultaten komen overeen met een onderzoek van eerder deze week, waaruit blijkt dat de omzet van de App Store twee keer hoger is dan bij de Google Play Store. Dat heeft dus vooral te maken met de welwillendheid van de gebruikers met betrekking tot betaalde apps.
In het volledige onderzoek lees je meer resultaten. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van 10 jaar App Store. Eerder deze maand vierde de App Store haar tienjarig jubileum en in meerdere artikelen stonden wij stil bij deze mijlpaal.
Hoe zit dat bij jou? Heb jij ook vijf of meer betaalde apps? Wat zijn voor jou de belangrijkste redenen om een app te downloaden? Laat je mening horen in de reacties.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple koopt fotobewerking-app Pixelmator (01-11)
- Je chats categoriseren met aangepaste lijsten nu mogelijk in WhatsApp (01-11)
- Met de Nintendo Music-app luister je naar je favoriete gamemuziek (31-10)
- Met de nieuwe Pokémon Trading CG Pocket-app verzamel je Pokémon-kaarten digitaal (maar niet in Nederland) (30-10)
- Apple gaat App Store-reviews van gebruikers samenvatten (30-10)
App Store
Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.
- Alles over de App Store
- Alles over App Store-abonnementen
- Vastgelopen downloads oplossen
- Eerdere aankopen in de iOS App Store bekijken
- Verbinding met App Store mislukt
- App Store op de Apple Watch
- Mac App Store
- Eerdere aankopen in de Mac App Store bekijken
- Mac-software installeren buiten de App Store om
- App Store-scam herkennen
- Sideloading: buiten de App Store om downloaden
Reacties: 3 reacties